printlogo


کد خبر: 221084تاریخ: 1399/4/8 00:00
دور دنیا

امیدواری پوتین به ریاست‌جمهوری دوباره
میزان مشارکت مردم روسیه در همه‌پرسی اصلاحات قانونی اساسی این کشور در ۴۸ ساعت گذشته به 49/19 درصد رسیده است. این همه‌پرسی، صبح روز پنجشنبه بیست‌و‌پنجم ژوئن آغاز شده و تا سی‌ام این ماه ادامه خواهد داشت. نتیجه این همه‌پرسی می‌تواند به ماندن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در قدرت برای 16 سال دیگر کمک کند. پوتین اول تیرماه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون دولتی «راشا-۱» گفته بود در صورتی که اصلاحیه قانون اساسی ۲۰۲۰ روسیه به تصویب برسد، وی ممکن است بار دیگر برای دوره جدید ریاست ‌جمهوری نامزد شود. 
***
انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان ملل در برابر ریاض
مجله آمریکایی « in these times magazine» در گزارشی با اشاره به تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن نوشت: سازمان ملل در منشور خود، اینطور خود را معرفی می‌کند: «نهاد اخلاقی بین‌المللی که برای نجات دادن نسل‌های آینده از تبعات جنگ ایجاد شده است» اما فعالانی که به دنبال پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ در یمن هستند معتقدند این نهاد بین‌المللی مانع مطرح شدن انتقادات علیه ائتلاف آمریکایی- سعودی می‌شود. در ادامه این گزارش آمده است: یمنی‌ها معتقدند همان دستی که کمک‌های بشردوستانه برای آنها ارسال می‌کند، همان دست به بمباران یمن کمک می‌کند. دبیرکل سازمان ملل نام ائتلاف سعودی را که بیش از ۵ سال است در یمن جنگ‌افروزی می‌کند از لیست سیاه کشورهای قاتل کودکان خط زده است. 
***
احتمال خروج 4 هزار نظامی آمریکا از افغانستان
یک رسانه آمریکایی به نقل از 2 مقام کاخ سفید اعلام کرد دولت ترامپ در حال نهایی کردن طرح خروج ۴ هزار نظامی ایالات متحده از افغانستان است. سی‌ان‌ان به نقل از این 2 منبع که اشاره‌ای به نام آنها نکرده، می‌نویسد: دولت دونالد ترامپ در حال نهایی کردن طرح خروج ۴ هزار نظامی آمریکایی از افغانستان است و خروج این نیروها در پاییز انجام می‌شود. در حال حاضر ۸ هزار و ۶۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند و با خروج 4 هزار نفر از آنها، شمار نظامیان آمریکایی در این کشور به کمترین تعداد از سال ۲۰۰۱ یعنی حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان می‌رسد. به گفته این مقامات، هنوز بحث‌هایی در داخل دولت آمریکا درباره تبعات خروج از افغانستان و همچنین ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان در جریان است. بر اساس توافقی که در ماه فوریه سال جاری میان آمریکا و طالبان به امضا رسیده، واشنگتن متعهد شده همه نظامیان خود را تا آوریل ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند. 
***
لغو ممنوعیت ورود آمریکایی‌ها به اروپا تا اطلاع ثانوی
اتحادیه اروپایی باز هم در ارائه لیست نهایی از کشورهایی که با آغاز ماه میلادی جولای، اتباع‌شان قادر به تردد در مرزهای شنگن خواهند بود، ناکام ماند، البته نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی لیستی شامل نام ۱۰ تا ۲۰ کشور که کرونا در آنها شیوع کمتری دارد تهیه کردند که قرار است پیش از تایید نهایی، درباره آن با دولت‌های متبوع‌شان رایزنی کنند. در این لیست نامی از آمریکا که به لحاظ شمار مبتلایان و قربانیان «کووید-۱۹» صدرنشین کشورهای آلوده جهان است دیده نمی‌شود، حال آنکه روسیه و برزیل هم ظاهرا از این لیست کنار گذاشته شده‌اند. 
***
ردپای ترکیه در آشوب‌های لبنان
یک منبع امنیتی لبنان در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» از بازداشت ۴۰ نفر خبر داد که برای آشوب و تخریب در بیروت آماده شده بودند. در این گزارش آمده است: افراد بازداشت شده همچنان تحت بازجویی قرار دارند و تابعیت‌های آنها لبنانی و غیرلبنانی است. یک منبع امنیتی لبنانی گفت بازداشت‌شدگان اعتراف کرده‌اند در مقابل راه‌اندازی آشوب در بیروت از 6 ژوئن مبالغ مالی دریافت می‌کرده‌‌اند. وی ادامه داد: ترکیه یکی از حامیان مالی گروه‌‎های تخریب در بیروت است. بازداشت‌شدگان از تابعیت‌های سوری، سودانی، فلسطینی و لبنانی هستند. در همین زمینه «محمد فهمی» وزیر کشور لبنان اعلام کرد مداخله خارجی در پشت پرده خشونت‌های 11 ژوئن جاری در لبنان قرار داشت. وی در گفت‌وگو با شبکه المنار تأکید کرد یک دستگاه امنیتی خارجی در پشت‌پرده به راه انداختن آشوب‌های امنیتی اخیر در ۱۱ ژوئن و پس از آن بوده است.
***
افزایش قیمت بنزین در پاکستان
دولت پاکستان قیمت بنزین را 25 روپیه در هر لیتر افزایش داد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین از 17 روپیه به 58/25 روپیه افزایش یافته است. این در حالی است که طی چند هفته اخیر پس از کاهش شدید قیمت فرآورده‌های نفتی در پاکستان، کمبود عرضه بنزین در برخی شهرها و محدودیت فروش آن بر فعالیت‌های تجاری اثر گذاشته بود. در برخی جایگاه‌های سوخت در خیبر پختونخوا، سند، بلوچستان و کراچی تا 5/2 لیتر بنزین به موتوسیکلت و 15 لیتر به خودروها داده می‌شد. 
***
نامه نماینده فلسطین به سران سازمان ملل
«ریاض المنصور» نماینده دائم تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل 3 نامه مشابه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، رئیس دوره‌ای شورای امنیت در این ماه (فرانسه) و رئیس مجمع عمومی فرستاد. بر اساس گزارش خبرگزاری سما، المنصور در این نامه‌ها که به مناسبت سالروز صدور منشور سازمان ملل (۲۶ ژوئن) به مقامات مذکور فرستاد، خواستار حمایت از منشور مذکور و تعهد به اهداف آن شد. وی همچنین جامعه بین‌الملل را به حمایت از حق تعیین سرنوشت و حقوق اساسی انسانی و کرامت تمام ملت‌ها از جمله ملت فلسطین فراخواند.

Page Generated in 0/0150 sec