printlogo


کد خبر: 220809تاریخ: 1399/4/1 00:00
اخبار

نگرانی وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تضعیف دلار در پی تحریم‌ها 
آنطور که بلومبرگ گزارش داده است، مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کتاب جدید خود «اتاق، جایی که همه اتفاقات رخ داده است: خاطرات کاخ سفید» می‌نویسد: وزیر خزانه‌داری آمریکا، استفان منوچین می‌ترسد تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه سایر کشورها بر اقتصاد ایالات متحده تأثیر منفی بگذارد و دلار را تضعیف کند. به گفته بولتون، استیون منوچین معتقد است تهدید اصلی تضعیف دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی است، زیرا محدودیت‌های استفاده از آن، روسیه، چین و سایر کشورهای تحت تحریم‌های ایالات‌متحده را وادار می‌کند معاملات را با یورو و یا با استفاده از سیستم شبکه و سایر روش‌ها انجام دهند. بولتون می‌نویسد: منوچین اظهار داشت استفاده از تحریم‌ها و فشارهایی که ما بر سیستم مالی بین‌المللی وارد می‌کنیم، این ابزار را با گذشت زمان تضعیف می‌کند، زیرا کشو‌رهای متاثر از تحریم‌ها سعی در فرار از آنها خواهند داشت. بولتون همچنین موارد متعددی را توصیف کرده که رئیس وزارت دارایی مخالف تحریم‌های شدیدتر بوده اما تحت فشار ترامپ تسلیم شده است. به گفته بولتون، رئیس‌جمهور یکی از این اختلافات را با این سخنان قطع کرد: «شما خیلی حرف می‌زنید».
***
تولید 2/1 میلیون خودرو  در سال جاری
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: تولید خودرو در کشور به روز‌های اوج بازگشته است. حسین مدرس‌خیابانی گفت: از اردیبهشت 97 که 2 خودروساز کره‌جنوبی و فرانسوی از ایران خارج شدند، کسی فکر نمی‌کرد صنعت خودروسازی ما بتواند همان تیراژ تولید را پیدا کند و روی پای خود بایستد ولی خوشبختانه این اتفاق افتاد و روند تولید 2 خودروساز ما به روز‌های اوج بازگشته است. وی افزود: امسال تولید حدود یک‌میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو را در برنامه داریم. سرپرست وزارت صمت گفت: طبیعی است که بعد از تیراژ و کمیت باید روی ارتقای کیفیت کار کنیم و برای اینکه در رقابت جهانی و بازار منطقه‌ای تأثیرگذار باشیم، حتما باید به سمت کیفیت و رضایت مشتری برویم. وی افزود: تا پیش از این به ‌دلیل شکاف عرضه و تقاضا ممکن بود خودروساز‌ها آنچنان به کیفیت بها ندهند اما برنامه جدی داریم که بعد از تیراژ به سمت کیفیت و رضایت مشتری برویم. مدرس‌خیابانی با بیان اینکه  «هم‌اکنون صادرات قطعات خودرو داریم»، ابراز امیدواری کرد بتوانیم نیاز داخل را تأمین کنیم و هم کیفیت خودروی ما قابل رقابت در منطقه باشد. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش 18 درصدی تولید خودرو در 2 ماه اول امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. حسین مدرس‌خیابانی گفت: در این مدت 55 درصد به تحویل محصولات ایران‌خودرو و 50درصد به تحویل محصولات سایپا اضافه شده است.
 وی افزود: اکنون بشدت روی تأمین مواد اولیه متمرکز شده‌ایم تا عرضه خودرو را افزایش دهیم. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود اعمال محدودیت‌ها برای ثبت‌نام خرید خودرو 5 میلیون واجد شرایط در این دوره ثبت‌نام شرکت کردند. مدرس‌‌خیابانی با اظهار اینکه «این حجم از تقاضا معادل تولید خودروی 2 تا 3 کشور است»، افزود: حتی کشور بزرگ خودروسازی مثل کره‌جنوبی سالانه 3 میلیون و 600هزار خودرو تولید می‌کند، در حالی که ما تنها برای ثبت‌نام 5 میلیون نفر متقاضی داشتیم. وی گفت: در هر روز 400 تا 500 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند و مفهوم آن این است که باید در 2 ساعت اول 25 هزار دستگاه تحویل می‌دادیم، بنابراین تنها راه این بود که بین ثبت نام‌کنندگان قرعه‌کشی کنیم.
***
خانه‌های خالی سنددار یا قولنامه‌ای با هر متراژ مشمول مالیات هستند
معاون سازمان امور مالیاتی با تشریح جزئیات مالیات خانه‌های خالی گفت: در مالیات بر خانه‌های خالی، تفاوتی بین آپارتمان‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از ۱۵۰ متر و سنددار یا قولنامه‌ای وجود ندارد. محمود علیزاده در تشریح جزئیات مالیات بر خانه‌های خالی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی با مالیات بر اجاره کاملا تفاوت دارد؛ مالیات بر اجاره سال‌هاست فعال است و در شهرهای بزرگ مثل تهران و اصفهان بناهای مسکونی تا ۱۵۰ متر مشمول مالیات اجاره نمی‌شوند و معاف از مالیات بر اجاره هستند اما این معافیت برای مالیات بر خانه‌های خالی وجود ندارد، یعنی هم خانه‌های بزرگ‌تر از ۱۵۰ متر و هم خانه‌های کوچک‌تر از ۱۵۰ متر، در صورتی که به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند. وی درباره معیارهای شناسایی خانه‌ها به عنوان خانه خالی گفت: اگر هر واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه و بلااستفاده بماند، به عنوان خانه خالی، مشمول مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون می‌شود. بدین شکل که سال اول مشمول مالیات نیست اما در سال دوم به میزان ۵۰ درصد «ارزش اجاری ملک» مشمول مالیات می‌شود. علیزاده درباره «ارزش اجاری ملک» که مبنای تعیین مالیات خانه خالی است، گفت: اجاره ملک اگر ماهی ۵ میلیون تومان باشد، این ۵ میلیون طی 12 ماه سال به ۶۰ میلیون تومان می‌رسد و مالیات بر اساس این مبلغ اعمال می‌شود. سال اول معاف از مالیات است؛ در سال دوم ۵۰ درصد ارزش اجاری ملک به عنوان مالیات اخذ می‌شود، در سال سوم ۱۰۰ درصد آن به عنوان مالیات اخذ می‌شود و در سال چهارم و بعد از آن یک و نیم برابر رقم ارزش اجاری ملک به عنوان مالیات دریافت می‌شود. وی تاکید کرد: طبق قانون افرادی که از سال ۹۵ خانه‌شان خالی بوده است، مشمول مالیات با نرخ 5/1 برابر ارزش اجاری هستند. وی با اشاره به معیار ارزش اجاره ملک اظهار داشت: ارزش اجاره ملک آن چیزی است که بر اساس مکان ملک در بازار مسکن در حال حاضر وجود دارد و بدیهی است که نرخ آن ملک در شهرهای کوچک و بزرگ و حتی محله‌ها متفاوت است. وی در پاسخ به این سوال که مالیات بر خانه‌های خالی تنها شامل خانه‌های با سند رسمی می‌شود یا خانه‌های قولنامه‌ای نیز مشمول این مالیات می‌شوند؟ گفت: هر خانه‌ای که بر اساس سامانه املاک و مستغلات، خالی تشخیص داده شود، مشمول مالیات است و فرقی بین سنددار بودن یا نبودن آن وجود ندارد.

Page Generated in 0/0108 sec