printlogo


کد خبر: 221037تاریخ: 1399/4/7 00:00
واکنش بی‌سابقه رئیس‌جمهور آمریکا به افزایش جرم و جنایت
ترامپ: زندگی در آمریکا مثل زندگی در جهنم است

روند افزایش جرم و جنایت در آمریکا به گونه‌ای پیش رفته است که زندگی در افغانستان به مراتب امن‌تر از زندگی در برخی مناطق آمریکا از جمله شیکاگو است. این موضوع از مهم‌ترین بحث‌هایی است که این روزها در بحبوحه کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی، باب تازه‌ای را در فضای سیاسی آمریکا گشوده و همه از آن سخن می‌گویند. رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز روند افزایشی جرم و جنایت در شهرهای شیکاگو و بالتیمور را مورد انتقاد قرار داد و شرایط‌شان را با افغانستان و هندوراس مقایسه کرد. دونالد ترامپ گفت: زندگی در این شهرها مثل زندگی در جهنم است. وی افزود: زندگی در شیکاگو از زندگی در افغانستان هم بدتر است. 
به گزارش روزنامه انگلیسی تلگراف، ترامپ شهرداران دموکرات شهرهای شیکاگو، بالتیمور، دیترویت و اوکلند و همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات خود را مقصر نرخ بالای قتل و جرائم خشونت‌بار دانست. ترامپ گفت: شیکاگو یک نمونه است؛ از افغانستان هم بدتر است. رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی در ویسکانسین که یکی از ایالت‌های مهم در انتخابات پیش‌روی آمریکاست، توانایی صحبت کردن جو بایدن را زیر سؤال برد و گفت: نامزد دموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات به دست گروهی از دیوانگان حاشیه‌ای و تندرو کنترل خواهد شد. او بار دیگر مسأله سن و وضع سلامتی بایدن را هم مطرح کرد و توانایی وی برای ریاست‌جمهوری را زیر سؤال برد. ترامپ گفت: هر وقت او صحبت می‌کند، نمی‌تواند 2 تا جمله را پشت سر هم بیان کند. او حتی نمی‌تواند حرف بزند. او نامزدی است که این کشور را نابود خواهد کرد. گفتنی است ناآرامی و تیراندازی در روزهای گذشته در شیکاگو، بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینویز منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از جمله ۴ کودک و جراحت دست‌کم ۶۰ نفر شد. بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای اخیر، این شهر آمریکا طی ۳ روز بالاترین آمار خشونت با اسلحه در سال جاری میلادی را تجربه کرد. از شب جمعه 2 هفته پیش تا صبح دوشنبه هفته پیش به ۱۰۴ نفر در سراسر این شهر شلیک شد. این آمار از لحاظ تعداد کسانی که هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند، رکورد جدیدی در سال جاری محسوب می‌شود؛ با این حال شمار جان‌باختگان در این تیراندازی‌ها هنوز به رقم آخر هفته ماه مه نمی‌رسد. در تیراندازی‌های آخر هفته در ماه مه به ۸۵ نفر در این شهر شلیک شد که بر اثر آن ۲۴ نفر کشته شدند. شیکاگو با جمعیت ۹ میلیون نفر سومین شهر پرجمعیت در ایالات‌متحده است و پرجمعیت‌ترین شهر غرب آمریکاست. این شهر یکی از خشن‌ترین و جرم‌خیزترین شهرهای آمریکا محسوب می‌شود. پژوهشگران هنوز نتوانسته‌اند این پدیده را تبیین کنند. در مقاله‌ای که سال ۲۰۱۷ در اندیشکده آتلانتیک ارائه‌ شده، آمده است پژوهشگران و تحلیلگران هنوز به اجماع بر سر دلایل این موضوع نرسیده‌اند. 
 
* هشدار پلوسی درباره نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط ترامپ
در اتفاقی نادر در آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌بینی کرد ترامپ در صورت شکست در انتخابات ممکن است نتایج انتخابات را نپذیرد و دموکرات‌ها باید آماده باشند. نانسی پلوسی به روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفت: دموکرات‌ها باید خود را برای هر حادثه‌ای آماده کنند. سایت خبری هیل (The Hill) دیروز نوشت: پلوسی با پیش‌بینی این رخداد که ترامپ ممکن است نتایج انتخابات پیش روی آمریکا مبنی بر باخت خود را نپذیرد، تاکید کرد: باید مراقب پیامدهای شکست او بود و خود را برای همه چیز آماده کرد. پلوسی در این مصاحبه گفت: بهترین وضع برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری، به دست آوردن پیروزی با آرای بسیار بالاست که اعتراض به نتایج آن دشوار باشد. هیل درباره این مصاحبه نوشت: پلوسی در عین حال احتمال اینکه دموکرات‌ها با وضعیتی مواجه شوند که رئیس‌جمهوری کنونی حاضر به ترک کاخ سفید نشود را به طور یقین رد نکرد. پلوسی افزود: در صورت باخت ترامپ به بایدن، بهترین حالت این است که خود را برای بدترین وضعیت ممکن آماده کنیم. این رسانه آمریکایی افزود: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی نسبت به عواقب شکست ترامپ در انتخابات پیش‌رو هشدار می‌دهد که بایدن چندی پیش در برنامه تلویزیونی شبانگاهی «دیلی‌شو» درباره احتمال اینکه ترامپ در صورت باخت درانتخابات ۲۰۲۰ حاضر به ترک کاخ سفید نشود، گفته بود: در صورت وقوع چنین امری، آنگاه افسران ارتش وی را به بیرون از کاخ سفید هدایت خواهند کرد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز روز چهارم تیر ماه با پرداختن به نقشه ایالت‌های آمریکا که کسب آرای الکترال در آنها در انتخابات ریاست ‌جمهوری پیش‌رو تعیین‌کننده نامزد پیروز است، در گزارشی عنوان کرد: تجزیه و تحلیل‌ها حاکی از آن است که ترامپ شانس چندانی برای کسب حد‌نصاب ۲۷۰ آرای الکترال در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ندارد و این چشم‌انداز برای وی کاملا کم‌فروغ است. نامزدهای ریاست‌‌جمهوری آمریکا باید از مجموع ۵۳۸ آرای الکترال، حد نصاب ۲۷۰ آرا را به دست آورند تا برنده اعلام شوند.

Page Generated in 0/0048 sec