printlogo


کد خبر: 220981تاریخ: 1399/4/5 00:00
روحانی به بیانیه اخیر 3 کشور اروپایی علیه ایران واکنش نشان داد
اروپایی‌ها تلفن زدند و گفتند شرمنده‌ایم!

گروه سیاسی: حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیات دولت در واکنش به بدعهدی انگلیس، فرانسه و آلمان در عمل به تعهدات برجامی خود اظهار داشت: اروپایی‌ها خیلی شرمنده ما هستند. آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند(!)
به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور در  جلسه روز گذشته هیأت دولت به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران واکنش نشان داد. 
حسن روحانی گفت: تاکنون رفتار ما با آژانس دوستانه و قانونی بوده و ما با آژانس همکاری داشته‌ایم و بازرسان آنها روزانه از مراکز هسته‌ای گزارش تهیه کرده‌اند. در 17-16 گزارش آنها هم تاکید شده ایران همکاری لازم را داشته است اما این اواخر آمریکا و رژیم صهیونیستی به آژانس فشار آوردند و من می‌ترسم این شیادان آژانس انرژی اتمی را آلوده کنند. آنها آژانس را وادار کردند نبش قبر کند. کار آژانس انرژی هسته‌ای این است که بر فعالیت هسته‌ای نظارت داشته باشد تا این فعالیت‌ها صلح‌آمیز باشد و کار دیگری ندارد اما آمریکا و رژیم صهیونیستی فشار آوردند که آژانس برود یک موضوعی مربوط به ۲۰ سال گذشته را پیدا کند.
روحانی ادامه داد: آنها می‌خواهند آژانس را از مسیر خود منحرف کنند، البته پاسخ قاطع دادن برای ما آسان است اما بنای ما همکاری با آژانس است و این مبنا را همچنان حفظ می‌کنیم اما آژانس هم باید توجه کند که از مسیر قانونی خود منحرف نشود.
رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها خیلی شرمنده ما هستند، زیرا به وظایف قانونی خود در برجام عمل نکرده‌اند. آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند اما آنها هم نباید خود را آلوده کنند، ما چنین توقعی از کشورهای اروپایی نداریم. چین و روسیه در رابطه با بیانیه اخیر آژانس انرژی اتمی خیلی خوب، قاطع و حقوقی عمل کردند. اروپا هم نباید زیر فشار آمریکا برود. آژانس انرژی اتمی هم باید استقلال خود را حفظ کند و رئیس آژانس باید بداند آبروی آژانس برای نظام بین‌المللی اهمیت دارد. ایران همچنان آماده است نظارت آژانس را بپذیرد و با آژانس در چارچوب مقررات همکاری داشته باشد.
رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به اعلام کاخ سفید برای آمادگی مذاکره با ایران گفت: آنها می‌گویند چرا ایران معطل انتخابات آمریکاست، در حالی که ما معطل هیچ چیزی نیستیم. ما همیشه‌ آماده‌ایم، هر لحظه که آمریکا اعلام کند به مقررات سازمان ملل بازمی‌گردد، تعهدات خود در برجام را اجرایی می‌کند و کنگره و کاخ سفید از مسیر اشتباه خود بازمی‌گردند، ما همان لحظه آماده مذاکره‌ایم. آنها باید تسلیم قانون شوند، عذرخواهی کنند و ضرری را که به ملت ایران وارد کردند جبران کرده و غرامت بپردازند، زیرا آنها میز مذاکره را شکاندند. البته ما می‌دانیم این تعارفات بی‌اساس، حرافی است برای انتخابات و گرفتاری‌هایی که دارند. روحانی در پایان گفت: اگر آنها دروغ نمی‌گویند، راه مذاکره آسان است. آنها باید عذرخواهی کرده و به برجام بازگردند. روحانی در حالی همچنان نگاه خوش‌بینانه‌ای به اروپایی‌ها دارد که بعد از خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه «یک موجود مزاحم از برجام رفت»، تصریح کرد: «برجام منهای آمریکا» را با دیگر اعضای 1+5 و از جمله اروپا ادامه می‌دهیم. تاکید بر ادامه برجام با اروپا در حالی بود که اروپایی‌ها وعده داده بودند حداکثر تا ۱۰ خردادماه سال 97 بسته پیشنهادی خود مبنی بر تضمین اجرای تعهدات برجامی را ارائه دهند اما فدریکا موگرینی، مسؤول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپایی صراحتا اعلام کرد درباره تعهدات برجامی به ایران تضمین نمی‌دهیم. اروپا در نهایت نیمه تیرماه همان سال بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد. بسته‌ای که روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره آن گفت: بسته پیشنهادی اروپا مأیوس‌کننده بود.
 
* خوش‌بینی یا ساده‌لوحی؟
نکته جالب توجهی که در سخنان روز گذشته حسن روحانی وجود داشت، ادامه لحن خوشبینانه رئیس‌جمهور به اروپایی‌ها به‌رغم همه بدعهدی‌ها و پیمان‌شکنی‌های آنان است. حسن روحانی تاکید کرد اروپایی‌ها شرمنده ما هستند و تلفنی عذرخواهی می‌کنند، سوال اینجاست که آیا عذرخواهی تلفنی اروپایی‌ها، همه سرمایه‌های صرف‌شده طی 7 سال اخیر برای به ثمر نشاندن توافقنامه برجام را جبران می‌کند؟ 
حسن روحانی در حالی به نگاه امیدوارانه و خوش‌بینانه خود به اروپایی‌ها ادامه می‌دهد که نهم اردیبهشت‌‌ماه سال 93 در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم تاکید کرد: خوش‌بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم. حال رئیس‌جمهور باید توضیح دهد با توجه به واقعیت لیست بلند‌بالای بدعهدی اروپایی‌ها در برابر ایران، چگونه ادامه نگاه امیدوارانه به اروپایی‌ها با لزوم واقع‌بینی در سیاست خارجی سازگار است؟ 
 
* لزوم واکنش متقابل در برابر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
حسن روحانی در بخش دیگر سخنانش با اینکه از رفتار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انتقاد کرد و آن را «نبش قبر» خواند و «تحت فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی» توصیف کرد، اما در عین حال تاکید کرد به تعامل گذشته خود با آژانس که مبتنی بر رفتار دوستانه بوده، ادامه می‌دهد(!) بر اساس نظر برخی کارشناسان، رفتار منفعلانه رئیس‌جمهور، دست آژانس را برای زیاده‌خواهی‌های بیشتر باز خواهد گذاشت. از آنجا که بنا بر اذعان رئیس‌جمهور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشارهای ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی است و مطابق سیاست‌های آنان عمل می‌کند، ادامه یافتن دومینوی بهانه‌تراشی‌های بیشتر علیه برنامه هسته‌ای ایران دور از انتظار نخواهد بود. در این شرایط اگر اقدام متقابلی در برابر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام نشود، هزینه‌های بیشتری در آینده برای کشور رقم خواهد خورد. بر اساس همین تحلیل مبنی بر لزوم اقدام متقابل مناسب در برابر رویه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای از دولت خواستند اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.  کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در جلسه سوم تیر‌ماه خود بعد از بررسی راهکارهای اقدام متقابل علیه رفتار اخیر شورای حکام، در بیانیه‌ای اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی در ماده ۶ «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب سال۱۳۹۴، همکاری دولت ایران با آژانس را منوط به رعایت مصالح ملی کرده است و اکنون با توجه به قطعنامه مغرضانه شورای حکام، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در راستای صیانت از حقوق مسلم ملت ایران طرح «الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» را تهیه و برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می‌کند. 

Page Generated in 0/0136 sec