printlogo


کد خبر: 220969تاریخ: 1399/4/5 00:00
دور دنیا

نامه حماس به سران احزاب کشورهای اسلامی
رئیس دفتر سیاسی حماس نامه‌ای به ۱۲۰ رئیس و دبیرکل احزاب و هیأت‌های سیاسی در کشورهای عربی و اسلامی فرستاد. بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، اسماعیل هنیه در این نامه خواستار تکامل و استمرار نقش احزاب، سازمان‌ها و مؤسسات سیاسی در جهان عربی و اسلامی برای حمایت از ملت فلسطین در دفاع از سرزمین، حقوق، مقدسات امت، هویت و تاریخ آن تا زوال اشغالگر شد. هنیه در نامه خود از احزاب و سازمان‌های سیاسی خواست اقدامی فوری برای مقابله با سیاست رژیم صهیونیستی برای اشغال اراضی کرانه ‌باختری اتخاذ کنند. وی همچنین این احزاب را به ایجاد دستورکاری جدی برای مقابله با تخلف‌های گسترده رژیم صهیونیستی فرخواند تا از مقدسات اسلامی و مسیحی حفاظت و جلوی توطئه‌های یهودی‌سازی و تقسیم مسجدالاقصی گرفته شود.  
***
تظاهرات گسترده در تل‌آویو
با نزدیک شدن به تاریخ اعلامی رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، هزاران نفر از ساکنان تل‌آویو برای چندمین بار در ماه اخیر علیه این طرح تظاهرات کردند. به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، حدود 2500 نفر از ساکنان تل‌آویو شامگاه سه‌شنبه (به وقت محلی) برای اعتراض به طرح اشغال 30 درصدی کرانه باختری، در میدان رابین تجمع کرده و علیه کابینه رژیم صهیونیستی شعار دادند. 
***
سفر وزیر خارجه اردن به عراق
«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن دیروز در رأس یک هیأت رسمی وارد بغداد، پایتخت عراق شد. خبرگزاری رسمی اردن (پترا)، با اعلام سفر دیروز الصفدی به بغداد نوشت وی قرار است با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و شماری از مقامات مسؤول سیاسی عراق درباره پرونده‌های مشترک و شیوه‌های تقویت همکاری 2 کشور رایزنی کند. هنوز جزئیاتی درباره دیدارهای وزیر خارجه اردن در عراق منتشر نشده است. حیدر العذاری، سفیر عراق در امان درباره این سفر گفت سفر وزیر خارجه اردن به عراق بیانگر عمق روابط تاریخی میان 2 کشور است. 
***
راه‌اندازی کمپین شکنجه‌گری در بحرین را متوقف کنید
فعالان بحرینی در آستانه روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه ۲۶ ژوئن مصادف با ۶ تیر هشتگ «‌أوقفوا- التعذیب- فی- البحرین» را راه‌اندازی کرده و خواستار توقف شکنجه‌گری در بحرین شدند. دولت بحرین از زمان آغاز انقلاب ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ در این کشور شمار زیادی از معارضان و انقلابیون این کشور از جمله شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت ملی- اسلامی الوفاق را به عنوان بزرگ‌ترین جمعیت معارض بحرینی بازداشت کرده و تابعیت تعداد زیادی از معارضان از جمله آیت‌الله «عیسی قاسم» رهبر معنوی انقلاب بحرین را سلب کرده است. در همین راستا دیوان عالی بحرین بتازگی حکم اعدام 2 جوان بنا به اتهامات سیاسی را صادر کرد که با انتقاد سازمان‌های حقوق بشری مواجه شد. سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از تأیید این حکم تأکید کرد اعترافات این 2 جوان تحت شکنجه بوده است. 
***
آرامش نسبی در روابط ۲ کره
 رسانه‌ دولتی کره‌جنوبی (یونهاپ) اعلام کرد که کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی انجام تمام عملیات‌ها و برنامه‌های نظامی علیه کره‌جنوبی را به حالت تعلیق درآورد. در اوایل ماه جاری کره‌شمالی اعلام کرد که تمام راه‌های ارتباطی خود از جمله خطوط هوایی و دیپلماتیک و مناسبات نظامی با کره‌جنوبی را قطع خواهد کرد و به آنها پایان خواهد داد. کره‌شمالی همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که با شروع این اقدامات علیه کره‌جنوبی با این کشور به عنوان «دشمن» روبه‌رو خواهد شد.
***
افزایش تنش میان هند و چین
«هند و چین طی 2 ماه گذشته در خط کنترل ناحیه لداخ، درگیری مرزی بی‌سابقه‌ای داشته‌اند اما با وجود چندین دور مذاکره در سطوح بالا، توافق بر سر عدم درگیری در «پانگونگ تسو» و «دره گالوان» محقق نشده است». با وجود اجماع متقابل برای کاهش تنش‌ها در مرز بین هند و چین، تصاویر ماهواره‌ای در ظاهر نشان می‌دهند که ارتش آزادی‌بخش خلق چین در حال توسعه نظامی در ناحیه لداخ است و هند نیز گشت‌زنی قایق‌های موتوری در دریاچه پانگونگ تسو را افزایش داده است. تصاویری که روز چهارشنبه گرفته شده ظاهرا حاکی از آن است که سربازان پشتیبان ارتش آزادی‌بخش خلق چین در حال رشد فزاینده در تمام منطقه دریاچه پانگونگ تسو هستند. در این تصاویر، نیروهای پشتیبان بیشتری نیز در ۱۹ کیلومتری جنوب محل رویارویی هند- چین در منطقه پانگونگ تسو دیده می‌شوند. تصاویر ماهواره‌ای ۲۲ ژوئن (۲ تیر) همچنین موقعیت‌های دفاعی احتمالی را نشان می‌دهد که از سوی کشور چین ترتیب داده شده و شامل دیوار و سنگر است.
***
تحرکات مشکوک آمریکا در اقیانوسیه
ارتش آمریکا در حال استقرار شمار «بی‌سابقه»‌ای نیرو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است؛ اقدامی که به اعتقاد رئیس مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی، خطر بروز حادثه میان این نیروها و نیروی دریایی چین را افزایش می‌دهد. ووشیکون، رئیس مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی که یک اتاق فکر دولتی مستقر در پکن است، هشدار داد که این کار امکان وقوع یک حادثه نظامی یا شلیک اشتباهی را افزایش می‌دهد. او در زمان ارائه گزارش اخیر موسسه خود درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه، تأکید کرد: اگر بحرانی روی دهد، پیامدهای آن برای هر دو طرف فاجعه‌بار خواهد بود. در این گزارش آمده است که ایالات متحده ۳۷۵ هزار نیرو و ۶۰ درصد از کشتی‌های جنگی خود را در منطقه هند و اقیانوسیه مستقر کرده است. 3 فروند از ناوهای هواپیمابر آمریکا نیز به منطقه اعزام شده‌اند.

Page Generated in 0/0063 sec