printlogo


کد خبر: 221115تاریخ: 1399/4/8 00:00
شورای شهر مینیاپولیس در اولین جلسه خود پس از اعتراضات یک ماه اخیر با اجماع کامل به انحلال اداره پلیس رأی داد
مینیا پولیس بدون پلیس

اعضای شورای شهر مینیاپولیس که طی یک ماه اخیر به دلیل قتل یک شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس بشدت تحت فشار بودند، با 100 درصد آرا تصمیم به انحلال اداره پلیس این شهر گرفتند. در پی ارتکاب این قتل توسط پلیس، بحث انجام اصلاحات اساسی در پلیس آمریکا و فراتر از آن بحث قطع کردن بودجه پلیس یا حتی انحلال آن در آمریکا داغ شد. 
اداره پیشگیری از خشونت به جای پلیس هر 12 عضو شورای شهر مینیاپولیس در نشست دیروز خود که یک ماه پس از قتل یک شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس در این شهر و تحت فشار اعتراضات گسترده جهانی در واکنش به این قتل نژادپرستانه برگزار شد، به طرحی که می‌تواند منجر به انحلال پلیس این شهر شود رأی مثبت دادند. شورای شهر مینیاپولیس در نظر دارد یک اداره جدید به نام «اداره امنیت اجتماعی و پیشگیری از خشونت» را جایگزین اداره پلیس این شهر کند؛ اداره‌ای که ادعا می‌شود ساختار متفاوتی با اداره پلیس دارد و یک رویکرد کل‌نگر و مبتنی بر سلامت عمومی جامعه را دنبال خواهد کرد. این در شرایطی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته تحت فشار شدید افکار عمومی، طی مراسمی در کاخ سفید فرمان اجرایی آغاز اصلاحات در پلیس آمریکا را امضا کرد. ترامپ پیش از امضای این فرمان اجرایی اعلام کرد به موجب اصلاحات جدید، تلاش می‌شود با ارائه آموزش‌های لازم به نیروهای پلیس در زمینه استفاده از زور علیه مظنونان، استانداردهای پلیس آمریکا ارتقا یابد. به گفته ترامپ، در قالب اصلاحات جدید، نیروهای پلیس اجازه نخواهند داشت جز در مواردی که جان‌شان در خطر باشد، بر گردن مظنونان فشار وارد کنند. رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم امضای فرمان اجرایی برای آغاز اصلاحات در پلیس آمریکا، مخالفت خود با قطع کردن بودجه پلیس از سوی دولت فدرال این کشور را ابراز داشت و سیاستمدارانی را که خواستار قطع شدن بودجه پلیس هستند، افرادی «بسیار کوچک» خواند. نکته جالب توجه اینکه پلیس آمریکا طی یک ماه گذشته در جریان اعتراضات به قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی برخی تاکتیک‌ها از جمله اسپری مستقیم گاز فلفل به سوی معترضان را به کار گرفته که دولت ایالات متحده پیش از این به کار بردن  آن را در دیگر کشور‌ها محکوم می‌کرد.
 
*  رفتار دوگانه آمریکا در مواجهه با خشونت پلیس
در همین ارتباط وبگاه شبکه خبری الجزیره در یادداشتی با اشاره به برخورد خشن پلیس آمریکا، به رفتار دوگانه دولت ایالات متحده در قبال برخورد با معترضان اشاره کرد و نوشت: ایالات متحده در پاسخ به اعتراضات به قتل جورج فلوید نتوانسته معیار‌هایی را که از دیگر کشورها طلب می‌کند، خود برآورده کند. در ادامه این یادداشت آمده است: بعد از به قتل رسیدن جورج فلوید در بیست‌و‌پنجم ماه مه، تظاهرات در 50 ایالت آمریکا بالا گرفت و معترضان به بی‌رحمی‌های پلیس و نژاد‌پرستی ساختاری در این کشور اعتراض کردند. با بالا گرفتن این اعتراض‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دستور داد نیروهای گارد ملی برای مقابله با معترضان وارد عمل شوند. این تصمیم موجی از انتقاد و اعتراض را در پی داشت. در جریان همین اعتراضات گسترده ترامپ حتی تهدید کرده بود ارتش را به کمک نیروهای پلیس خواهد فرستاد. از روز سی‌ام ماه مه که معترضان بتدریج با پلیس درگیر شدند، گارد ملی حدود 5 هزار نیروی خود را در ۱۵ ایالت و همچنین واشنگتن دی‌سی به کار گرفت که بتدریج این نیروها افزایش یافتند. پلیس در بسیاری از مکان‌ها با زور و بدرفتاری واکنش نشان داد و معترضان را دستگیر کرد و آنها را مورد ضرب و جرح قرار داد یا از نیروی نظامی برای سرکوب آنها استفاده کرد. در این یادداشت همچنین آمده است: آمریکا زمانی که مردمش برای اعتراض به خیابان‌ها می‌ریزند، باید مطابق استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر یا معیارهایی که نهاد‌های این کشور از سایر کشورها خواسته‌اند، رفتار کند. دستگیری‌های گسترده اخیر و استفاده بیش از حد از زور توسط پلیس آمریکا در جریان اعتراضات، برای بسیاری از آمریکایی‌ها بویژه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان که واقعیت را درباره اجرای قانون نژادپرستانه و سوء‌استفاده‌گرایانه به صورت روزانه تجربه می‌کنند، جای تعجب ندارد.
 
* مرکل: اتحادیه اروپایی به فکر خروج آمریکا از نقش رهبری جهان باشد
رفتار دوگانه دولت آمریکا به‌خصوص در دوره ترامپ باعث شده تا جایگاه این کشور نزد مقامات کشورهای همپیمان نیز متزلزل شود. آمریکا به‌سرعت در حال از دست دادن نقش رهبری خود در جهان برای غربی‌هاست. این موضوع اتفاق جدیدی نیست. با وجود تبلیغات فراوان رسانه‌های آمریکایی، این روند بعد از فروپاشی شوروی شروع شد و سر کار آمدن ترامپ تنها به آن سرعت بخشید.  آمریکای ترامپ چهره واقعی‌تری از آمریکا را نشان داد، اگر نه زوال آمریکا نه جدید است و نه اتفاقی غیرمنتظره. بحران کرونا بیش از همیشه این زوال را به دنیا نشان داد و حالا حتی متحدان آمریکا هم ابایی از بیان آن ندارند. در همین ارتباط آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه با 6 روزنامه‌ اروپایی از جمله روزنامه انگلیسی «گاردین» به اظهارنظر درباره نقش آمریکا در جهان پرداخت. مرکل در این مصاحبه از کشور‌های اروپایی خواست زمانی که بحث نفوذ جهانی آمریکا مطرح می‌شود به یک حقیقت جدید بیندیشند. وی در این مصاحبه عنوان کرد: ما با این دانش خاص رشد کرده‌ایم که آمریکا می‌خواسته قدرت جهان باشد. اگر آمریکا اکنون بخواهد از آن نقش رهبری خود خارج شود، ما مجبور خواهیم بود درباره آن عمیقاً بیندیشیم.

Page Generated in 0/0067 sec