printlogo


کد خبر: 220984تاریخ: 1399/4/5 00:00
بررسی عملکرد قوه‌قضائیه و تغییراتی که بعد از حضور آیت‌الله رئیسی به وقوع پیوست
تغییر به نفع مردم

محمدرضا محمدی: بی‌تردید نمی‌توان منکر تفاوت نگاه‌های عمومی به قوه‌قضائیه در 16ماه اخیر و پس از انتصاب آیت‌الله ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضا از اسفندماه سال 97 تاکنون شد. بسیاری از نخبگان اما این سوال را در ذهن دارند: آیا تغییراتی که در قوه‌قضائیه مشاهده می‌شود، ساختاری است یا اینکه صرفا رنگ و لعاب رسانه‌ای آن بیشتر شده است. پاسخ به این سوال آسان نیست و نمی‌توان صفر و صدی به این مسأله نگاه کرد. در این گزارش سعی کرده‌ایم با بررسی مختصر عملکرد این قوه در دوره جدید به پاسخی درخور در این زمینه برسیم. 
***
برقراری عدالت محبوبیت و اعتماد می‌آورد
حضور آیت‌الله رئیسی در قوه‌قضائیه و تغییراتی که طی این مدت در مبارزه با فساد و برقراری عدالت ایجاد شده است را می‌توان در مواجهه مردم با این نهاد نیز مشاهده کرد. چنانکه در یکی از نظرسنجی‌ها که از سوی وزارت اطلاعات انجام و آبان‌ماه سال گذشته اعلام شد، 76 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اقدامات قوه‌قضائیه را در برخورد با مفاسد پسندیده بوده و اظهار رضایت داشته‌اند. همچنین نظرسنجی یکی از نهادهای افکارسنجی در تابستان سال گذشته نیز نشان از افزایش محبوبیت 13درصدی آقای رئیسی پس از چند ماه حضور در ریاست قوه‌قضائیه داشت که سریع‌ترین رشد را در میان شخصیت‌های سیاسی که امور اجرایی برعهده داشتند، نشان می‌داد. اخیرا نیز بررسی برخی مراکز معتبر افکارسنجی کشور نشان می‌دهد در میان سران قوا و مدیران ارشد کشور از جمله وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، آقای رئیسی صدرنشین است. تا پیش از شهادت سپهبد سلیمانی بر اساس نظرسنجی، وی حائز بالاترین محبوبیت در میان مدیران ارشد کشور بود و محمدجواد ظریف و ابراهیم‌رئیسی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند که اکنون بر اساس داده‌های جدید، رئیس قوه‌قضائیه بالاترین میزان محبوبیت را داراست. 
کسب این جایگاه در نتیجه توجه سیدابراهیم رئیسی به مقوله عدالت و حل‌و‌فصل مشکلات مردم، کارگران، زندانیان و سایر اقشاری است که به نحوی با دستگاه قضایی سروکار داشتند و اگر این روند کماکان با شیب صعودی تندتری ادامه پیدا کند، در بازسازی اعتماد مردم به نظام تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.
***
 امور دادرسی و دادسرا
بسیاری از قوانین موضوعه قضایی، از جمله قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 و اصلاحات سال 94 آیین دادرسی، در دوره قبلی قوه‌قضائیه و در زمان ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی به روز‌رسانی شد و در حال حاضر مدت زیادی از تصویب آن نمی‌گذرد. در دوره جدید قوه‌قضائیه نیز بدرستی بنا به اصلاح مجدد این قوانین گذاشته نشد اما بخشنامه‌های متعددی در طول یک سال گذشته برای دادگستری‌ها و دادسرا‌های کشور به صورت شفاف ارسال شده که حاکی از اصلاح رویه‌های نادرستی است که به حقوق عامه مردم صدمه وارد می‌کرد. آخرین بخشنامه رئیس دستگاه قضا برای ساماندهی دادرسی، بخشنامه حبس‌زدایی و کاهش بازداشت‌های موقت بود. این بخشنامه چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ مدیریتی، مورد تحسین نخبگان و کارشناسان قرار گرفت. از سوی دیگر، دستور ساماندهی شهادت‌دهندگان و جمع‌آوری شاهدان دروغین از طریق ایجاد سامانه جامع شهادت‌دهندگان، از دیگر ابلاغیه‌هایی بود که تا حد بسیاری دادرسی در دادگستری‌ها را عادلانه کرد. از این دست بخشنامه‌ها کم نبوده است. بخشنامه تفکیک جرم سیاسی از جرم امنیتی، تکلیف قضات را در نحوه مواجهه با جرائم سیاسی مشخص کرده است و امنیت فعالیت‌های سیاسی در آینده کشور را تضمین می‌کند. تعیین تکلیف اصالت اسناد رسمی در برابر اسناد عادی موجب کاهش بسیاری از پرونده‌های حقوقی شده و حجم بسیاری از دعاوی بلاتکلیف را به سرانجام رسانده و همین مسأله تا حدودی مشکل اطاله دادرسی در چند دهه اخیر قوه‌قضائیه را حل خواهد کرد. همه اینها حاکی از این است که تحولات جدی در بدنه قوه‌قضائیه در حال رخ دادن است. 
***
نظارت و بازرسی (نظارت متمرکز)
در حوزه نظارت اما به نسبت سایر حوزه‌ها شاهد تغییرات کمتری بوده‌ایم. سازمان بازرسی کل کشور به ‌عنوان مهم‌ترین دستگاه نظارتی بر عملکرد دستگاه‌های دولتی در دوره اخیر عملکرد چندان ملموسی از خود نشان نداده است. یک نمونه متاخر آن هم هشدار رئیس سازمان بازرسی کل کشور خطاب به خودروسازان و وزارت صمت درباره افزایش قیمت خودرو بود که به قدری نادیده گرفته شد که 3 روز پس از این هشدار، 20 میلیون تومان دیگر به قیمت پراید افزوده شد. همین معادله در دستگاه‌های دیگر هم جاری است. برای مثال شاید کسی به خاطر نیاورد آخرین فساد اقتصادی که توسط سازمان بازرسی کل کشور کشف شد، کدام پرونده بود است. این عدم احاطه بازوی نظارتی قوه‌قضائیه گاه موجب شده است که دستگاه‌های امنیتی کشور به جای ارجاع کشفیات خود به سازمان بازرسی برای رسیدگی، هر کدام‌شان باشگاه‌های رسانه‌ای رسمی و غیررسمی ایجاد کنند تا آنها نقش افشا‌کننده فساد را بازی کنند؛ سیاستی که موجب دامن زدن به ناامیدی در جامعه شده است. 
***
نظارت مردمی (نظارت غیرمتمرکز)
مسأله نظارت مردمی همیشه موضوعی جدی از سوی عدالت‌خواهان و مطالبه‌گران از قوه‌قضائیه بوده است، ‌تغییر رویکرد جدی نسبت به این موضوع و حمایت از ناظران مردمی محسوس است. صحبت از سوت و سوت‌زنی و افشای مفاسد زیاد شده است و رئیس قوه‌قضائیه هم از اراده قوه‌قضائیه برای گسترش نظارت غیرمتمرکز مردمی سخن می‌گوید. اما نکته اینجاست که در طول 16 ماهی که از دوره جدید قوه‌قضائیه می‌گذرد، قانونی برای حمایت از افشاکنندگان فساد تدوین و ابلاغ نشده و اگر حمایتی هم بوده، صرفا در مقام سخن بود است. از این رو همچنان بسیاری از مطالبه‌گران مردمی و افشاکنندگان فساد، معطل راهرو‌های دادسرا‌ها هستند. این مسأله اما نافی تغییر رویکرد قوه‌قضائیه در حوزه نظارت مردمی نیست و به جرأت می‌توان گفت ریاست قوه‌قضائیه در تلاش است ساختاری قانونی و کارآمد برای حمایت از افشاکنندگان فساد ایجاد کند. شاهد این مدعا هم رونمایی از دستورالعمل همکاری قوه‌قضائیه با سازمان‌های مردم‌نهاد است. 
***
 شفافیت قضایی
بنا بر اصل 165 قانون اساسی، اصل بر این است که تمام محاکمات و جلسات دادگاه‌ها باید علنی باشد، مگر اینکه علنی بودن آنها خلاف عفت و نظم عمومی باشد. در سال‌های گذشته، جای اصل و فرع اصل 165 در دستگاه قضایی عوض شده بود. یعنی اصل بر غیرعلنی بودن دادگاه‌ها بود و جلسات علنی دادگاه‌ها بسیار محدود شده بود. در دوره جدید اما این سیاست کنار گذاشته شده و مقوله شفافیت بار دیگر موضوعیت پیدا کرده است؛ مثالش هم همین جلسات دادگاه‌های مفاسد سیاسی و اقتصادی که هر روز از رسانه‌های مختلف پوشش داده می‌شود. از شبهات جدی که در سال‌های اخیر درباره قوه‌قضائیه وجود داشت، مسائل مالی قوه بود که گاهی سوژه رسانه‌های معاند هم می‌شد. در یک سال گذشته، دستگاه قضا تمام اسناد مالی و دریافتی‌ها و پرداختی‌های خود را به صورت شفاف و با جزئیات در سامانه خود قرار داده است؛ مسأله‌ای که تحسین بسیاری از نخبگان و مطالبه‌گران را برانگیخت. 
***
مبارزه با فساد
درباره مبارزه با فساد، توضیح زیادی لازم نیست. صدور حکم حسین فریدون در مسأله تخلفات اداری و بانکی گسترده، بازداشت پوری‌حسینی به عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی بابت دخالت‌هایش در خصوصی‌سازی رانتی شرکت‌های دولتی، دستگیری و محاکمه حسین هدایتی در پرونده بانک سرمایه، اعدام سلطان سکه به عنوان متهم ردیف اول نابسامانی‌های قیمت طلا و ارز در کشور، رسیدگی دقیق به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوق پایمال شده معلمان و در نهایت محاکمه علنی اکبر طبری به عنوان معاون سابق اجرایی حوزه ریاست دستگاه قضایی، همگی حاکی از این است که دوره جدید دستگاه قضایی نمره بالایی در مسأله مبارزه با فساد می‌گیرد. البته این روند نباید متوقف شود، زیرا هنوز مفاسد بسیاری در کشور هست که کشف و رسیدگی نشده است.
***
روابط عمومی و اهمیت دادن به افکار عمومی
آنچه موجب شده است جلوه مطلوبی از قوه‌قضائیه در افکار عمومی ایجاد شود این است که در دوره جدید مجموعه مدیریتی قوه‌قضائیه اهمیت بیشتری نسبت به افکار عمومی قائل است و سعی دارد عملکرد خود را برای مردم شفاف کند؛ مسأله‌ای که پیش از این به اندازه دوره جدید اهتمامی به آن ورزیده نمی‌شد و حتی موجب بی‌اطلاعی از اقدامات مثبت قوه‌قضائیه نیز می‌شد. در پایان می‌توان به این اشاره داشت که نگاه استراتژیک به قوه‌قضائیه نشان می‌دهد علاوه بر اینکه هنوز کار انجام نشده در قوه‌قضائیه آیت‌الله رئیسی بسیار است، تحولاتی جدی هم در برخی حوزه‌ها اتفاق افتاده است که نباید از کنار آنها بسادگی گذشت؛ تحولاتی که نشان‌دهنده مشورت‌پذیری و انتقادپذیری مجموعه مدیریتی جدید دستگاه قضایی است.

Page Generated in 0/0067 sec