printlogo


کد خبر: 220844تاریخ: 1399/4/2 00:00
نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی به تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اخاذی سیاسی از ایران واکنش نشان دادند
دستور کار مقاومت فعال
محمدباقر قالیباف: ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت؛ مذاکره با آمریکا مطلقاً ممنوع است

گروه سیاسی: رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه روز گذشته مجلس و نمایندگان در بیانیه‌ای جداگانه به قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران واکنش نشان دادند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه روز گذشته مجلس درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران با بیان اینکه «دوران کوتاه آمدن در برابر بحران‌آفرینی‌ها را سر کرده‌ایم»، گفت: تاریخ 17 سال گذشته نشان می‌دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع ملی خود، سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر و باج‌خواهی‌های بیشتر چیزی عاید ما نشده است. 
محمدباقر قالیباف با تاکید بر اینکه «مذاکره با آمریکا مطلقا ممنوع است»، اظهار داشت دوران تهدید ملت ایران تمام شده است و گفت: آیا آمریکایی‌ها اتحاد ملت ایران زیر تابوت شهید سرافراز سلیمانی را ندیده‌اند که باز هم فکر می‌کنند ما در تله قطعنامه‌ها گرفتار می‌شویم؟ ملتی که کشتی‌هایش را تا آمریکای جنوبی و بیخ گوش ایالات‌متحده با پرچم برافراشته اعزام می‌کند، البته که معطل قطعنامه‌های بی‌معنا نخواهد ماند. 
وی افزود: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت هوشمندانه و فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده که پشت سر آن اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران ضامن و پشتیبان آن است. قالیباف یادآور شد: ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده و این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسؤولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت. رئیس مجلس خاطرنشان کرد: من با قدرت و با صراحت عرض می‌کنم امروز در بین مسؤولان نظام اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیستند، اجماع و اتفاق‌نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.
وی افزود: تاریخ 17 سال گذشته نشان می‌دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌‌المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر و باج‌خواهی‌های بیشتر چیزی عاید آن نشده است. ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شده و بنده و شما افتخار نمایندگی آن را داریم، بر همه تفکرات سازش‌طلبانه و معامله‌گرانه مهر بطلان ‌زده و راه مقاومت فعال با قدرت را انتخاب کرده است. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع است. مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌‌اعتمادی انجام شود، مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آنها از قدرت‌های سلطه‌گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشورها نیز بر حسب این شاخص طرح‌ریزی شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ایران حمایت می‌کنند.
محمدباقر قالیباف در پایان متذکر شد: از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه می‌خواهیم در اسرع وقت پاسخی درخور به این اقدام طراحی و به مجلس و نمایندگان محترم ارائه کنند. ما همچنین از حسن رفتار 2 کشور روسیه و چین در قبال این قطعنامه تقدیر می‌کنیم و به بعضی کشورهای همسایه که گرفتار شیطنت غربی‌ها شدند، یادآوری می‌کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با اروپا و آمریکا زودگذر است. لازم به ذکر است روز جمعه به فاصله کمی پس از آنکه محمدجواد ظریف در توئیتر خطاب به تروئیکای اروپا شامل فرانسه،‌ انگلیس و آلمان هشدار داد نباید شریک جرم شوند و شورای حکام نباید به دشمنان برجام اجازه دهد منافع عالی ایران را به خطر اندازند، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از رای‌گیری در جلسه‌ای حضوری «قطعنامه ارائه‌شده از جانب تروئیکای اروپا درباره ایران» را تصویب کرد.
واکنش مجلس به این قطعنامه اما محدود به نطق رئیس مجلس نماند. نمایندگان مجلس نیز در بیانیه جداگانه‌ای صدور این قطعنامه را محکوم کردند. نمایندگان در این بیانیه از دولت خواستند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. متن این بیانیه بدین شرح است: 
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در تاریخ نیم قرن عمر معاهده NPT بالاترین سطح همکاری و بیشترین شفافیت را با آژانس داشته است، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیاده‌خواهی آشکار می‌داند. 
جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و نه بر اساس وظایف پادمانی خود اجرا کرده است. بر اساس آمار رسمی گزارش‌های مدیرکل آژانس، تنها در 5 سال گذشته سختگیرانه‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس شامل سالانه امکان بیش از 30 دسترسی تکمیلی و سرزده بر اساس پروتکل الحاقی در ایران انجام شده است. 
بر اساس گزارش سالانه بازرسی‌های آژانس در بازه زمانی 1392 تا 1398 بازرسی‌ها از ایران از 4 درصد به 20 درصد کل بازرسی‌های جهان و 93 درصد کشورهای مشابه افزایش یافته است. مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از کشورهایی که با این فضاحت آشکار همراهی نکردند، این قطعنامه غیرالزام‌آور را نشانه دیگری از فرهنگ سلطه حاکم بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند که به واسطه آن سال‌هاست تعدادی از اعضای دارای سلاح اتمی که خود هیچ پایبندی به تعهدات ذیل NPT نداشته‌اند، کشورهای دیگر را از پیگیری حقوقی خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی محروم کرده‌اند. سیاست فشار اروپایی برای به اصطلاح حفظ برجام نشان می‌دهد 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از ابتدا نگاه سازنده و مبتنی بر احترام به حقوق ملت ایران نداشته‌اند و برجام را ابزاری برای فشار بر ایران برای تن دادن به خواسته‌های غیراصولی خود تصور کرده‌اند.  با کمال تأسف تناقض کامل رفتار و گفتار این کشورهای اروپایی که از یک سو بانی قطعنامه غیرقانونی علیه ملت ایران و از سوی دیگر مدعی پایبندی به برجام و تلاش برای حفظ آن هستند، نشانگر آن است که آنها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده‌اند و همگام با تلاش برای تکمیل پروژه ناکام فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران، ضربه‌ای دیگر به چندجانبه‌گرایی بین‌المللی وارد کرده‌اند. مجلس شورای اسلامی تن دادن به چنین اخاذی سیاسی آشکاری را بنا نهادن سابقه‌ای غلط در پذیرش فرهنگ سلطه حاکم بر آژانس می‌داند که باعث ریشه‌دارتر شدن تبعیض ساختاری ذاتی در NPT خواهد شد. مجلس شورای اسلامی از دولت محترم می‌خواهد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را آفلاین کند. 
امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویه نادرست و خطرناک در تعامل با جمهوری اسلامی را تصحیح و نظام پادمانی آژانس را به صورت حرفه‌ای و مستقل و نه متأثر از فشارهای سیاسی و خصمانه برخی اعضای شورای حکام اجرا کند. مجلس شورای اسلامی قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که به پیشنهاد 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و تحت فشار رژیم حاکم بر آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی در تاریخ 30 خرداد 1399 علیه منافع ملی ایران به تصویب رسید بشدت محکوم کرده و آن را نشانه دیگری از وجود تبعیض ساختاری در آژانس بین‌المللی می‌داند.
باید اضافه کرد قطعی شدن ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس از دیگر خبرهای روز گذشته مجلس بود. اسامی روسای کمیسیون‌های تعیین‌شده مجلس به این شرح است: سیدجواد ساداتی‌نژاد کمیسیون کشاورزی. مهدی عیسی‌زاده کمیسیون اجتماعی. مجتبی ذوالنور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، فریدون عباسی کمیسیون انرژی، علیرضا منادی کمیسیون آموزش و تحقیقات، حسینعلی شهریاری کمیسیون بهداشت و درمان، محمدرضا رضایی‌کوچی کمیسیون عمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی کمیسیون برنامه و بودجه، محمد‌صالح جوکار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، محمدرضا پورابراهیمی کمیسیون اقتصادی و عزت‌الله اکبری تالارپشتی کمیسیون صنایع. 
لازم به ذکر است روسای 2 کمیسیون حقوقی و فرهنگی مجلس هنوز مشخص نشده‌اند.

Page Generated in 0/0143 sec