printlogo


کد خبر: 221043تاریخ: 1399/4/7 00:00
پیشکسوتان استقلال در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» از شکست تیم‌شان مقابل فولاد گفتند
بی‌تجربگی فرهاد

زهره فلاح زاده: دیدار معوقه فولاد - استقلال از هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال پس از وقفه ۴ ماهه به دلیل شیوع کرونا بالاخره چهارشنبه 4 تیر برگزار شد. آبی‌های پایتخت در صورت پیروزی در این بازی می‌توانستند به رده دوم جدول برسند و به صف مدعیان قهرمانی اضافه شوند اما این دیدار که با حواشی زیاد و اخراج ۲ بازیکن و سرمربی استقلال همراه شد، در نهایت با پیروزی 2 بر یک فولاد به پایان رسید تا نه‌تنها استقلالی‌ها به رده دوم نرسند، بلکه شانس اندکی هم برای جنگیدن برای قهرمانی داشته باشند. «وطن امروز» برای بررسی این دیدار با رضا رجبی و محمد نوری، ۲ پیشکسوت استقلال گفت‌وگو کرد.
***
رضا رجبی: غلامی کمر استقلال را شکست
* پس از مدت‌ها تعطیلی لیگ، فولاد و استقلال در اهواز به مصاف هم رفتند که تیم میزبان برنده دیدار شد؛ این بازی چطور بود؟
درست است که ۳ گل داشت اما در کل بازی قابل قبولی نبود، چرا که ۲ تیم برای انجام کارهای تاکتیکی، حمله و دفاع کردن تلاشی نکردند. با حضور بازیکنان میلیاردی این نوع بازی قابل قبول نبود. 
 
* استقلال در این دیدار ۳ اخراجی داشت و خیلی‌ از استقلالی‌ها دلیل باخت این تیم را اشتباهات داوری می‌دانند؛ نظر شما در این باره چیست؟
من از داور گله دارم و اشتباهاتی هم داشته است اما مگر می‌شود ۳ اخراجی یک تیم همه گردن داور مسابقه باشد؟ ۳ اخراجی نشان می‌دهد تیم استقلال از نظر روحی- روانی شرایط خوبی نداشته است. مربی‌های باتجربه‌تر در لیگ ما مقابل ۲۰ هزار هوادار ناسزا شنیدند اما کارشان را انجام دادند و اسیر حواشی نشدند. فرهاد مجیدی هم باید مدیریت می‌کرد. 
 
* مجیدی برای اعتراض به نحوه داوری وسط زمین رفت و اخراج شد؛ این کار مجیدی درست بود؟
فوتبال برگرفته از ۴ عنصر است؛ شرایط بدنی، تکنیک، تاکتیک و مسائل روحی‌- روانی. مطمئن باشید دوستی که به عنوان مربی بدنساز در استقلال فعالیت می‌کند، یا به سرمربی تحمیل شده یا بدنسازی در فوتبال را بلد نیست. بازیکنان استقلال بدن‌های‌شان خیلی سریع خالی کرد. بدنساز تیم کار یک‌ ماهه را آمده مثلا در ۱۰ روز انجام دهد که غلط است. استقلال ۲ بازیکنش را به‌ خاطر پارگی رباط صلیبی از دست داده و مطهری هم در این بازی مصدوم شد. مجیدی در شرایط سخت مربیگری نکرده و از تیم‌های کوچک‌تر و لیگ‌های پایین‌تر کارش را شروع نکرده است، بلکه یک مرتبه آمده به استقلالی که فشار رویش زیاد است. ما داریم مهره‌های‌مان را تک‌تک از دست می‌دهیم. مجیدی باید باتجربه‌تر عمل می‌کرد تا بازیکن دیگر استقلال یعنی عارف غلامی به خودش اجازه ندهد به داور اعتراض کند و اخراج شود. فرهاد به جای مدیریت و آرام کردن، با اعتراض و اخراجش باعث شد تیم از هم بپاشد. خود او باعث شد استقلال نتیجه را واگذار کند. سرمربی تیم بزرگی مثل استقلال باید خویشتندار باشد و واکنش‌هایش را کنترل کند. مربیان بزرگ هم اعتراض می‌کنند اما تجربه بالای آنها کمک می‌کند به نحوی خاص اعتراض کنند تا از کنار زمین اخراج نشوند. نوع اعتراض کردن مربی هم روش خاصی دارد. 
 
* صحبت از اخراج غلامی شد؛ وقتی تیم ۱۰ نفره است و بازیکن یک اخطار دارد، چطور این بازیکن می‌تواند با سهل‌انگاری، اعتراض بیجا و اخراج، تیمش را ۹ نفره کند؟
غلامی کمر تیم را شکست. با یک اخطار بی‌مورد هویت یک باشگاه را زیر سوال برد. خودزنی پشت دیوار استقلال است، یعنی ما خودمان به خودمان ضربه می‌زنیم. باید روی بازیکنان از نظر روحی- روانی کار شود. این بازیکنان فکر می‌کنند اگر سر داور فریاد بزنند، نزد هواداران محبوب می‌شوند. 
***
محمد نوری: سرمربی باید آرامش داشته باشد
* استقلال نتوانست در بازی معوقه خود پیروز شود و نتیجه را به فولاد واگذار کرد اما آبی‌ها مقصر این شکست را داور مسابقه می‌دانند؛ نظر شما چیست؟
به نظر من هم داوری مشکل داشت و نتوانست این بازی را خوب مدیریت کند و هم تیم استقلال آماده مسابقه نبود. تیم هیچ تاکتیکی برای این بازی نداشت. خیلی از بازیکنان با روزهای اوج خود فاصله داشتند و خسته بودند. استقلال بازی خوبی انجام نداد. تیم ما نتوانست پس از گل زودهنگام نتیجه را حفظ کند. در واقع هم تیم سرحال نبود و هم کادر فنی آرامش نداشت. ان‌شاءالله در بازی بعدی با کار کردن روی بازیکنان از نظر روحی- روانی و بدنسازی شرایط تیم بهتر شود. امیدوارم آرامش به تیم تزریق شود. 
 
* فرهاد مجیدی به نشانه اعتراض درون زمین رفت و همین امر باعث اخراجش شد. به نظر شما سرمربی نباید به جای لطمه زدن به تیم، برای آرام کردن بازیکنان، مدیریت بهتری کند؟
یک مربی باید آرامش داشته باشد و این آرامش را به بازیکنان داخل زمین انتقال دهد. وقتی سرمربی تیم از نظر روحی- روانی مشکل دارد و عصبی است، طبیعی است همین امر به زمین بازی هم انتقال پیدا کند. همین اتفاق باعث شد تیم از نظر روحی به مشکل بخورد. امیدوارم در بازی‌های بعدی چنین مشکلاتی نداشته باشیم. 
 
* وقتی استقلال ۱۰ نفره شد و مربی هم اخراج شد، بازیکنی مثل عارف غلامی هم با یک اعتراض و گرفتن کارت زرد دوم اخراج شد. گرفتن اخطار و کارت قرمز برای بازیکنان استقلال مثل آب خوردن شده است. 
عارف غلامی باید قدر فیکس بازی کردن در ترکیب استقلال را بداند. این بازیکن خیلی بی‌تجربگی کرد و با اخراجش تیم را با بحران مواجه کرد. استقلال می‌توانست حداقل با ۱۰ بازیکن هم به فولاد فشار بیاورد اما با اشتباه غلامی و ۹ نفره شدن، شرایط تیم بدتر شد. به نظر من باید کادر فنی با غلامی جلسه بگذارند و به او گوشزد کنند که اینجا استقلال است. مدافع تیم باید بداند چه کسانی در گذشته این لباس را بر تن داشته‌اند. 
 
* شرایط استقلال را در ادامه راه چگونه می‌بینید؟
کار خیلی سخت است. به هر حال استقلال در بازی معوقه چه با اشتباه داوری و چه با اشتباه فنی، نتیجه نگرفته است. فرهاد مجیدی مربی جوانی است؛ درست است که او در استقلال بازی کرده اما مربیگری با بازیکن بودن خیلی فرق دارد. امیدوارم مجیدی در بازی‌های آینده با آرامش بیشتری روی نیمکت بنشیند و تفکراتش را بخوبی به بازیکنانش انتقال دهد. به هر حال کار در استقلال برای مجیدی سکوی پرتاب است و او می‌تواند چند سال روی نیمکت تیم حضور داشته باشد اما اگر به موفقیتی نرسد، شرایط برای او خیلی بد می‌شود.

Page Generated in 0/0137 sec