printlogo


کد خبر: 220940تاریخ: 1399/4/4 00:00
حسن روحانی درباره دستاوردهای دولت:
مردم خودشان لمس می‌کنند
درباره وعده‌های محقق‌نشده‌اش: وعده‌هایم مربوط به شرایط سال 95 بود

گروه سیاسی: بهترین دفاع، حمله است! این ضرب‌المثل را می‌توان خلاصه رفتار روحانی در مواجهه با هرگونه انتقاد از رویه مدیریتی او و مطالبه وعده‌های عملیاتی‌نشده دانست. او چه زمانی که پروژه مذاکراتی‌اش با نتایج مطلوب روبه‌رو نمی‌شد، بهترین دفاع از آن را در حمله به منتقدان می‌جست و چه حالا که فشار سنگین معیشتی، زندگی اکثر طبقات را سخت کرده است، باز هم در دفاع از خود به رقبایش حمله می‌کند تا حتی در سال پایانی عمر دولت خود نیز دفاع از عملکردش را با پیش کشیدن رویاهای برجامی پی بگیرد و علت محقق نشدن وعده‌هایش را در جایی غیر از کاخ ریاست ‌جمهوری پیدا کند. 
به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور در جلسه برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق شعار جهش تولید با حضور استانداران سراسر کشور گفت: ابتدای سال ۹۲ کسی بیمارستان می‌رفت هم باید خودش می‌رفت دمپایی و ملحفه می‌خرید و هم اگر دارو نیاز بود باید خودش بیرون می‌رفت و تهیه می‌کرد. تخت هم آنقدر گران بود که برای مردم امکان‌پذیر نبود و اگر کسی هم فوت می‌کرد، جنازه به گروگان در بیمارستان می‌ماند؛ امروز مردم این واقعیت را لمس می‌کنند. وی تصریح کرد: در این دولت تخت جدید یا تخت بازسازی شده 2 برابر تاریخ ایران است. این شرایطی که ما در مبارزه با کرونا در برابر ملت سرافراز بودیم، به خاطر این است که زیربنای درمان درست شده است. 
روحانی ادامه داد: امروز قدرت ارتباطات کشور و زیربنا در مسائل ارتباطی و ارتباطات و فضای مجازی و سایبری ملموس است. بگوییم یا نگوییم هر کسی یک موبایل هوشمند در اختیارش است و براحتی می‌تواند بسیاری از خدمات را دریافت کند و این سامانه بود که در همین دوره کرونا توانستیم ۷۷ میلیون را غربالگری کنیم. همین سامانه بود که توانستیم براحتی حدود ۲۲ میلیون نفر را وام در اختیار آنها بگذاریم. با همین سامانه است که می‌توانیم کمک صد هزار میلیارد تومانی را به عنوان وام ارزان‌قیمت در اختیار آنها بگذاریم و کسی لازم نیست به جایی مراجعه کند که این را مردم لمس می‌کنند و چیزی نیست که ما بگوییم. رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: آثار شرکت‌های دانش‌بنیان بتدریج برای مردم ملموس می‌شود. خدمات بسیاری از این شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل فضای مجازی است که مردم می‌توانند آن را لمس کنند. این فضای مجازی بود که باعث شد در چند ماه پایان سال تحصیلی مدرسه را تعطیل کنیم و آموزش را نگه داریم. روحانی در پایان با اشاره به مجموعه دستاوردهای دولت خاطرنشان کرد: در بیان دستاوردها قصد نداریم اغراق و مبالغه هم کنیم، یک مورد را هم زیاد بگوییم، هر آنچه را واقعیت است باید بیان کنیم تا مردم واقعیت را لمس کنند و باید روحیه امید برای ورود به قرن جدید ایجاد شود.
روحانی در ادامه اظهاراتش با تاکید بر اینکه بخشی از مردم ما خانه ندارند و مجبورند به صورت مستاجری زندگی کنند، بیان داشت: مگر درآمد یک مستاجر نسبت به پارسال چقدر اضافه شده است؟ خب! ما باید یک کاری کنیم. همین امروز صبح بخشی از جلسه اقتصادی ما همین موضوع بود و طرحی را آماده می‌کنیم که به ستاد کرونا می‌بریم، چون نیاز به تغییر قانون دارد. کار اصلی در مسکن در اختیار گذاشتن زمین‌های دولتی برای ساخت مسکن است. 
رئیس‌جمهور در ادامه ضمن اشاره به انتقاد برخی از وی برای اینکه به وعده‌های خود عمل نکرده است، گفت: بعضی‌ها به من نامه می‌نویسند که شما در سخنرانی فلان در سال ۹۵ گفتید در دولت آینده من این کار را انجام می‌دهم و این کار را نکردید. من کنار آن نامه نوشتم دولت آینده در چه شرایطی بود؟ آن شرایطی که من در سال ۹۵ نوشتم، شرایطی بود که صادرات نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به بالای 2 میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید. سرمایه‌داران همه برای این که پروژه بگیرند، ردیف شدند. روحانی افزود: یک رئیس دولت به من پیشنهاد داد گفت من ۵۰ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شما قرار می‌دهم؛ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در کل به من پیشنهاد شد، دیدید چه شکوفایی‌ای ایجاد شد؛ سال ۹۵ رشد اقتصادی ما 5/12 درصد بود که در دنیا اول بودیم، تورم هم ۷ الی ۸ درصد و اشتغال هم بالای ۷۰۰ هزار بود، بعد از 60 سال تراز مثبت پیدا کردیم. 
روحانی گفت: یکی از رهبران کشورها به من گفت وقتی کشورهای اروپایی صف بستند برای سرمایه‌گذاری، این کشورهای مرتجع منطقه دارند دق می‌کنند. رفتار یک آدم کم‌تجربه را که رئیس‌جمهور آمریکا شد دارید می‌بینید، خود مردم آمریکا می‌توانند قضاوت کنند. خب! اینها توطئه کردند و این فشار عظیم را وارد کردند که ایران 3 ماه دیگر تسلیم شود؛ خودش می‌آید و می‌گوید ایران پس از آن پای میز مذاکره می‌نشیند. صهیونیسم، تندروهای آمریکایی و کشورهای مرتجع منطقه فهمیدند اشتباه کرده‌اند. وی اضافه کرد: ملت ما ایستادگی و مقابله کرد. امروز برای همه دنیا روشن است که با تحریم و فشار ما تسلیم نمی‌شویم. باید به منطق بیایند، می‌گویند حاضریم مذاکره کنیم. حرف عجیب و غریبی می‌زنند، یعنی چی؟ چه کسی میز مذاکره را شکست؟ چه کسی اتاق مذاکره را آتش زد؟ آنها بودند. 
 
* دفاع بر مدار آرزوها
اظهارات روز گذشته روحانی فارغ از آنکه تکرار رویکرد همیشگی او در مواجهه با انتقادات بود، نشانی از پایان نیافتن آرزوهایی بود که او در تمام 7 سال گذشته با تکیه بر آنها کشور را به موقعیت و جایگاه فعلی رسانده است. او در حالی در پاسخ به وعده‌های محقق نشده خود به قیاس شرایط اقتصادی در سال‌های 95 و 99 می‌پردازد که گذار از آن شرایط به شرایط موجود همگی در سایه مدیریت برجامی دولت او رخ داده است و اگر بنا بر گلایه‌ای باشد، او باید خود را مخاطب این گلایه‌ها قرار دهد.  آرزوهایی که روحانی در سال96 در قالب وعده‌های انتخاباتی خود طرح می‌کرد و آنها را ناشی از شرایط اقتصادی سال 95 می‌دانست، در فضایی به سقوط آزاد منتهی شد که منتقدان سیاست‌های او بارها نسبت به آن هشدار داده بودند، به ‌گونه‌ای که اگر میان شرایط سال‌های 95 و 99 شکاف عمیقی وجود دارد، در میان آن شکاف می‌توان به تماشای برجامی ایستاد که امکان وارد کردن چنین ضربه‌ای را به کشورمان فراهم کرد.
کلیدی‌ترین منطق منتقدان دولت روحانی در تمام 7 سال گذشته، بر حذر داشتن روحانی از گره‌زدن تمام سرنوشت کشور به سیاست خارجی بود. زمانی که روحانی با پیش کشیدن ایده برجامی، بهبود اوضاع کشور را مشروط به گشایش‌های خارجی دانست و نسبت به راهکارهای داخلی از خود کشش و رغبتی نشان نمی‌داد، خود باعث افزایش آسیب‌پذیری کشور از فشارهای خارجی شد و نتیجه آشکار آن را می‌توان در همین سخنان رئیس‌جمهور پیدا کرد.
با منطق دفاعی روحانی اساسا هر دولت، مجموعه و سیستمی می‌تواند با تشریح شکاف موجود میان واقعیت و آرزوهایی که داشته است خود را به‌ عنوان بازیگری منفعل و فاقد اختیار در مقابل عوامل خارجی تعریف کند. رئیس‌جمهور در حالی در دفاع از عملکرد خود، مردم را ارجاع به وعده سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری یک دولت خارجی می‌دهد که هیچ‌کدام از این وعده‌ها در نقطه‌ای خارج از آرزوهای برجامی او پیاده نشد و اینها همگی گواهی روشن بر عقیم بودن توافق بی‌دستاورد او در مذاکرات هسته‌ای است. 

Page Generated in 0/0057 sec