printlogo


کد خبر: 220794تاریخ: 1399/4/1 00:00
جزئیاتی از پاسخ فدراسیون فوتبال به فیفا
پایان جنجال اساسنامه؟

بررسی جزئیات پاسخی که فدراسیون فوتبال به ایرادات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره اساسنامه جدید داده، دلالت بر آن دارد که این موضوع بزودی به نتیجه مطلوب خواهد رسید. با ارسال آخرین نامه فدراسیون فوتبال به فیفا، اکنون همه در انتظار بررسی پیش‌نویس اصلاح‌شده اساسنامه توسط فدراسیون جهانی هستند. پیش از این، در ارسال اولیه از سوی فدراسیون، فیفا پاسخ داد خواسته‌هایش تامین نشده و فدراسیون را ملزم کرد تا 5 خرداد‌ماه، برای اصلاح‌ بندهای مورد نظر فیفا، اقدام لازم را انجام دهد. پس از این ماجرا، 2 موضوع محوری توسط فدراسیون با تغییرات و توضیحات مفصلی، برای فیفا ارسال شد تا اساسنامه اصلاح‌شده، وارد فاز تصویب توسط کنفدراسیون آسیا و فیفا شود؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد در حال اجرایی شدن است. 
 
* سرانجام وزیر ورزش از مجمع حذف شد
یک مورد شاخص در ایرادات فیفا به اساسنامه ارسالی، حضور وزیر ورزش در مجمع عمومی بود. فیفا درباره تعریف فدراسیون به عنوان نهاد عمومی غیردولتی، خواستار توضیحاتی شده بود و نسبت به آن نیز موضع‌گیری منفی داشت. در نامه دومی که فدراسیون ایران ارسال کرد تا پاسخگوی ابهامات باشد، درباره این ایرادات و رفع آنها توضیحاتی داده شد که این روزها کمتر درباره آن صحبت شده، بویژه ایراد دوم که اشکالی حقوقی و مدیریتی بود. در نامه فدراسیون کشورمان به فیفا عنوان شده به منظور تأمین نظر فیفا در جهت منع دخالت طرف ثالث، وزیر و معاون وزارت ورزش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌از لیست اعضای صاحب رأی مجمع خارج شده‌اند. در واقع، این ایراد که شاهد دخالت بیرون از فوتبال در تصمیم‌گیری درباره آن هستیم، با این مورد رفع شده است. البته تدوین‌کنندگان پیش‌نویس اساسنامه از فیفا خواسته‌اند در صورت موافقت و تایید آنها بر اساس پیشنهادی که نمایندگان فیفا و AFC در مذاکرات آگوست 2019 در تهران مطرح کردند، فقط وزیر ورزش و جوانان بدون حق رأی با شرایط تعیین شده برای اعضای افتخاری، در مجمع فدراسیون حضور داشته باشند که به نظر می‌رسد این موضوع با موافقت و تایید همراه شود. 
 
* پایان مناقشه دولتی بودن فوتبال در فدراسیون؟
اما ایراد دوم که راهبردی‌تر و اصولی به شمار می‌رفت، مربوط به ماده اول اساسنامه جدید بود؛ جایی که فدراسیون فوتبال «نهاد عمومی غیردولتی» نامیده شده. فیفا و کنفدراسیون آسیا چنین تعریفی را مصداقی از دخالت طرف سوم در این ورزش تفسیر کرده و خواستار ارائه توضیحات تکمیلی‌تر شده بودند. در این باره، عنوان شده بر اساس قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون‌های ورزشی به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی معرفی شده‌اند. همان‌طور که از نام آنها مشخص است، این مؤسسات غیردولتی هستند و از آنجا که مبادرت به ارائه خدمات عمومی می‌کنند، به آنها عمومی گفته می‌شود. به همین دلیل، فدراسیون‌ها در تصمیم‌گیری و اداره امور خود کاملا مستقل بوده و مقررات مختلف آنها توسط خودشان تهیه و در مجمع فدراسیون تصویب می‌شود. در این نامه عنوان شده که این موسسات دارای ماهیت عمومی غیردولتی هستند و به همین دلیل می‌توانند از کمک‌های مالی بلاعوض دولت بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، در اساسنامه فدراسیون مطرح شده که همه دعاوی ورزشی فدراسیون و اعضای آن باید در ارکان قضایی فدراسیون و در نهایت در CAS مطرح شود که ارجاع به سایر محاکم قضایی، دغدغه فیفا به شمار می‌رفته است. با توجه به این تغییرات که در اساسنامه داده شده و توضیح داده شد، فیفا و کنفدراسیون آسیا باید نظر خود را اعلام کنند. با توجه به شواهد و قرائن دریافتی، اساسنامه جدید و اصلاحات اخیر آن مورد تایید AFC قرار گرفته و اکنون باید منتظر تایید فیفا ماند تا اساسنامه جدید فدراسیون، به ثبت و تایید رسمی از سوی نهادهای بین‌المللی برسد.
***
[حواس فدراسیون به ویلموتس باشد]
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ویلموتس هم مانند بسیاری از مربیان خارجی که در این چند سال به کشورمان سفر کرده‌اند مثل کی‌روش، برانکو، استراماچونی، کالدرون و... با شکایت به فیفا خواهان حق و حقوق خود شده است. البته درباره ویلموتس بحث حق و حقوق نیست، چرا که مدیران فدراسیون مدعی‌اند او حقوق خود را دریافت کرده و حتی 300 هزار یورو هم اضافه‌تر گرفته که باید برگرداند. اما ویلموتس با وکلای خود در کمیته انضباطی و حقوقی فیفا مدعی شده فدراسیون فوتبال ایران با اضافه کردن بندی که او اطلاع نداشت و در توافقات اولیه نبود سر او کلاه گذاشته است. اما این بند چیست؟ در این بند آمده هر کدام از طرفین به هر دلیلی اگر قرارداد فی‌مابین را زیر پا گذاشت فدراسیون باید 3‌ ماه حقوق را به ‌عنوان خسارت پرداخت کند. ولی ویلموتس می‌گوید این بند در توافقات اولیه نبوده و حالا به جرم کلاهبرداری از فدراسیون ایران شکایت کرده است. در سوی دیگر فدراسیونی‌ها با استخدام «لودویچ دلشاد» وکیل خارجی موضوع شکایت ویلموتس را پیگیری می‌کنند، این در حالی است که در صورت شکست فدراسیون در این پرونده ایران باید مبلغی بیش از ۶ میلیون یورو به‌ عنوان خسارت به این مربی بلژیکی بپردازد. لودویچ دلشاد همان وکیلی است که زنوزی، مالک تراکتورسازی مدعی شده با زد و بند و تبانی و عدم ‌ارائه لایحه دفاعی، باعث شده تراکتورسازی در پرونده اروین و استوکس با وجود مستندات قوی بازنده شود. زنوزی ادعا کرده لودویچ با سابقه ۱۰ ساله در ارکان قضایی فیفا دوستی دیرینه با خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال دارد و حتی او را هم در این تبانی دخیل می‌داند. او براساس شنیده‌ها این وکیل را یکی از بستگان مدیران ارشد فدراسیون فوتبال معرفی کرده است. حتی گفته می‌شود برخی مقامات امنیتی هم پیگیر موضوع این وکیل هستند.

Page Generated in 0/0160 sec