printlogo


کد خبر: 220983تاریخ: 1399/4/5 00:00
معترضان ضدنژادپرستی در آمریکا ۲ خیابان و کلیسای سنت‌جان در واشنگتن‌دی سی را به‌طور موقت تصرف کردند
خودمختاری مقابل کاخ ترامپ
* ترامپ: معترضان انسان‌های پست و عقب‌مانده‌ای هستند

گروه بین‌الملل: بدشانسی‌ها و ناکامی‌های ترامپ انگار تمامی ندارد. بعد از آنکه معترضان ضدنژادپرستی در 2 هفته گذشته منطقه‌ای 10 هکتاری را به تصرف خود درآوردند، حالا درست در منطقه‌ای نزدیک به کاخ سفید هم رویدادی مشابه البته با وسعتی کمتر اتفاق افتاد و 2 خیابان در نزدیکی کاخ سفید به تصرف معترضان درآمد. البته بر اساس اخبار، پلیس آمریکا برای سرکوب معترضان وارد عمل شد و مانند چند هفته گذشته با سرکوب شدید معترضان تلاش کرد آنها را به عقب براند. به گزارش «وطن‌امروز»، جمعی از معترضان سیاه‌پوست با حضور در 2 خیابان «اچ» و «ورمونت» در اطراف کلیسای سنت جان اقدام به برپایی چادر و بستن خیابان کردند. معترضان در این منطقه با نوشتن عبارت «منطقه خودمختار کاخ سیاه» موجودیت خود را ابراز کردند. معترضان همچنین پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و گروهی از معترضان نیز حین سوختن پرچم کشورشان فریاد شادی سر می‌دادند. پلیس نیز در سلسله درگیری‌های متعدد با این جمع توانست تا حدی اوضاع را تحت کنترل درآورد.
 
* واکنش ترامپ
در همین ارتباط، ترامپ به تهدید معترضان ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر نزاع خود را با شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و فیسبوک نیز تشدید کرده است. او ماه گذشته یک فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن، برخی حمایت‌های قانونی و حقوقی از این شرکت‌ها لغو می‌شود. در همین ارتباط توئیتر بار دیگر به یکی از توئیت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در آن معترضان را تهدید کرده بود، به دلیل «رفتار اهانت‌آمیز» برچسب ترویج خشونت زد. به گزارش تارنمای هیل، توئیتر سه‌شنبه اعلام کرد: توئیت مذکور قوانین توئیتر درباره رفتار اهانت‌آمیز را نقض کرده است. ترامپ سه‌شنبه به وقت محلی در توئیتر نوشت هر گونه تلاش معترضان برای ایجاد «منطقه خودمختار» در شهر واشنگتن‌دی‌سی با «نیروی زور جدی مواجه خواهد شد». ترامپ در این توئیت همچنین نوشت: «تا زمانی که من رئیس‌‌جمهور شما هستم، هرگز یک «منطقه خودمختار» در واشنگتن‌دی‌سی وجود نخواهد داشت». توئیت ترامپ در ارتباط با اقدام جدید معترضان در واشنگتن‌دی‌سی است. ترامپ که در روزهای اخیر تمام تلاش خود را برای سرکوب و مجازات معترضان به خشونت‌های پلیس آمریکا به کار گرفته، از کنگره درخواست کرد برای مقابله با معترضان آمریکایی وارد عمل شود. شبکه روسی «راشاتودی» در این ‌باره گزارش کرد ترامپ سه‌شنبه‌شب به وقت محلی در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود، برای معترضان از لفظ عقب‌مانده و پست استفاده کرد و نوشت: «شرم‌آور است که کنگره اقدامی درباره عقب‌مانده‌هایی نمی‌کند که پرچم آمریکا را می‌سوزانند. این اقدام همین حالا باید متوقف شود». پیش‌تر نیز روز دوشنبه هفته جاری، ترامپ معترضان را تهدید کرد سرنگونی مجسمه‌های حامیان برده‌داری در ایالات‌متحده، محکومیت تا ۱۰ سال حبس خواهد داشت. وی در صفحه توئیتر خود خطاب به معترضان نوشت: «حواس‌تان باشد، طبق ۱۰ قانون حفظ یادبود کهنه‌سربازان، با محکومیت ۱۰ سال حبس مواجه هستید».
 
* جدایی ادامه‌دار جمهوری‌خواهان از ترامپ
رفتارهای ترامپ در رابطه با کرونا و اعتراضات مردم به نژادپرستی در آمریکا سبب شده وی در ماه‌های اخیر با کاهش محبوبیت مواجه شود. از سوی دیگر این کاهش محبوبیت در بین مقامات و شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه نیز دیده می‌شود. در همین ارتباط، گروهی از جمهوری‌خواهان آمریکا که گفته‌ بودند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، یک خطر امنیت ملی محسوب می‌شود، قصد دارند از «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و رقیب انتخاباتی او در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ این کشور حمایت کنند. بر اساس گزارش رویترز، شماری از جمهوری‌خواهان که قبلاً از مقامات امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست ‌جمهوری رونالد ریگان و جرج بوش بوده‌اند، در حال تشکیل ائتلافی هستند تا از جو بایدن در این انتخابات حمایت کنند. بر اساس این گزارش، این گروه از حزب جمهوری‌خواه در آمریکا، حداقل 24 نفر از مقاماتی هستند که علناً با انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات مخالف هستند و گفته‌اند انتخاب مجدد وی امنیت ملی آمریکا را در خطر می‌اندازد. انتظار می‌رود این گروه حمایت علنی خود را از بایدن در هفته‌های آینده و احتمالاً بعد از برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ماه آگوست اعلام کنند. «جو بایدن» در این کنوانسیون به عنوان نامزد حزب دموکرات رسماً تأیید خواهد شد. خبرگزاری اسپوتنیک هم در گزارشی با اشاره به ظهور یک گروه جدید مخالف ترامپ در انتخابات ریاست ‌جمهوری 2020 آمریکا نوشت: این گروه که یک کمیته اقدام سیاسی است با نام «پروژه لینکلن» شناخته می‌شود. مؤسس این گروه «جرج کانوی» همسر «کلین کانوی» مشاور دونالد ترامپ است. در هفته‌های اخیر رئیس‌جمهور جمهور‌ی‌خواه آمریکا از سوی برخی شخصیت‌های حزب خود شدیداً مورد انتقاد قرار گرفته است.
 
* اوضاع ترامپ از منظر الکترال
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی با استناد به نتایج تجزیه و تحلیل مؤسسه سیاسی کوک پلتیکال ریپورت (Cook Political Report) از  شانس کم ترامپ برای کسب حدنصاب آرای الکترال در انتخابات نوامبر 2020 خبر داد و نوشت: تنها 4 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا زمان باقی است و بررسی‌های اولیه توسط مراکز و مؤسسات مطالعاتی حکایت از آن دارد که در انتخابات آتی، جو بایدن با احتمال کسب ۲۴۸ رأی الکترال بر ترامپ که شانس به دست آوردن تنها ۲۰۴ رأی الکترال را دارد، پیروز خواهد شد. بنا بر این گزارش  ایالت‌های  میشیگان و پنسیلوانیا که در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رأی داده بودند اکنون از وی رو گردانده و برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به صف دموکرات‌ها پیوسته‌اند. سی‌ان‌ان می‌نویسد: اکنون آن چیزی که برای جمهوری‌خواهان نگران‌کننده است، چرخش دیگر ایالت‌های آمریکا همچون «آریزونا»، «کارولینای شمالی» و حتی ایالت تگزاس به نفع جو بایدن است. سی‌ان‌ان می‌افزاید: هرچند همچنان ترامپ به کمربند انتخاباتی در 3 ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین دل‌ بسته است اما با نگاه به نقشه ایالت‌های آمریکا بنا بر آرای الکترال  و با گذشت هر هفته، ترامپ در حال از دست دادن یک به یک ایالت‌هاست. سی‌ان‌ان می‌نویسد: بهترین خبر خوش برای ترامپ این است که تا زمان شمارش آرای الکترال هنوز خیلی راه و زمان باقی مانده اما اگر این انتخابات همین امروز برگزار شود، وی در هر 2 مورد - آرای مردمی و آرای الکترال - بشدت بازنده خواهد شد.
 
* نظر افکار عمومی درباره انتخابات
به‌رغم فرافکنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و جمهوری‌خواهان درباره نتایج نظرسنجی‌های اخیر که نشان می‌دهد ترامپ از جو بایدن عقب افتاده است، نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد رأی‌دهندگان آمریکایی به طرز بی‌سابقه‌ای این نتایج را قبول دارند. به گزارش روز چهارشنبه تارنمای هیل تریبون کنگره آمریکا، تعداد رأی‌دهندگانی که اکنون می‌گویند نتیجه نظرسنجی‌های سیاسی را باور دارند به رقم ۴۱ درصد در نظرسنجی جدید هیل و مؤسسه هریس ایکس رسیده است. از هر ۱۰ رأی‌دهنده آمریکایی تقریبا 4 نفر گفته‌اند «نتایج بیشتر نظرسنجی‌های سیاسی را قبول دارند اما این تایید شامل برخی منابع خاص نمی‌شود». این باورپذیری در افکار عمومی آمریکا نسبت به نتایج ۳۴ درصدی اکتبر ۲۰۱۹ میلادی (آبان ۹۸) و ۳۷ درصدی سال ۲۰۱۸، افزایش را نشان می‌دهد. تنها ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جدید هیل و مؤسسه هریس ایکس گفتند تقریبا نتایج نظرسنجی‌های سیاسی را قبول ندارند که نسبت به رقم ۲۲ درصدی سال گذشته و در مقایسه با ۱۹ درصدی که همین نظر را در سال ۲۰۱۸ داشتند، کاهش یافته است. تاکنون اکثر نظرسنجی‌هایی که از سوی مؤسسات و رسانه‌های مختلف آمریکایی به عمل آمده از برتری جو بایدن نسبت به رقیب خود، دونالد ترامپ خبر می‌دهد. نتایج یک نظرسنجی سراسری در آمریکا نشان می‌دهد اگر انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، ۵۶ درصد رأی‌دهندگان به جو بایدن، نامزد دموکرات رأی خواهند داد. نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی «هریس ایکس» و «هاروارد کپس» که در روزهای اخیر به عمل آمد نشان داد اگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، ۵۶ درصد رأی‌دهندگان به جو بایدن، نامزد دموکرات رأی خواهند داد. اوایل ماه جاری ترامپ خواستار تکذیب نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان شد که نشان می‌دهد بایدن با ۱۴ درصد اختلاف از او جلوتر است. این نظرسنجی حکایت از آن داشت که در یک رقابت انتخاباتی سراسری، ۵۵ درصد از بایدن و ۴۱ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند. اما نظرسنجی بعدی فاکس‌نیوز پیشتازی ۱۲ درصدی بایدن را نشان داد که در نظرسنجی اخیر هیل و مؤسسه هریس ایکس تایید می‌شود.
***
[تکرار حرف‌های تالسا این بار در فینیکس]
 پس از آبروریزی تالسا، ترامپ سه‌شنبه‌شب کارزار انتخاباتی خود را در شهر فینیکس در ایالت آریزونا دنبال کرد. وی پیش از حضور در سخنرانی، برای بازدید از دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک به این منطقه سر زد. ترامپ در این سخنرانی مانند صحبت‌هایش در تالسا به موضوع ویروس کرونا، حمله به چین، پیروزی ادعایی بر داعش و کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر این گروه تروریستی پرداخت. وی همچنین رأی‌گیری به شیوه پستی را بشدت رد کرد و گفت تنها باید رأی‌گیری به صورت حضوری و با دیدن کارت شناسایی انجام شود. رئیس‌جمهوری آمریکا با تکرار اتهام پسر جو بایدن، مدعی شد به دلیل عملکرد نامناسب باراک اوباما و معاون اول وی، در انتخابات به پیروزی رسیده است. ترامپ همچنین با اشاره به اعتراض‌های ضدنژادپرستی گفت: چپ تندرو از تاریخ و ارزش‌های‌مان متنفر است. وی افزود: مشکل ما این است که بسیاری از فرمانداران ضعیف هستند. می‌دانید که همه آنها ایالت‌های لیبرال - دموکرات هستند. ترامپ افزود: می‌توانید تصور کنید که «جو خواب‌آلود» در ریاست‌جمهوری پیروز شود؟ این کشور آشفته خواهد شد. آنها همه چیز را ویران می‌کردند و جو خواب‌آلود خواستار برخورد نمی‌شد.

 


Page Generated in 0/0064 sec