printlogo


کد خبر: 221062تاریخ: 1399/4/7 00:00
برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با سکوت در برابر بی‌برنامگی دولت برای حل مشکلات اقتصادی، مذاکره با آمریکا را کلید حل مشکلات عنوان کردند
فرمول تکراری ذلت!

گروه سیاسی: همزمان با گران شدن ارز و جهش قیمت برخی کالاهای اساسی و اقلام خوراکی، برخی چهره‌های دوم خردادی خواستار مذاکره با آمریکا برای حل این مشکلات شدند. 
به گزارش «وطن امروز»، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص جریان دوم خرداد در واکنش به گرانی ارز و عدم مدیریت صحیح دولت بر بازار، خواستار آن شد تا مقامات کشور به فکر مذاکره با آمریکا باشند.
تاجزاده در حالی خواستار مذاکره با آمریکا شده که در 7 سال گذشته از حامیان سیاست حسن روحانی در کشورداری بوده است، به گونه‌ای که در انتخابات سال‌های 92 و 96 به همراه دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب تمام‌قد به حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلبان پرداخت. حال پس از گذشت 7 سال و در نتیجه سیاست‌های دولتی که وی از حامیان اصلی‌اش به حساب می‌آمد، او به جای عذرخواهی یا حداقل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی حسن روحانی، ریشه مشکلات را در عدم مذاکره با آمریکا معرفی کرده و با توجه به شرایطی که در کشور از جهت اقتصادی به وجود آمده خواستار آن شده است که ایران تن به مذاکره با آمریکا دهد. 
البته بی‌تفاوتی مقامات دولتی نسبت به شرایط اقتصادی، جهش قیمت‌ها و رقم زدن شرایطی که زندگی برای همه ایرانیان دشوار شود و پس از آن صحبت به میان آوردن از مذاکره با آمریکا از جمله فرمول‌های تکراری اصلاح‌طلبان در راستای شانه خالی کردن از مسؤولیت و همچنین دادن امتیازات «نقد» به طرف مقابل و گرفتن نسیه‌هایی است که حداقل تجربه برجام نشان داده است هیچ گاه نقد نمی‌شود. 
تاجزاده هنوز به این سؤال جواب نداده است که نتیجه برجامی که وی و دوستانش از آن حمایت می‌کردند چه شد؟ مگر غیر از آن است که در نظر این افراد و همچنین مقامات دولتی «گلابی» برجام کلید حل مشکلات به حساب می‌آمد؟ چه شده است که برخلاف نظر آنان، کلید برجام در قفل مشکلات نچرخید و وضعیت به مراتب بدتر از شرایط پیشابرجامی است. 
البته تاجزاده بارها شده که محاسبات ناصحیح داشته است. به عنوان مثال وی- 21 اسفند 95- چند هفته قبل از آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری 96 در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «حتی اگر روحانی نخواهد نامزد شود، باید این گزارش را ارائه بدهد... اگر قرار بود نرخ دلار با همان رشد 400 درصدی زمان احمدی‌نژاد افزایش یابد، هر دلار الان 12 هزارتومان بود، سکه به جای یک میلیون تومان، 3 تا 4 میلیون شده بود. پراید 20 میلیونی به 50 تا 60 میلیون رسیده بود و قیمت مواد خوراکی نیز... بشدت افزایش می‌یافت».  تاجزاده در این مصاحبه مدعی شده بود اگر روحانی نبود و رقیبان وی به ریاست ‌جمهوری می‌رسیدند، قیمت پراید تا 60 میلیون نیز افزایش یافته و نرخ دلار نیز 400 درصد افزایش می‌یافت. 
در دوره تبلیغات انتخابات ریاست ‌جمهوری 96، روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد- اردیبهشت ۹۶- در یادداشتی مشابه با مصاحبه تاجزاده با روزنامه شرق، با عنوان «پیروزی قالیباف یا رئیسی قیمت دلار را به کجا می‌برد؟» نسبت به دلار ۵ هزارتومانی در صورت پیروزی رئیسی یا قالیباف هشدار داد. اما دلار در هفته گذشته به 20 هزارتومان افزایش یافت. روحانی نیز در انتخابات ریاست ‌جمهوری ۹۲ با صراحت و قید قسم جلاله گفته بود: «والله العلی العظیم اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است راه‌حل نداشت، من کاندیدا نمی‌شدم»!

Page Generated in 0/0064 sec