printlogo


کد خبر: 221082تاریخ: 1399/4/8 00:00
در گفت‌وگوی «وطن امروز» با سیدهادی افقهی پشت پرده عملیات علیه حشدالشعبی بررسی شد
پروژه 2020 آمریکا و بازداشت کتائب حزب‌الله

باور اینکه عملیات مشترک سازمان مبارزه با تروریسم و سازمان استخبارات عراق علیه حشدالشعبی ناشی از یک تلگراف اشتباه بوده و هیچ پشت‌پرده‌ای در این عملیات وجود ندارد به حدی دشوار است که از همان ابتدای ارائه توضیحات توسط سخنگوی دولت عراق با تردید جدی از سوی رسانه‌ها و کارشناسان و بعضا تمسخر در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. طرح بحث‌هایی پیرامون همراهی برخی افسران  آمریکایی‌ در این عملیات هم سبب شده نگرانی‌ها از دور جدید اقدامات خصمانه علیه حشد بیشتر شود. دکتر سیدهادی افقهی در گفت‌وگو با «وطن امروز» توضیحاتی درباره سؤالات مطرح شده عنوان کرد. 
* * *
* اتفاقی که بامداد جمعه در بغداد رقم خورد اگر چه با آزادی بازداشت‌شدگان پیش از پایان مهلت تعیین شده حشد‌الشعبی به سرانجام رسید اما همچنان سؤال‌های زیادی پیرامون این اتفاق وجود دارد؛ نزدیک‌ترین روایت به واقعیت در ارتباط با تحولات بامداد جمعه چیست؟
تا الان و با توجه به روایت‌های مطرح شده از سوی حشدالشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم عراق، در عملیاتی که حوالی بامداد جمعه در جنوب بغداد انجام شده 14 نفر از نیروهای کتائب حزب‌الله از گردان‌های وابسته به حشدالشعبی عراق توسط تیمی متشکل از نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم عراق، برخی افسران اداره استخبارات و به روایت شاهدان عینی، با حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی بازداشت شدند. پس از این عملیات، نیروهای حشدالشعبی با ورود به منطقه سبز بغداد خواستار آزادسازی بازداشت‌شدگان شدند. البته این فرآیند کمتر از 12 ساعت به طول انجامید اما به نظر می‌رسد موضوع به این سادگی نباشد. 
 
* یکی از مهم‌ترین سؤال‌هایی که مطرح شده نیز معطوف به نیت واقعی این عملیات است؛ آیا واقعا می‌توان انتظار داشت یک تلگراف اشتباه باعث به‌وجود آمدن این بحران باشد؟
موضوع تلگراف و ارسال پیام اشتباهی یک بحث حاشیه‌ای و دور از واقعیت است. تصور اینکه نیروهای تحت امر نخست‌وزیر، عملیاتی علیه حشدالشعبی در دستور کار داشته باشند و نخست‌وزیر از آن بی‌اطلاع باشد به هیچ‌وجه قابل قبول و باور کردنی نیست. اقدام علیه حشدالشعبی صرفا معطوف به عملیات بامداد جمعه نیست و یک فرآیند چند ساله ‌است که در ماه‌های اخیر و بعد از ترور سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بیش از پیش عینی شد. از این رو باید این عملیات را یک عملیات آمریکایی دانست، چرا که آمریکا به دنبال تداوم حضور در عراق با هدف کنترل شریان‌های نفت عراق، بازار چند ده میلیارد دلاری این کشور و مهار ایران است و قدرتمند ماندن حشدالشعبی به منزله عدم نیاز در بخش‌های امنیتی به آمریکایی‌هاست. از این رو آمریکایی‌ها دیگر بهانه‌ای برای ادامه حضور در عراق نخواهند داشت.
 
* با این حساب باید انتظار این را داشت که از این دست اقدامات علیه حشدالشعبی تکرار شود؟
حقیقت همین است. آمریکا بر اساس پروژه 2020 که برخی از آن حتی به 2028 تعبیر می‌کنند، به دنبال مهار نیروهای مقاومت در منطقه است. آمریکایی‌ها براساس یک برنامه مشخص ابتدا سیاست انزوا و بدنام کردن حشد را در دستور کار قرار دادند و سپس با طرح بحث‌هایی از سوی برخی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی طرفدارشان پیرامون انحلال حشدالشعبی، پیشنهاد عضویت اعضای سازمان در نهادهای امنیتی و دفاعی دولت مثل سازمان اطلاعات و وزارت دفاع را مطرح کردند و در نهایت موضوع خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی را مطرح کردند، در حالی که حشدالشعبی اصلا یک گروه شبه‌نظامی و میلیشیایی نیست. این سازمان بر مبنای مصوبات قانونی مجلس تشکیل شده و یک نیروی رسمی نظامی همتراز با ارتش است. به هر حال آنچه مسلم است حشدالشعبی و فرماندهان آن اشراف کاملی بر اوضاع دارند و واکنش جدی آنها در ماجرای بازداشت نیروهای کتائب حزب‌الله نشان داد آنها نسبت به هر اقدام مشکوکی با آمادگی کامل عمل خواهند کرد. 

Page Generated in 0/0180 sec