printlogo


کد خبر: 221067تاریخ: 1399/4/7 00:00
وزیر نفت با اشاره به تحریم 5 ناخدای نفتکش‌های اعزامی ایران به ونزوئلا:
تطمیع و تهدید جواب نداد، تحریم کردند!

گروه سیاسی: بیژن زنگنه با اشاره به تحریم 5 ناخدای ایرانی نفتکش‌های اعزامی به ونزوئلا از سوی آمریکا با بیان قابل پیش‌بینی بودن این اقدام، از تطمیع و تهدیدهای آمریکا برای منصرف کردن این ناخداها خبر داد.
به گزارش «وطن امروز»، واشنگتن در تازه‌ترین رویکرد خصمانه خود علیه ایران از اعمال تحریم علیه ۵ ناخدای کشتی‌های اعزامی به ونزوئلا خبر داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا عصر چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد ایالات متحده 5 ناخدای ایرانی را که سوخت و تجهیزات مرتبط را به ونزوئلا منتقل کرده‌اند، تحریم کرده است. وی مدعی شد هیچ‌کس توزیع برابر و عادلانه سوخت در ونزوئلا را که «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده، باور نمی‌کند. در همین ارتباط وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اسامی افرادی را که بتازگی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، اعلام کرد. در این بیانیه اسامی این افراد شامل علی دانایی‌کنارسری، محسن گوهردهی، علیرضا رهنورد، رضا وزیری و حمیدرضا یحیی‌زاده عنوان شده است. تحریم 2 نفر از این افراد تحت عنوان ارتباط با خطوط کشتیرانی و 3 نفر دیگر تحت عنوان ارتباط با شرکت نفتکش ایران اعلام شده است.
وزیر نفت اما در شرح علت این اقدام آمریکا، آن را اتفاقی قابل پیش‌بینی عنوان کرد و گفت: این اقدام مقامات کاخ سفید برای ما غیرمنتظره نبود؛ بعد از اینکه ناخداهای نفتکش‌های ایرانی حاضر نشدند از آمریکایی‌ها پول دریافت کنند و تهدید آنها هم نتیجه نداد، آمریکایی‌ها مجبور شدند آنها را تحریم کنند. بیژن نامدار‌زنگنه در پاسخ به سوالی درباره برنامه بعدی این وزارتخانه برای صادرات بنزین به ونزوئلا گفت: ما با ونزوئلا یک همکاری تجاری داریم و باید ببینیم مذاکرات‌مان چگونه پیش می‌رود. وی با اشاره به برخی شایعات پیرامون ارسال رایگان بنزین به ونزوئلا گفت: برخی اینگونه عنوان کردند که ما بنزین خیراتی به ونزوئلا دادیم، در حالی که ما بنزین را به قیمت روز به آنها فروختیم و برای دریافت پول هم ضمانت کافی داشتیم. اکنون بخشی از پول حاصل از صادرات بنزین به ونزوئلا را دریافت کرده‌ایم و این پول به داخل کشور منتقل شده است.
لازم به ذکر است هفته گذشته سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در نشستی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در جریان اعزام نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا، آمریکا در ابتدا از طریق تطمیع ناخدا و کادر فرماندهی نفتکش‌ها و سپس از طریق تهدید آنها به دنبال ناکام گذاشتن مأموریت این نفتکش‌ها بوده اما در نهایت راه به جایی نبرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در واکنش به این اقدام دولت آمریکا بر ثابت‌قدم بودن ایران و ونزوئلا در برابر تحریم‌های آمریکایی تاکید کرد و در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اقدام عاجزانه آمریکا علیه اشخاص ایرانی- شبیه آنچه توسط وزیر خارجه پمپئو که به‌ عنوان وزیر نفرت هم شناخته می‌شود اعلام شد- تنها نشانگر شکست سخت آن چیزی است که «فشار حداکثری» خوانده می‌شود. به ‌رغم فشار آمریکا، ایران و ونزوئلا در مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ثابت‌قدم هستند».

Page Generated in 0/0064 sec