printlogo


کد خبر: 221068تاریخ: 1399/4/7 00:00
اخبار جدید حکایت از استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دارد
مانور افتراق

گروه سیاسی: انتشار خبر استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌‌طلبان در روزهای اخیر حاکی از بالا گرفتن اختلافات درونی اصلاح‌طلبان در سایه رویکردهای انتخاباتی برای سال 1400 است. 
به گزارش «وطن امروز»، انتخابات دوم اسفندماه و شکست کامل اصلاح‌طلبان باعث بالا گرفتن اختلافات قدیمی و عیان شدن نزاع جریان‌های فعال در آن شد. نارضایتی‌ها نسبت به عملکرد دولت روحانی، فراکسیون امید در مجلس دهم و شورای شهر تهران که ترکیب مطلق اعضای آن را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند‏، باعث شد مجید انصاری، سرلیست شناخته شده اصلاح‌طلبان در پایتخت تنها 60 هزار رأی کسب کند. در چنین فضایی تلاش گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب معطوف به جدا کردن خود از نتیجه به دست آمده بود. از یک سو احزابی همانند اتحاد ملت ایران که تقریبا از این شکست مطمئن بودند با قانع کردن شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رویکرد تحریم را در پیش گرفتند تا کاهش مشارکت مردمی و شکست اصلاح‌طلبان را ناشی از عدم حضور خود در انتخابات تفسیر کنند و از سوی دیگر احزابی همچون کارگزاران سازندگی که لیست انتخاباتی خود را نیز منتشر کرده بودند، نتایج به دست آمده را ناشی از عملکرد گروه پیشین دانستند و با گلایه از عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری معتقد بودند حتی در صورت حتمی بودن شکست نیز این شورا نباید چنین رویه‌ای را در پیش می‌گرفت. 
انتقادات از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نهایت به استعفای موسوی‌لاری، نایب‌رئیس این شورا منتهی شد و عارف را بعد از 4 سال سکوت حمایت‌آمیز از دولت وادار به نامه‌نگاری کرد تا در نامه‌ای سرگشاده با پذیرش انتقادات به عملکرد اصلاح‌طلبان در 2 قوه مجریه و مقننه، خبر از ارائه گزارش‌هایی در زمینه عملکرد خود بدهد؛ خبری که البته گمانه‌زنی‌ها پیرامون اهداف انتخاباتی عارف برای انتخابات سال 1400 را تقویت کرد. در این میان انتشار خبر استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری حاکی از غالب شدن اعتراضات به مدیریت عارف و عمیق شدن شکاف‌ها درون اردوگاه اصلاحات است. خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه در گزارشی با اشاره به برگزار نشدن جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات اسفندماه خبر از استعفای عارف داد و مدعی شد وی استعفای خود از این شورا را اسفندماه به داوود محمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان اعلام کرده است. محمدی در گفت‌وگو با این خبرگزاری همچنین با اشاره به ناراحتی عارف از استعفای موسوی‌لاری گفت: «جلسات شورای سیاست‌گذاری به خاطر کرونا تشکیل نمی‌شود و این موضوع در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم هنوز مطرح نشده است. فعلا موضوعی که عارف مطرح کرده است در حال بررسی است و در این زمینه صحبت می‌کنیم».
هرچند پیرامون رویکرد اصلاح‌طلبان در قبال انتخابات ریاست ‌جمهوری سال 1400 نمی‌توان به این زودی‌های گمانه‌زنی کرد اما کنار هم قرار دادن موضع اعتراضی عارف در نامه سرگشاده و اخبار استعفای او از ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌تواند حاکی از برنامه‌ریزی برای نشان دادن تصویر جدیدی در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری باشد. با این همه مهم‌ترین چالش اصلاح‌طلبان به طور اعم و محمدرضا عارف به طور اخص، هویت تثبیت‌شده آنان در حمایت و همراهی 100 درصدی با حسن روحانی است. 

Page Generated in 0/0064 sec