printlogo


کد خبر: 221111تاریخ: 1399/4/8 00:00
در جلسه مشترک گروه‌های شیعی با الکاظمی در واکنش به حمله بامداد جمعه به مقر حشدالشعبی مطرح شد
حشدالشعبی خط قرمز جریان مقاومت

با گذشت ۲ روز از تحولات اخیر در عراق که با بازداشت نیروهای حشدالشعبی در عملیات مشترک نیروهای تحت امر نخست‌وزیر عراق و نظامیان آمریکایی آغاز شد و سرانجام با واکنش محکم فرماندهی حشدالشعبی منجر به عذرخواهی نخست‌وزیر و فیصله یافتن ماجرای بازداشت شد، همچنان واکنش‌ها و تبعات این اتفاق مشکوک در جامعه عراق و سطح مقامات عالی سیاسی این کشور ادامه دارد. 
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته منابع خبری از تصمیم مصطفی الکاظمی برای ایجاد تغییراتی در فرماندهان امنیتی عراق و همچنین برکناری روسای سازمان‌ها و نهادهای مستقل این کشور خبر دادند. بر اساس این گزارش، یک منبع امنیتی اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تغییر جدیدی را در فرماندهان امنیتی این کشور داده است. طبق گفته این منبع، الکاظمی سرتیپ «ارکان وتوت» را در پست رئیس اطلاعات بخش حفاظت از تأسیسات و شخصیت‌ها منصوب کرده است. این منبع به جزئیات بیشتر این تغییر اشاره‌ای نکرده است. در همین حال، یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرد که الکاظمی درصدد برکنار کردن روسای سازمان‌های مستقل و تعیین افراد باصلاحیت دیگر به جای آنهاست. 
 
* عزل فرمانده لشکر نخست‌وزیری در منطقه سبز
در ادامه عزل و نصب‌ها تحت تاثیر تحولات ۲ روز گذشته، نخست‌وزیر عراق سرلشکر ارکان شهاب، فرمانده لشکر نخست‌وزیرى در منطقه الخضراء را عزل و سرلشکر مهند خلف را به جاى او براى فرماندهى این لشکر منصوب کرد. گفتنى است سرلشکر مهند خلف از افسران سازمان اطلاعات عراق است که پیش از این ریاست آن برعهده الکاظمى بوده است. 
 
* تعیین اعضای کمیته حقیقت‌یاب
فرماندهى عملیات مشترک عراق هم طى نامه‌اى اسامی ریاست و اعضاى کمیته حقیقت‌یاب حوادث بامداد جمعه علیه حشدالشعبى را اعلام کرد: ریاست کمیته برعهده مدیر اداره اطلاعات و مبارزه با تروریسم وزارت کشور خواهد بود و از بخش امنیت حشدالشعبی، سازمان امنیت ملی عراق و سازمان اطلاعات عراق نمایندگانی در این کمیته حضور خواهند داشت. 
 
* اخطار نیروهاى سیاسى شیعى به الکاظمى
برخی منابع خبر دادند چند گروه شیعی دیروز در پی تحولات بامداد جمعه، طی نشستی با الکاظمى به او اعلام کردند حشدالشعبى خط قرمز است و امکان ندارد با دست‌درازی به آن موافقت کنند. همچنین این نیروها اعلام کردند با وارد کردن سازمان مبارزه با تروریسم در کشمکش‌هایى که خارج از وظایف آن است مخالف هستند. اخبار غیررسمی از خروجی این جلسات حاکی از عذرخواهی الکاظمی و مذاکره با هادی العامری به منظور آرام کردن اوضاع بود. به گفته برخى منابع، دیگر نیروهاى سیاسى حاضر در این جلسه عبارت بوده‌اند از فتح، سائرون، حکمت، دولت قانون، نصر، العقد الوطنى و النهج الوطنى. 
 
* فراخوانده شدن الکاظمی به پارلمان با امضای برخی نمایندگان
ثامر ذیبان، نماینده مجلس عراق با اشاره به اهمال کاظمی در مدیریت اوضاع عراق نوشت: برخى مشاوران نزدیک به الکاظمى، او را علیه حشد تحریک مى‌کنند؛ الکاظمى باید با کرونا مبارزه کرده و به وضع اقتصادى کشور رسیدگى کند، نه اینکه مشکلاتى برای حشدالشعبى ایجاد کند. همچنین این نماینده مجلس اضافه کرد: «برخى طرف‌ها روى ایجاد فتنه بین نیروهاى امنیتى کار مى‌کنند و رهبران ائتلاف فتح باید در مقابل الکاظمى بایستند. واشنگتن و برخى مشاوران الکاظمى پشت موضوع حمله به حشد و دستگیرى برخى رزمندگان آن ایستاده‌اند و برخى از اشخاص که داراى احضاریه و پرونده‌هایى از طرف قوه‌قضائیه هستند حالا براى کار در دفتر الکاظمى، وارد دفتر نخست‌وزیرى شده‌‌اند». این نماینده از ائتلاف فتح در پایان خاطرنشان کرد: امضاهایى را از نمایندگان جمع‌آورى کردیم تا از الکاظمى درخواست کنیم براى موضوعات اقتصادى و موضوع دستگیرى رزمندگانى از حشد، میزبان او باشیم.
 
* ادامه انتقادها به عملیات علیه حشدالشعبی
در ادامه انتقادها به عملیات بامداد جمعه علیه نیروهای حشد‌الشعبی در جنوب بغداد، دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق ضمن اعلام اینکه حکم دستگیری اعضای حشدالشعبی از سوی نخست‌وزیر عراق صادر شده نه دستگاه قضایی، وی را نصیحت کرد در برابر حشد قرار نگیرد. «قیس خزعلی» که به مناسبت بیست‌و‌دومین سالروز شهادت «سیدمحمد صدر» با شبکه عراقی العهد گفت‌وگویی انجام داده، در این ‌باره گفت: حکم دستگیری صادر شده از دستگاه قضایی علیه اعضای حشدالشعبی وجود ندارد و «مصطفی الکاظمی» همان کسی است که این دستور را داده است. وی افزود: هیچ‌ کدام از نخست‌وزیران سابق عراق مجاهدان را هدف نگرفته‌اند جز الکاظمی که برای هدف گرفتن حشدالشعبی تلاش می‌کند. یک نصیحت به الکاظمی: در برابر مجاهدان حشدالشعبی نایست زیرا آنها نماینده ملت هستند. خزعلی ادامه داد: بیانیه عملیات مشترک درباره بازداشت اعضای حشد را آمریکایی‌ها نوشته بودند. دبیرکل عصائب اهل‌الحق تصریح کرد: عملیات مشترک عراق در زمان ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران و «ابومهدی المهندس» جانشین حشدالشعبی بیانیه‌ای در این سطح صادر نکرد. وی تأکید کرد: مصطفی الکاظمی نمی‌تواند در برابر حشد‌الشعبی که خواستار حاکمیت عراق است، بایستد. دولت الکاظمی موقت است و کار آن برگزاری انتخابات زودهنگام و عبور از چالش‌های اقتصادی است. خزعلی ادامه داد: همه بمباران‌های اخیر، مقرهای نیروهای آمریکایی و سفارت آمریکا را هدف گرفته و هیچ گروه مقاومتی وجود ندارد که سازمان‌ها در منطقه «سبز» را هدف گرفته باشد. وی در ادامه گفت: پرواز دائمی هواپیماهای آمریکا در آسمان عراق باعث واکنش دولت نمی‌شود یا اینکه اخیرا ارتش ترکیه نیروهای خود را در کردستان عراق پیاده کرده اما دولت هیچ کاری در این باره انجام نداده است. خزعلی حضور نیروهای آمریکایی در عراق را «اشغالگری» خواند، بویژه پس از آنکه پارلمان رأی به اخراج آنها داده است. 
 
* علمای عراق: دستگیری اعضای حشدالشعبی همگان را شگفت‌زده کرد
شماری از علمای شیعه و سنی عراق نیز با صدور بیانیه‌ای دستگیری اعضای حشد‌الشعبی را محکوم و این اقدام را ضربه زدن به امنیت ملی کشور توصیف کردند. در این بیانیه آمده است: هدف قرار دادن مقرهای رسمی حشدالشعبی و به این شکل حمله کردن به آنها امری غیرقابل پذیرش است و نباید این موضوع تکرار شود، بویژه اینکه آنچه بامداد جمعه اتفاق افتاد بدون هماهنگی با بخش امنیت حشد بود و اگر چنین رفتارهایی دوباره تکرار شود، عواقب وخیمی در پی خواهد داشت. در بخش دیگری از بیانیه نوشته شده است: چرا ستاد عملیات مشترک و دیگر سازمان‌های امنیتی با موضوع‌های مهم دیگری مانند مورد هدف قرار گرفتن مقرهای حشد نزدیک مرز سوریه یا ترور فرماندهان شهید در فرودگاه بغداد و جنایات سازمان‌یافته دیگر با این قاطعیت برخورد نمی‌کنند؟
 
* واکنش دبیرکل گردان‌های سید‌الشهدا
«ابوالا الولائی» دبیرکل گردان‌های مقاومت سید‌الشهدا در توئیتی نوشت: منطقی نیست که دست راست بر دست چپ مسلط شده و آن را قطع کند. وی گفت: حشد‌الشعبی و دستگاه مبارزه با تروریسم 2 بازوی قوی عراق هستند. تلاش برای ایجاد اختلاف بین آنها به نفع کیست؟ حفظ حاکمیت عراق بسیار مهم‌تر از نمایشی ناامیدانه پس از نیمه‌شب است.
 
* الکعبی و هشدار به تضعیف‌کنندگان حشدالشعبی
حجت الاسلام «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش نجبا در توئیتی با انتقاد شدید نسبت به بازداشت شماری از نیروهای حشد‌الشعبی خطاب به مسببان آن گفت: جهت‌گیری خود را برملا کردید، پس چه بهتر که توهم نداشته باشید. وی نوشت: مردان حشد‌الشعبی و سایر نیروهای امنیتی عراق شرکای خون و جهاد هستند و شما نمی‌توانید بین آنها فتنه برانگیزید. حجت‌الاسلام الکعبی در بخش دیگری از این توئیت با انتقاد از قصد برخی سیاستمداران برای استقراض پول از کشورهای خارجی، خطاب به آنها گفت: عراق را گریبانگیر بدهی‌هایی نکنید که حاکمیت و استقلال کشور را زیرپا می‌گذارد. دبیرکل نجبا افزود: استقراض پول از بیگانگان که شما در پی آن هستید، نوعی استعمار نوین و در واقع به منزله بدهی به استعمارگر کارکشته است. حجت‌الاسلام الکعبی نتیجه این فرآیند را اشغالگری غیرمستقیم برشمرد و گفت: این یک سیاست نخ‌نما است که متأسفانه در کشوری اجرا می‌شود که پرچم استقلال و حاکمیت ملی را برافراشته است. 

Page Generated in 0/0072 sec