printlogo


کد خبر: 221103تاریخ: 1399/4/8 00:00
اخبار

رونق‌بخشی به بورس هر چه سریع‌تر اجرایی شود
رئیس‌جمهور گفت: انتشار اوراق خزانه، تحکیم بازار سرمایه، هدایت نقدینگی و کنترل قیمت‌ها، رونق‌بخشی به بورس و خروج دولت از بنگاه‌داری باید هر‌ چه سریع‌تر اجرایی شود تا مردم شاهد آثار مثبت آن در اقتصاد کشور باشند. حسن روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت پس از ارائه گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی در زمینه روند کاهشی رشد نقدینگی در سال جاری نسبت به سال 98، بر ضرورت تسریع در فروش اموال مازاد و سهام شرکت‌های دولتی که از سیاست‌های عمده اقتصادی دولت است، تاکید کرد. رئیس‌جمهور افزود: انتشار اوراق خزانه، تحکیم بازار سرمایه، هدایت نقدینگی و کنترل قیمت‌ها، رونق‌بخشی به بورس و خروج دولت از بنگاه‌داری باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود تا مردم شاهد آثار مثبت آن در اقتصاد کشور باشند. در این جلسه همچنین گزارش عملکرد و برنامه انتشار اوراق مالی اسلامی در سال 99 ارائه و در زمینه چگونگی انتشار و عرضه آن بحث و تبادل نظر شد. روحانی در این راستا افزود: سیاست هدایت نقدینگی موجود کشور باید به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در بازار پول و سرمایه باشد، همچنین اوراق مشارکت هم به سرمایه‌گذاری و تقویت زیرساخت‌ها و طرح‌های عمرانی کشور کمک کند. رئیس‌جمهور ادامه داد: با هماهنگی و همکاری کامل میان دستگاه‌های مربوط، برنامه زمان‌بندی عرضه اوراق مشارکت به نحو شفاف اعلام و اجرا شود تا امکان مشارکت فعالان اقتصادی در بازار پول و سرمایه به طور کامل فراهم شود. 
***
گلایه کارگران از اعمال افزایش حق مسکن از تیرماه
رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار از نامه وزیر کار به جهانگیری در ارتباط با اجرای حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی از تیرماه انتقاد کرد و گفت: با یک حساب سرانگشتی ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومان از سفره کارگران با اجرای افزایش حق مسکن از تیرماه برداشته می‌شود. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره اجرای حق مسکن از ابتدای تیرماه گفت: این کار یک برداشت بزرگ دولت از جیب کارگران است که به ‌کمک وزیر کار اجرایی شده است. وی با اشاره به اینکه شورای ‌‌‌عالی برای بندهای 7 و 8 مصوبه دستمزد سال 99 تشکیل جلسه داد، افزود: در اصل این جلسه به ‌منظور بررسی افزایش حق مسکن و آیتم‌های تأثیرگذار بر دستمزد بود. بعد از تشکیل این جلسه حق مسکن به 300 هزار تومان افزایش یافت، زمانی که از افزایش حق مسکن صحبت می‌کنیم، زمان اجرای آن به اول همان سال برمی‌گردد. اینکه وزیر کار نامه‌ای خطاب به جهانگیری منتشر می‌کند و در آن ضمن اشاره به تصویب حق مسکن 300 هزار تومانی در شورای ‌عالی کار از دولت درخواست اجرای این مصوبه از تیرماه سال جاری را می‌کند، مغایرت با روح قانون دارد، مغایرت با مقاوله‌نامه‌های ILO دارد، چرا که در چنین شرایطی کارگر 3 ماه از گرفتن حق مسکن معاف می‌شود. قرار بوده است در بازه زمانی 12ماهه (هر ماه 200 هزار تومان) به حقوق کارگر افزوده شود که مجموعا 2 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود؛ زمانی که 3 ماه آن کسر شود، یک‌ میلیون و 800 هزار تومان می‌شود؛ تقسیم بر 12 ماه می‌شود. به‌ عبارتی دولت ماهانه 50 هزار تومان از سفره هر کارگر برداشته است. وی بیان کرد: اجرای مصوبه افزایش دستمزد از تیرماه چگونه بدون رعایت سه‌جانبه‌گرایی صورت گرفته است؟  
***
روند صعودی قیمت تخم‌مرغ ادامه دارد
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به ادامه روند صعودی نرخ تخم‌مرغ در بازار، گفت: اگر تدبیری برای تأمین نهاده‌های دامی نشود با چالش در تولید مواجه می‌شویم. ناصر نبی‌پور با بیان اینکه تخم‌مرغ 2 نرخی شده است، گفت: یک قیمت ساختگی که از سوی دولت اعلام شده 9500 تومان برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ است و میانگین قیمت بازار ۱۱ تا 11500 تومان برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری است. وی اضافه کرد: دولت قیمت اعلام شده را بر اساس تأمین نهاده با نرخ‌های مصوب اعلام کرده در حالی که نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد و افزایش قیمت سرسام‌آوری داشته است. این فعال بخش خصوصی درباره اینکه قیمت هر شانه تخم‌مرغ برای مصرف‌کنندگان به حدود ۳۳ هزار تومان رسیده است، گفت: با شرایطی که وجود دارد این اتفاق عجیبی نیست. طی ۱۰ الی ۱۵ روز گذشته شایعه شد که قیمت گازوئیل قرار است افزایش یابد و همین مسأله موجب افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه‌ها شده است؛ در حال حاضر یک کیلوگرم تخم‌مرغ ۸۰۰ تومان کرایه بار می‌خورد. وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار نهاده‌های دامی افزود: هم‌اکنون کنجاله سویا با قیمت 7500 تومان در هر کیلوگرم هم یافت نمی‌شود و نرخ ذرت نیز بالای 2500 تومان است. تغییر ارز ریزمغذی‌ها از 4200 تومان به نیمایی نیز باعث شده قیمت ریزمغذی‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته باشد، بر همین اساس قیمت متیونین از ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان به بالای ۹۰ هزار تومان رسیده است. 

Page Generated in 0/0060 sec