printlogo


کد خبر: 220958تاریخ: 1399/4/5 00:00
درباره خبرهایی که از ساخت ‌سریال پیرامون شخصیت‌ها و موضوعات ملی منتشر می‌شود
لطفاً مراقب قهرمان‌های ما باشید

طی ماه‌های اخیر خبرهایی از ساخت سریال یا مینی‌سریال در ارتباط با شخصیت‌ها و موضوعات مهم بویژه شهدا در رسانه‌ها منتشر شده است. بتازگی نیز خبری مبنی بر ساخت مینی‌سریال از زندگی شهید باکری به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری و کارگردانی سید‌هادی حجازی‌فر منتشر شد. یک روز دیگر نیز تهیه‌کننده‌ای دیگر در گفت‌وگو با رسانه‌ها از ساخت سریال شهید صیادشیرازی خبر داده است. در این میان، به نظر می‌رسد اهمیت موضوعات و انگیزه ساخت و البته کمی علاقه به فضاسازی خبری باعث می‌شود که به این سرعت نسبت به ساخت سریال درباره سوژه‌های مهم و استراتژیک تصمیم گرفته شود، در حالی که می‌دانیم عمده این سوژه‌های مهم نیاز به تامل و توجه بیشتری دارند. از طرفی فرآیند سریال‌سازی به گونه‌ای است که بدون طرح و ایده و پیدا کردن طراح و نویسنده، نمی‌توان دست به تولید سریال زد و جنبه‌ای دستوری به این ماجرا داد. نمونه‌های مشابه فیلمسازی از زندگی شهدا- آنها که صرفا به خاطر دغدغه و انگیزه و بدون دقت و تامل ساخته و پرداخته شده‌اند- ثابت می‌کند که بیش از انگیزه داشتن برای ساخت سریال، باید ظرفیت و پتانسیل تولید را پیدا یا ایجاد کرد و سپس وارد فرآیند تولید شد.
این روند در شرایطی است که بسیاری از تهیه‌کنندگانی که به عنوان تهیه‌کننده این سریال‌ها معرفی می‌شوند، همزمان پروژه‌های دیگری نیز در تلویزیون دارند و قطعا این بر خروجی نهایی کار مؤثر خواهد بود، آن هم آثاری که باید به واسطه حساسیت سوژه و موضوع، با دقت و نظارت بیشتری ساخته شوند تا خروجی کار قابل دفاع باشد. در ضمن نباید از این نکته نیز غافل شد که بسیاری از این سوژه‌ها اگر یک بار در قالب یک اثر نمایشی ساخته شوند و نتیجه آن محصولی ضعیف باشد، دیگر فرصت برای ورود دیگر علاقه‌مندان به این حوزه از بین می‌رود و در نهایت سوژه از دست می‌رود.
در کنار این خبر، خبرهایی از تولید سریال درباره شهید سلیمانی در سیمافیلم نیز شنیده می‌شود. شکل این خبرها از جهاتی می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ اینکه نکند سوژه مهم و جدی و بی‌نظیری مانند شخصیت و زندگی حاج‌قاسم سلیمانی دستمایه خبرسازی‌ها و شبیه جشنواره‌های یک‌شبه شود. در حالی که می‌دانیم سوژه‌های اینچنینی تا چه اندازه به تامل و توجه صاحبنظران نیاز دارند. در کنار این توجه، استفاده از عوامل حرفه‌ای و متعهد نیز حتما لازم است. از عوامل فنی‌ای که نقش مهمی در تولید چنین آثاری دارند، فیلمنامه‌نویس و نویسنده هستند. وقتی اخبار تولید سریال درباره شهید قاسم سلیمانی مطرح می‌شود، آیا جای این سوال باقی نمی‌ماند که عوامل و تولید‌کنندگان حرفه‌ای و متعهد چگونه با این سرعت جمع شدند و به ایده و طرح رسیدند که صحبت از ساخت سریال در رسانه‌ها مطرح می‌شود؟ از طرف دیگر می‌دانیم که خود سپاه و خانواده شهید حاج‌قاسم سلیمانی و برخی نهادهای دیگر نیز حتما در فرآیند تولید موثر هستند. آیا هماهنگی با این مجموعه‌ها نیز انجام شده است که خبر نهایی تولید یک یا چند اثر اعلام می‌شود؟
به نظر می‌رسد این روزها بیش از هر چیز باید نگران قهرمان‌هایی بود که قرار است زندگی آنها در قالب آثار نمایشی به تصویر کشیده شود؛ قهرمان‌هایی که اسطوره یک ملت هستند.

Page Generated in 0/0065 sec