printlogo


کد خبر: 220943تاریخ: 1399/4/4 00:00
کاهش آمار قربانیان در خوزستان و کاهش بستری بیماران کرونایی در کشور
زمینه مرگبار چاقی برای مبتلایان جوان!

با وجود صعودی شدن مجدد شیب مرگ‌و‌میر کرونایی در کشورمان و رسیدن شمار مجموع جان‌باختگان این بیماری ویروسی به مرز 10 هزار نفر، هنوز نرخ نسبت قربانیان به مبتلایان در ایران فاصله‌ای قابل توجه با میانگین جهانی دارد. 
طبق آخرین آمار شبانه‌روزی اعلام‌شده توسط دکتر سیما‌سادات‌ لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی 24 ساعت منتهی به ظهر سه‌شنبه سوم تیر‌ماه، براساس معیار‌های قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که هزار و 234 مورد بستری شده‌اند. با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به ۲۰۹ هزار و ۹۷۰ تن رسیده که ۲۸۴۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید بیماری قرار دارند. 
بر این اساس در بازه زمانی مزبور متاسفانه ۱۲۱ تن از هموطنان‌مان مبتلا جان‌شان را از دست دادند که بدین ترتیب مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در ایران به ۹ هزار و ۸۶۳ تن رسید، بدین معنی که «نرخ مرگ روزانه» در کشورمان 5/5 درصد است که تنها حدود ۶۳ درصد نرخ مشابه جهانی، یعنی 7/8 درصد محسوب می‌شود؛ از طرف دیگر «نرخ بهبود روزانه» در ایران 5/94 درصد است که وضعیتی امیدبخش را نشان می‌دهد بویژه که خوشبختانه تاکنون ۱۶۹ هزار و ۱۶۰ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.
 همچنین تاکنون یک میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۳۱ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده که به نسبت جمعیت8/81 میلیون نفری ایران، دستاورد خوبی محسوب می‌شود. 
دیگر خبر امیدوار‌کننده سخنگوی وزارت بهداشت، کاهش میزان مجموع بستری مبتلایان کرونایی در کل کشور است. اگر چه در استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی و هرمزگان شاهد موارد بیشتری از بستری بیماران مبتلا به «کووید-19» هستیم اما به عنوان مثال همزمان در استان خوزستان با کاهش میزان فوتی‌ها مواجهیم. همچنین اخیرا در استان فارس تعداد افراد بستری‌ افزایش داشته و در استان‌های کرمانشاه، گلستان، کرمان، بوشهر و همدان کاهشی قابل ملاحظه داشته است.  در همین رابطه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز یکشنبه در اجلاس مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور از تغییر رفتار ویروس براساس اقلیم‌ها و قومیت‌های مختلف ایرانی خبر داده بود. 
سعید نمکی همچنین دیروز به توضیح دیگر مختصات همه‌گیری کرونا در جامعه ایرانی پرداخت و اعلام کرد در بین مبتلایان جوان (افراد زیر ۵۰ سال ) عمده‌ترین علت مرگ کرونایی اضافه وزن (‌چاقی) بوده است. به گفته وی، اگر چه تأثیر همه‌گیری کرونا در افزایش مرگ‌و‌میر در کشور مشهود است اما همچنان از حدود ۳۸۰ هزار مرگ سالانه در کشور، ۳۱۳ هزار مورد آن بر اثر بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و بیماری‌های تنفسی است و فشار خون و چاقی از جمله مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری‌ها هستند. نمکی تاکید کرد: «چاقی ناشی از سبک زندگی غلط است و در اپیدمی کرونا هم دیدیم که چاقی در بروز مرگ مبتلایان بویژه در سنین زیر ۵۰ سال نقش مهمی داشت».به گفته نمکی تنها 6/12 درصد افرادی که به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند. 
او یکی از سیاست‌های مهم وزارتخانه متبوع خود را کنترل نرخ بروز بیماری‌های غیر‌واگیر دانست و ضمن لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به موضوع سبک زندگی و نحوه تغذیه جامعه گفت: «در همین راستا سال گذشته بسیج ملی کنترل فشار خون اجرا شد. در این کمپین ملی ۳۱ میلیون نفر غربالگری شدند و 2 میلیون و ۷۰۰ هزار فرد مبتلا به فشار خون بالا که قبلا از بیماری خود خبر نداشتند، شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند».
به‌ گفته وزیر بهداشت، ۴۰ درصد مبتلایان به فشار خون بالا از این عارضه خود خبر ندارند و زمانی متوجه می‌شوند که کار به تخت‌ آی‌سی‌یو یا سی‌سی‌‌یو می‌کشد. درباره دیابت هم همین‌طور است، بسیاری از این مبتلایان به این بیماری از دیابت خود خبر ندارند و زمانی که کار به قطع عضو، نارسایی کلیه یا چشم می‌رسد، متوجه این بیماری می‌شوند. 

Page Generated in 0/0062 sec