printlogo


کد خبر: 221029تاریخ: 1399/4/7 00:00
دور دنیا

شرط و شروط آمریکا برای کمک به لبنان
چند روز پیش سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌‌الله لبنان اعلام کرد آمریکا با تحمیل یک محاصره خفه‌کننده و غیرعلنی بر اقتصاد لبنان موجب ایجاد یک بحران عظیم نقدینگی در این کشور و در نهایت افزایش نرخ دلار به بالاتر از قیمت واقعی آن بویژه در 3 ماه گذشته شده است. حالا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شروط کشورش را برای حمایت از دولت لبنان و کمک به آن در حل بحران اقتصادی که به دنبال تحریم‌های ایالات‌متحده در این کشور ایجاد شده تعیین کرد. دور شدن و کناره‌گیری دولت لبنان از حزب‌الله مهم‌ترین شرط آمریکا برای کمک اقتصادی به این کشور است. پمپئو اعلام کرد: شروط ما کاملا واضح و روشن بوده و آن اجرای اصلاحات واقعی در لبنان و عمل به روشی است که حزب‌الله جایی در آن نداشته باشد. وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران گفت: اگر دولت لبنان آمادگی خود را برای اجرای چنین اقداماتی اعلام کند ایالات‌متحده برای احیای دوباره اقتصاد آن کمک خواهد کرد. همچنین نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان درباره قانون آمریکایی موسوم به قیصر گفت: موضع اصولی ما، موضع همپیمانی وفادار در برابر هر کسی است که در کنار لبنان و مقاومت ایستاده و این موضعی عزتمندانه است. 
***
احتمال ابتلای 20 میلیون آمریکایی به کرونا
مرکز مهار بیماری‌های عفونی آمریکا اعلام کرد مطابق برآوردهای جدیدش احتمالا تا به حال بیش از ۲۰ میلیون نفر در آمریکا ویروس کرونا گرفته‌اند. تاکنون نزدیک به 5/2 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به کرونا تشخیص داده شده‌اند و مرگ بیش از ۱۲۲ هزار نفر مرتبط با «کووید-۱۹» اعلام شده است. کم‌شماری مبتلایان و قربانیان موضوعی نگران کننده در بسیاری از کشورهاست که به گفته کارشناسان، عمدتا به تعداد کم آزمایش‌های این بیماری برمی‌گردد. 
***
آمریکا: پاکستان پناهگاه تروریست‌های افغانستان است
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پاکستان در خاک خودش پناهگاه امن در اختیار مخالفان مسلح دولت افغانستان گذاشته است. گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید که پاکستان در مقابل فعالیت گروه‌هایی که از خاک این کشور به افغانستان حمله کرده و علیه آن عملیات می‌کنند، اقدامات کافی انجام نداده است. این گزارش تصریح می‌کند: پاکستان همچنان پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی مشخصی است که تمرکز منطقه‌ای دارند و به مخالفان مسلح دولت افغانستان اجازه می‌دهد از خاک این کشور استفاده کنند. آمریکا که خود به حمایت از گروه‌های تروریستی و تلاش برای ایجاد پایگاه برای داعش در افغانستان متهم است، بارها پاکستان را به حمایت از مخالفان مسلح دولت افغانستان متهم کرده اما پاکستان همواره این اتهامات را رد می‌کند. 
***
حمله جدید جنگنده‌های صهیونیستی به سوریه
در حالی که نیروهای ارتش سوریه برای آغاز عملیات علیه گروهک‌های تروریستی در استان ادلب آماده می‌شوند، رژیم صهیونیستی بار دیگر به ماجراجویی‌هایش ادامه داد و برخی مناطق را در خاک سوریه هدف قرار داد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه مواضع نیروهای سوری در استان دیرالزور صورت دادند. به گفته منابع میدانی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از آسمان کشور اردن وارد حریم هوایی استان سویدا در جنوب سوریه شدند و تا منطقه «تل الصحن» پیش رفتند و حملات را آغاز کردند؛ این منطقه با مرزهای مشترک اردن ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. به نظر می‌رسد این نوع پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با هدف رصد نشدن و در امان ماندن از آتش سامانه‌های دفاعی ارتش سوریه انجام شده است؛ همزمان با حملات هوایی، نیروهای ارتش تروریستی آمریکا مستقر در اتاق عملیات منطقه التنف در جنوب استان حمص با جنگ الکترونیک به کمک صهیونیست‌ها آمدند. آمریکایی‌ها با جنگ الکترونیک تلاش کردند در سامانه دفاعی ارتش سوریه اختلال ایجاد کنند تا جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در امنیت بیشتری مناطق مورد نظر را در استان‌های سویدا، حمص و دیرالزور هدف قرار دهند. 
***
ادامه حملات هوایی عربستان به مناطق مسکونی یمن
منابع یمنی از حملات جنگنده‌های سعودی به مناطقی در استان‌های حجه و البیضای یمن خبر دادند. به گزارش شبکه المسیره، جنگنده‌های سعودی، 8 بار مناطق ذی‌ناعم و ناطع وردمان در استان البیضا را بمباران کردند. بخش حیران در استان حجه یمن هم 4 بار هدف حملات جنگنده‌های متجاوزان سعودی قرار گرفت. 
***
انتقاد حماس از پروژه عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل
حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، در مصاحبه دیروز خود با شبکه خبرى المیادین گفت که اندیشه عادی‌سازی روابط با اسرائیل جنایت در حق مردم فلسطین و امت اسلام و عدم درک سیاسى از سوى برخى کشورهاى عربى است. حازم قاسم در این رابطه گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال هر بهانه‌اى که اجراى طرح الحاق در کرانه باخترى، موسوم به «معامله قرن» را سرعت بخشد، هستند. وى در ادامه گفت، اقدامات سازشکارانه باعث تشدید تجاوزهاى دشمن علیه ملت فلسطین خواهد شد. سخنگوى حماس عادی‌سازی روابط با اسرائیل را خطرى براى کشورهاى عربى و شکل‌گیرى استعمارى جدید دانست.

Page Generated in 0/0055 sec