printlogo


کد خبر: 221060تاریخ: 1399/4/7 00:00
اخبار

موافقت رهبر انقلاب با کمک ویژه مالیاتی به شرکت‌های تازه‌وارد به بورس
رهبر حکیم انقلاب با کمک ویژه مالیاتی به شرکت‌هایی که امسال وارد بورس می‌شوند، موافقت کردند. با وجود اینکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به دلیل شرایط خوب بازار سرمایه، تمایل زیادی دارند برای ورود به بورس پذیرش بگیرند اما به دلیل برخی شایعات یا رویه‌های نادرست، برخی از این بنگاه‌ها که حتی شرایط مالیاتی شفاف و روشنی هم داشته‌اند، نگران بودند اگر وارد بازار سرمایه شوند، زمینه و بهانه‌ای پیدا می‌شود تا پرونده مالیاتی و اقدامات سنوات گذشته آنها مورد کالبد‌شکافی مجدد قرار گیرد. 
بنابراین، این موضوع از طریق وزیر اقتصاد، در دولت مطرح شد و به دلیل جوانب مختلف آن، به شورای عالی هماهنگی اقتصادی راه پیدا کرد. طی روزهای اخیر نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با ابلاغ این مصوبه شورای مذکور که در جلسه شماره ۵۰ شورا مورخ ۳ خرداد به تصویب رسیده، خبر داده که این موضوع به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده است.
 بر این اساس، ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمام شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع شده و سازمان امور مالیاتی متعرض حساب‌های سنوات گذشته آنها نخواهد شد لذا این شرکت‌ها فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت. همچنین مقرر شده این شرکت‌ها موظف باشند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند و وزارت اقتصاد نیز موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار خود را هر ۳ ماه یک بار به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کند. 
***
پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران اشتباه است
رئیس‌‌کل بانک مرکزی در یادداشتی نکاتی را درباره نقدینگی، رشد اقتصادی و تأمین کالاهای اساسی ارائه کرد. عبدالناصر همتی نوشت:
1- آخرین آمار نقدینگی به‌رغم تکالیف قانونی تنخواه و هزینه‌های کرونا در ابتدای سال، حاکی از رشد 2/6 درصدی نقدینگی تا 15 خرداد است. با توجه به اقدامات در دست اجرا، پیش‌بینی می‌شود رشد نقدینگی امسال به مراتب کمتر از رشد سال قبل شود. صاحب‌نظران اقتصادی می‌دانند که در چارچوب جدید سیاست پولی بانک مرکزی، کانال انتقال سیاست‌ها، دالان نرخ سود است و هیأت عامل بانک مرکزی سیاست تنظیم نرخ‌ها در دالان را به سمت تورم هدف انجام می‌دهد. 
2- پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی 6 درصد توسط صندوق بین‌المللی پول برای سال 99 ایران، در بدبینانه‌ترین سناریوهای پیش‌بینی بانک مرکزی نیز وجود ندارد و صندوق همان اشتباه محاسباتی را که برای رشد سال گذشته مرتکب شده بود، تکرار کرده است و اگر پیش‌بینی اشتباه سال قبل را اصلاح می‌کرد، به عدد متفاوت‌تری از آنچه اعلام کرده است، دست می‌یافت. در ضمن، به نظرم این پیش‌بینی با فرض ادامه قرنطینه بوده، که چنین چیزی، اساسا برای ما در حال حاضر موضوعیت ندارد. 
3- استفاده از منابع بانک مرکزی در عراق برای خرید کالاهای اساسی در چارچوب روابط دوستانه 2 کشور و با تصمیم و نظر ایران انجام می‌گیرد و تنها بخشی از گشایش‌هایی است که بتدریج اتفاق خواهد افتاد. برنامه‌ریزی و تلاش برای تأمین بموقع و کافی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم عزیز را وظیفه ملی خود در بانک مرکزی می‌دانیم. 
***
ابلاغ مصوبه افزایش مستمری مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی
مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد که طبق آن، از تاریخ 1‏‏/1‏‏/۱۳۹۹ همه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۱۳۹۸ برقرار شده، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و سایر افرادی که به نسبت پرداخت حق بیمه برقرار شده است، به میزان ۲۶ درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۱۵ درصد مستمری آنان در پایان اسفند ۱۳۹۸ به علاوه مبلغ ثابت 1.660.140 ریال افزایش می‌یابد. 

Page Generated in 0/0078 sec