printlogo


کد خبر: 221128تاریخ: 1399/4/9 00:00
۲ روز بعد از سخنان مداخله‌گرایانه سفیر آمریکا در بیروت، وزارت خارجه لبنان وی را احضار کرد و یک دادگاه لبنانی علیه وی حکم داد
دادَ لبنان از بیدادَ آمریکا

گروه بین‌الملل: لبنان ماه‌هاست در آتش فتنه و کینه‌توزی جریان‌های داخلی و خارجی برهم‌زننده وحدت در این کشور می‌سوزد. بازگشت سعد حریری از تعطیلات بلندمدت از پاریس به بیروت موج جدیدی از نا‌آرامی‌ها را در لبنان رقم زد. در روزهای گذشته نیز اظهارات جنجالی و مواضع تفرقه‌افکنانه سفیر آمریکا در لبنان نشان داد آمریکا به دنبال تضعیف این کشور و ایجاد تفرقه در لبنان است. اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست که کدام جریان‌ها بر آتش آشوب و اغتشاش در این کشور می‌دمند. در این بین واکنش بموقع دستگاه قضایی لبنان در برابر سفیر آمریکا و حمایت نهادهای مختلف دینی و سیاسی لبنان از حزب‌الله نشان داد مقاومت همچنان در لبنان به عنوان محور امنیت و وحدت شناخته می‌شود. 
به گزارش «وطن امروز»، 2 روز پس از اینکه سفیر آمریکا در لبنان طی اظهارنظری مداخله‌جویانه و جنجالی، حزب‌الله لبنان را عامل مشکلات اقتصادی این کشور معرفی کرد، دادگاهی در این کشور با صدور حکمی‌ وی را از هرگونه اظهارنظر و مصاحبه با رسانه‌ها منع کرد. «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت روز جمعه در اظهارات تلویزیونی ادعا کرد حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی لبنان است و «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله ثبات لبنان را تهدید می‌کند. سفیر آمریکا در بیروت که به داشتن مواضع ضدمقاومت و ضدحزب‌الله معروف است، طی چند ماهی که از حضورش در لبنان می‌گذرد بارها با اظهارات مداخله‌جویانه خود در امور لبنان مورد انتقاد گروه‌های لبنانی قرار گرفته است. 
 
* مفاد حکم دادگاه درباره اظهارنظر سفیر
کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار سخنان جنجالی و تفرقه‌آمیز سفیر آمریکا در لبنان، دادگاهی در این کشور با صدور حکمی ‌این سفیر را از هر گونه اظهارنظر در رسانه‌ها منع کرد. با صدور این حکم علاوه بر اینکه سفیر آمریکا از هر گونه اظهارنظر رسانه‌ای منع شد، رسانه‌های لبنانی یا خارجی که در لبنان فعالیت می‌کنند هم از مصاحبه با سفیر آمریکا یا هرگونه صحبتی با او به مدت یک سال منع شدند. بر اساس این حکم در صورت تخلف رسانه‌ها در لبنان از حکم مزبور، مجازات یک سال توقیف و پرداخت 200 هزار دلار جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. به گزارش پایگاه خبری «یا صور»، قاضی لبنانی بر اساس شواهد حاکی از مصاحبه سفیر آمریکا با شبکه عربی الحدث که در آن شیا اظهاراتی موهن و تفرقه‌افکنانه علیه ملت لبنان بیان کرده بود که موجب تعمیق شکاف مذهبی و طایفه‌ای در لبنان شده و خطری برای صلح و امنیت لبنان است، این حکم را صادر کرد. 
 
* قاضی دادگاه: براساس موازین حقوق دیپلماتیک عمل کردیم
در همین ارتباط «محمد مازح» قاضی پرونده‌های اضطراری در منطقه «صور» در جنوب لبنان و صادرکننده حکم مذکور در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها با بیان این نکته که سفیر آمریکا حزب‌الله لبنان را مسؤول بحران اقتصادی می‌داند، چون حزب‌الله به خواسته‌های آنان عمل نمی‌کند، تاکید کرد در زمینه حکم خود درباره سفیر آمریکا در لبنان بر اساس هنجارهای دیپلماتیک عمل کرده است تا مانع دخالت سفیران در امور داخلی کشورهایی که در آنان اعتبار دارند، شود. محمد مازح در ادامه تاکید کرد تصمیم وی از نظر قضایی پذیرفته و بر اساس مفاد حقوق بین‌الملل و پیمان «وین» است که این قرارداد به روابط سیاسی دیپلماتیک می‌پردازد و بر اساس آن مداخله هر سفیری در امور داخلی کشور دیگر ممنوع است، چرا که این دخالت‌ها موجب تعمیق شکاف مذهبی و طایفه‌ای در لبنان شده و خطری برای صلح و امنیت لبنان است. مازح در ادامه افزود: من نزدیک به 23 سال در امور قضایی هستم و کار قضایی من اخیرا شروع نشده است. من در چندین مرکز قضایی در «صیدا»، «شحیم»، «عالیه»، «نبطیه» و «جدیده المتن» فعالیت داشته‌ام. 
 
* حمایت حزب‌الله از حکم صادره
انجمن وکلا در جنبش حزب‌الله لبنان روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از صدور حکم قضایی دادگاه لبنان مبنی بر منع سفیر آمریکا از مصاحبه با رسانه‌ها استقبال کرد. در این بیانیه آمده‌است: این حکم قضایی برحق بیانگر خواست ملت لبنان در تمام طیف‌های آن است. انجمن وکلا در بیانیه خود «اهانت‌ها و مداخلات وقیحانه» سفیر آمریکا در لبنان را که در اظهارات اخیر خود عرف‌ها در روابط دیپلماتیک را که مورد حمایت کنوانسیون وین است، زیر پا گذاشت، محکوم کرد و نوشت: وی «توصیف‌های کینه‌توزانه‌ای» نسبت به دولت لبنان روا داشته که تجاوزی آشکار به حاکمیت لبنان و دخالت در امور داخلی آن محسوب می‌شود. در ادامه این بیانیه آمده است: این سفیر با اظهارات خود تأکید کرد محاصره غیرانسانی کشورش علیه ملت لبنان و دیگر ملت‌های منطقه بر اساس قانون بین‌الملل، جنایتی ضدانسانی است و این اظهارات در تناقض با بند اول ماده 41 توافقنامه وین است که در آن دیپلمات‌ها ملزم می‌شوند به قوانین کشوری که در آن حضور دارند، احترام بگذارند و در امور داخلی آن دخالت نکنند. انجمن وکلا تأکید کرد: اینکه دوروتی شیا، حزب‌الله و مقاومتش را تروریستی خوانده اهانت و تجاوز به ملت لبنان، شهدا، مجروحان و قربانیان آن است که همه به خاطر مقابله با سیاست‌ها و حمایت بی‌انتهای آمریکا از تجاوز صهیونیستی به لبنان، فلسطین و تمام کشورهای عربی با سلاح، تجهیزات، پول و رسانه بوده است. آنچه این سفیر انجام داده یک عذرخواهی رسمی‌ از ملت لبنان می‌طلبد. در پایان بیانیه مذکور از وزارت خارجه لبنان خواسته شد سفیر واشنگتن را احضار و از وی درباره مداخلات گستاخانه‌اش توضیح بخواهد. 
 
* احضار سفیر به وزارت خارجه
وزارت خارجه لبنان هم در واکنش به اظهارات تفرقه‌افکنانه دوروتی شیا، وی را احضار کرد. به نوشته وب‌سایت النشره، در ابلاغیه وزارت خارجه لبنان آمده است طبق معاهده «وین» سفیر حق دخالت در امور داخلی کشور میزبان را ندارد و نباید سخنی بگوید که موجب تحریک بخشی از لبنانی‌ها علیه بخشی که در حکومت مشارکت دارند، شود. در همین راستا «ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان اعلام کرد بعد از این دیدار و ادای توضیحات از سوی خانم سفیر بیانیه‌ای را صادر خواهد کرد و در اختیار افکار عمومی ‌قرار خواهد گرفت. ‎ شیا یکم فروردین ماه نیز در ارتباط با فراری دادن «عامر فاخوری» جاسوس اسرائیل در لبنان، به وزارت خارجه این کشور احضار شده بود. 
 
* واکنش سفیر آمریکا به حکم دادگاه
سفیر آمریکا در لبنان دیروز در واکنش به حکم دادگاه مدعی شد به خاطر دستور قضایی مذکور یک عذرخواهی رسمی ‌از دولت لبنان دریافت کرده است. سفیر آمریکا همچنین با توهین به دستگاه قضایی لبنان حکم قضایی علیه خود را «دیوانگی» خواند. او به شبکه الحدث گفت: گمان نمی‌کردم مصاحبه‌ام با شما به این حجم از دیوانگی منجر شود. سفیر آمریکا در ادامه مدعی شد حکم صادره علیه او یک تصمیم شخصی است و تمام ‌اتفاقات این چند روزه نشان از این دارد که در لبنان باید «اصلاحات» صورت گیرد. او همچنین تلاش کرد حکم قضایی علیه خود را به سرکوب رسانه‌ها در لبنان مرتبط کند. 
 
* تکذیب ادعای خانم سفیر از سوی دولت لبنان
در واکنش به این اظهارنظر خلاف واقع، «منال عبدالصمد» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در گفت‌وگو با شبکه لبنانی «الجدید» اظهارات شیا را تکذیب کرد. وی گفت، با «حسان دیاب» نخست‌وزیر و دیگر وزرای دولت تماس گرفته و مشخص شده هیچ کس در دولت عذرخواهی نکرده و دولت به دستگاه قضایی احترام می‌گذارد. شبکه المیادین نیز در خبری به نقل از منابع دولتی مطلع اعلام کرد که دولت هیچ‌گونه عذرخواهی‌ای از سفیر آمریکا در بیروت نکرده و استقلال قوه‌قضائیه را محترم می‌شمارد. این منابع همچنین در پاسخ به اظهارات سفیر آمریکا که مدعی سرکوب رسانه‌ها در لبنان شده بود نیز گفتند که دولت به آزادی رسانه‌ها پایبند است. 
 
* حمایت نماینده پارلمان لبنان از حکم صادره
نماینده پارلمان لبنان نیز با حمایت از حکم صادر شده از سوی دادگاه، اظهارات و مواضع مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در کشورش را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان توصیف کرد. حسن فضل‌‌الله، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان سخنان سفیر آمریکا در کشورش را نقض آشکار و وقیحانه حاکمیت لبنان خواند و از مسؤولان ذی‌ربط کشور و در راس آنها وزارت خارجه خواست فورا اقداماتی را برای اینکه سفیر آمریکا ملزم شود به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد، اتخاذ کند.
 
* محکومیت اظهارات سفیر آمریکا از سوی انجمن علمای لبنان
در پی صدور حکم منع مصاحبه با سفیر آمریکا، انجمن علمای بیروت نیز در بیانیه‌ای اظهارات فتنه‌جویانه «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان را محکوم و تاکید کرد این مداخلات فتنه‌‌انگیزانه در امور داخلی لبنان باید به پایان برسد. اتهام به مقاومت، توهین و تجاوز به ملت لبنان است و دولت لبنان باید براساس قوانین دیپلماتیک با آن برخورد کند. این انجمن بر لزوم احترام و ارزش قائل شدن به حاکمیت کشور تاکید کرد و در ادامه افزود: ما در برابر اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی تحت حمایت و دخالت آمریکا، قربانی‌های زیادی را در لبنان داشتیم که نشان می‌دهد آمریکا یک قله تروریسم سازمان‌یافته در جهان است. 
 
* وزیر کشور لبنان: حزب‌الله در جهت تقویت امنیت داخلی لبنان عمل می‌کند
«محمد فهمی» وزیر کشور لبنان نیز در حمایت از حزب‌الله لبنان با بیان اینکه در پشت پرده اعتراضات اخیر در لبنان مداخله و حمایت یک دستگاه امنیتی خارجی مشهود و قابل رویت است، گفت: جنبش‌های امل و حزب‌الله برای تقویت «امنیت داخلی» همراه بوده‌اند و هیچ ارتباطی با آشوب‌های اخیر ندارند.
***
[مخالفت اتحادیه اروپایی با درخواست آمریکا برای تحریم حزب‌الله]
 اتحادیه اروپایی با درخواست قانونگذاران آمریکایی 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنا برای افزودن نام حزب‌الله لبنان به فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوع کردن فعالیت آن در قاره اروپا مخالفت کرد. اتحادیه اروپایی اعلام کرد ایمان دارد گفت‌وگوی سازنده با همه احزاب سیاسی در این کشور عربی، تنها کلید ثبات لبنان است. این اتحادیه همچنین با تاکید بر آنکه شاخه سیاسی حزب‌الله بخشی انکارناپذیر از صحنه سیاسی لبنان است، اشاره کرد همکاری خود را با همه دولت لبنان ادامه خواهد داد. روز شنبه گروهی از اعضای کنگره آمریکا در چارچوب حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی، طی نامه‌ای خواستار تروریستی اعلام شدن جنبش حزب‌الله لبنان از سوی اتحادیه اروپایی شدند.

Page Generated in 0/0076 sec