printlogo


کد خبر: 221129تاریخ: 1399/4/9 00:00
یک روز پس از سخنان بی‌پرده آنگلا مرکل، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی به دلایل افول واشنگتن پرداخت
آمریکا احترام خود را در نظام بین‌المللی از دست داده است

یک روز بعد از آنکه آنگلامرکل، صداعظم آلمان از رهبران اروپایی خواست به دنیای بدون رهبری آمریکا فکر کنند، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی به آینده رهبری آمریکا در دنیا پرداخت. این شبکه در گزارشی با اشاره به سیاست‌های ترامپ طی 3 سال و نیم گذشته تاکید کرد ایالات‌متحده تنها شده و عزت و احترام خود را در نظام بین‌المللی از دست داده است. پایگاه خبری این شبکه با اشاره به بحران‌های اخیر در این کشور از جمله بحران کرونا نوشت: ایالات‌متحده به یک قلمرو ناشناخته و یک متحد غیرقابل اتکا برای دوستان و متحدانش تبدیل شده است. این گزارش افزود: اینکه آمریکا دارد از روش‌های کشورهای فقیرتر در مقایسه با آمریکا برای تحت کنترل درآوردن ویروس کرونا استفاده می‌کند، نشان می‌دهد آمریکا عزت و احترامش را در جامعه جهانی از دست داده و این مثل یک فیلم ترسناک بین‌المللی است. 5/3 سال حکومت دونالد ترامپ، اعتبار آمریکا و نقش این کشور را به گونه‌ای تغییر داده است که وقتی وی در حال سوگند خوردن برای شروع ریاست ‌جمهوری بود، کمتر کسی آن را تصور و پیش‌بینی می‌کرد. وی در آن روز تاکید کرد: «ما باید مرزهای‌مان را از تاخت و تازهای کشورهای خارجی که محصولات ما را تولید می‌کنند، شرکت‌های ما را سرقت می‌کنند و شغل‌های مردم ما را نابود می‌کنند محافظت کنیم». به نوشته سی‌ان‌ان، تصمیمات اولیه ترامپ در زمان خودش تأمل‌برانگیز، سرکشانه و گیج‌کننده به نظر می‌رسید. 
3 روز بعد از مراسم سوگند ریاست جمهوری، ترامپ معاهده «ترانس- پاسیفیک» را که یک شراکت پرمنفعت با حضور 12 کشور بود ترک کرد. سپس فرمان اجرایی 13769 را با سرعت پیش برد و شهروندان 7 کشور مسلمان را از ورود به خاک آمریکا منع کرد. وقتی رهبران اتحادیه اروپایی برای یک نشست اضطراری در فوریه 2017 در مالت گرد هم آمدند، شعار «اول آمریکا» بیشتر ذهن آنها را درگیر کرده بود. دونالد توسک، رئیس وقت شورای اروپا به رهبران اروپایی نوشت تغییر در واشنگتن، اتحادیه اروپایی را در شرایط دشواری قرار داده است؛ با یک دولت جدید که به نظر می‌رسد سیاست خارجی 70 ساله آمریکا را به چالش کشیده است. این شبکه آمریکایی افزود: همین شرایط بود که باعث شد آنگلا مرکل که طرفدار سرسخت اتحادیه اروپایی و همچنین رهبر معنوی آن محسوب می‌شود، تاکید کند که اروپا سرنوشت خود را در دستانش دارد و به لزوم تقویت قدرت این اتحادیه برای اجرای نقش اروپا در مسائل بین‌المللی (مستقل از آمریکا) و ضرورت مدیریت روابط فراآتلانتیک اشاره کرد. 3 ماه بعد ترامپ در نشست ناتو در بروکسل ثابت کرد مرکل درست گفته است. ترامپ در این نشست نه‌تنها سیاست‌های اقتصادی آلمان را به باد انتقاد گرفت، بلکه از سهم کشورهای اروپایی در تأمین بودجه ناتو نیز انتقاد کرد و خواستار افزایش سهم این کشورها در تامین بودجه نظامی ناتو شد و با رهبران کشورهای اروپایی از جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خیلی سرد برخورد کرد. شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به رفتارهای ضدونقیض ترامپ در ادامه نوشت: 3 سال و نیم بعد از سیاست‌های سینوسی ترامپ، کشورهای بالادستی عضو ناتو اکنون نگرانند که ریاست‌ جمهوری دوباره ترامپ در آمریکا در نهایت منجر به پایان سازمان آتلانتیک شمالی شود. این نگرانی‌ها 2 هفته پیش و بعد از اینکه ترامپ اعلام کرد ۲۰ هزار نظامی آمریکایی را از آلمان خارج می‌کند و این موضوع را به مرکل نیز اطلاع نداده بود بیشتر نیز شد. سی‌‌ان‌ان اضافه کرد، یک‌جانبه‌گرایی وجه غالب سیاست‌های ترامپ در دور اول ریاست ‌جمهوری بوده است. دکترین «اول آمریکا»، ایالات‌متحده را از مرکز ثقل چندجانبه‌گرایی که نسل‌های مختلف سیاستمداران آمریکایی آن را ساخته‌اند، به یک نیروی غیرقابل اعتماد گریز از مرکز که خطر پراکندگی نیروهای دموکراتیک در جهان را در پی دارد تبدیل کرده است. در پایتخت‌های جهان، تأثیر ترامپ به یک تشویش بی‌پایان تبدیل شده است. آرایش ژئوپلیتیکی جهان هر روز در حال تغییر است و به ندرت مانند روز قبل باقی می‌ماند و انبوهی از مسائل مانند تغییرات آب و هوایی، افول اقتصادی و بحران ویروس کرونا و... آن را تهدید می‌کند. 
این شبکه افزود: اینکه چقدر آمریکا در خارج از متن قرار دارد دیگر پنهان شدنی نیست. وقتی صحبت از همکاری‌های بین‌المللی می‌شود، به دلیل سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی ترامپ در موضوعات مختلف مثل سوریه، ناتو، تجارت، کره‌شمالی و... است اتحادیه اروپایی به همان اندازه که در کنار کاخ سفید قرار دارد، در کنار چین نیز هست.

Page Generated in 0/0205 sec