printlogo


کد خبر: 221113تاریخ: 1399/4/8 00:00
وضعیت آمارکرونا در کشور روز به روز وخیم‌تر می‌شود
هر ۱۳ دقیقه یک قربانی

با آنکه در هر دقیقه 2 نفر در کشور به کرونا مبتلا می‌شوند و این ویروس هر 13 دقیقه یک نفر از هموطنان‌مان را به کام مرگ می‌کشاند اما هنوز خیلی‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجهند. به گزارش «وطن امروز»، پس از رفع محدودیت‌ها تجمعات افزایش یافت و آمار مسافران مترو و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به نسبت 2 ماه ابتدای سال بشدت بالا رفت تا جایی که پلیس مترو برای جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده استفاده از ماسک را برای مسافران مترو اجباری کرد. از طرفی خیلی‌ها فکر می‌کردند که با گرم شدن هوا کرونا ضعیف می‌شود اما اکنون بیشترین مبتلایان به این ویروس مرموز را ساکنان شهرهای جنوبی کشور که از هوای گرمی برخوردارند تشکیل می‌دهند. 
 
* نمی‌دانیم با چه تعداد ابتلا ایمنی جمعی حاصل می‌شود
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا می‌شود. ایرج حریرچی در نشست خبری‌ای که به صورت  تصویری از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: هر فرد ناقل کرونا می‌تواند بدون فاصله‌گذاری اجتماعی ۴۰۶ نفر را مبتلا کند. افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند و افرادی که آنتی‌بادی آنها مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند باید فاصله‌گذاری را رعایت کنند و هنوز نمی‌توان اعلام کرد این افراد در برابر کرونا ایمن هستند. افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به ۱۰ میلیون مبتلا و نیم میلیون فوتی در جهان زنگ خطر این بیماری را به صدا درآورده است. حریرچی افزود: در اکثر کشورها برای تامین معیشت مردم و جلوگیری از مشکلات اقتصادی بازگشایی‌ها انجام شده است. در صورتی که پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله حداقل یک متری افراد و استفاده از پوشش محافظ صورت و چشم رعایت شود، میزان ابتلا کنترل می‌شود. حریرچی گفت: هنوز در استان‌های با وضعیت قرمز با روند رو به افزایش شناسایی بیماران «کووید-۱۹» مواجه هستیم و تعداد زیادی از شهرستان‌ها در وضعیت قرمز هستند. حریرچی گفت: نمی‌دانیم ایمنی بعد از ابتلا دائمی است یا موقت و نمی‌دانیم برای چند وقت ایمنی وجود دارد. تجربه ما هنوز در این باره کافی نیست و این مسائل مبهم است. وی افزود: برای رسیدن به ایمنی جمعی نیز نمی‌دانیم ۶۰ درصد، ۷۰ درصد یا ۹۰ درصد ابتلا کافی است. حتی اگر به ۹۰ درصد ابتلا هم برسیم این به معنی این نیست که انتقال ویروس صفر می‌شود. وی درباره اجباری شدن استفاده از ماسک گفت: استفاده از ماسک توصیه اکید وزارت بهداشت است که توسط مردم باید رعایت شود. در برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه استفاده از ماسک در خارج از خانه اجباری است و عدم استفاده از آن جریمه‌های سنگین دارد. وی تاکید کرد: استفاه از ماسک صورت ۸۵ درصد احتمال انتقال ویروس را کم می‌کند. معاون وزیر بهداشت درباره خبر خوش مربوط به واکسن نیز گفت: روی انواع روش‌های منجر به تولید واکسن در مرحله تحقیقات و بر اساس انواع متدلوژی‌ها کار می‌کنیم. از طرف دیگر، روی این موضوع کار می‌کنیم که اگر جایی واکسن تولید کرد ما هم بتوانیم آن را تکثیر کنیم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این خبر خوش را اعلام کنیم. 
***
چرخش کرونا به سوی کودکان
کودکان بالای 2 سال باید در بیرون از منزل ماسک بزنند، چرا که اکنون کرونا به جان کودکان نیز افتاده است. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش ابتلا به کرونا در میان کودکان طی 3 هفته اخیر در کشور خبر داد. مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ابتلا به کرونا در کودکان با علائم گوارشی مانند اسهال، درد شکم و تهوع و نیز تب ظاهر می‌شود که والدین و برخی پزشکان تصور می‌کنند این علائم مربوط به عفونت‌های روده‌ای است در حالی که این تصور غلط است. وی اظهار داشت: در فصل تابستان ابتلای کودکان و جوانان به کرونا رو به افزایش است، بویژه در کودکان که والدین با مشاهده علائم یادشده نباید به بیمار آنتی‌بیوتیک بدهند، بلکه باید به پزشک مراجعه کنند و وی نیز سریعا دستور تست کرونا را تجویز کند. مردانی ادامه داد: هنوز این تصور غلط که کودکان کرونا نمی‌گیرند در جامعه وجود دارد و والدین کودکان را به مکان‌های عمومی برده و هشدارهای بهداشتی را جدی نمی‌گیرند. این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: کودکان بالای 2 سال باید در محیط بیرون ماسک بزنند و به طور مرتب دست‌ها را ضدعفونی کرده و با آب و صابون شست‌وشو دهند. از خانواده‌ها درخواست داریم از رفتن به رستوران و مسافرت خودداری کنند و بهترین راه پیشگیری از کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و فضاهای بسته است. 
***
شناسایی ۲۴۵۶ مورد جدید ابتلا به کرونا و مرگ 125 نفر
6 استان هنوز در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند و آمار جان‌باختگان نیز همچنان 3 رقمی است. به گزارش «وطن امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای 2456 مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور خبر داد و گفت: استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کرونا را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند. سیماسادات ‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز (ظهر جمعه تا ظهر شنبه) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند. وی ادامه داد: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۱۸۰ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۲۹۲۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سادات لاری ادامه داد: تاکنون یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۴۲ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند.

Page Generated in 0/0064 sec