printlogo


کد خبر: 221137تاریخ: 1399/4/9 00:00
تعداد مبتلایان «کوویدـ۱۹» در کشور به 222669 و آمار تلفات به 10508 نفر رسید
استفاده از ماسک اجباری می‌شود

گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش روز‌افزون ابتلا به این بیماری بسیار خطرناک موجب شده است استفاده از ماسک از هفته آینده در اماکن عمومی و استان‌هایی که در وضعیت همه‌گیری این ویروس قرار دارند اجباری شود. به گزارش «وطن امروز»، قدرت بسیار بالای انتقال ویروس مرموز کرونا و ماهیت متغیر آن که به اشکال مختلف دستگاه‌های بدن را درگیر می‌کند نگرانی‌هایی را برای مسؤولان وزارت بهداشت و جامعه پزشکی ایجاد کرده است، چرا که معلوم نیست کرونا در آینده به چه شیوه یا چه شکل و شمایلی برای گرفتن جان مردم خود را نشان دهد. در چنین شرایطی مسؤولان وزارت بهداشت تنها راه مبارزه با این بیماری کشنده را خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه فاصله‌گذاری اجتماعی می‌دانند، چرا که کرونا درمان ندارد و معلوم نیست درمان آن چه زمانی پیدا شود. در این باره رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم، گفت: نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد و قابل پیش‌بینی نیست که کرونا با بیماری‌ای مانند آنفلوآنزا همزمان خواهد شد یا نه و چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد، این موارد از نگرانی‌های وزارت بهداشت است. محمدمهدی گویا در جلسه کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا اظهار کرد: ما با یک ویروس کاملا جدید مواجه هستیم که ماهیت آن به لحاظ عملکردی با سایر ویروس‌های هم‌خانواده خود کاملا متفاوت است. این ویروس ویژگی‌هایی از خود نشان داده که تا به حال در هم‌خانواده‌های آن مشاهده نشده بود و پیچیدگی‌هایی دارد که تا به حال بشر با آن مواجه نشده بود. وی ادامه داد: این ویروس هر آن در حال تغییر است و برخی مواردی که اعلام شده بود در جلوگیری از شیوع آن مؤثر است، ممکن است در آینده مشخص شود که تأثیری ندارد. ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم و باید طوری مدیریت کنیم که مردم کمتر به بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه بروند و تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: نگرانی‌ها از این است که هنوز واکسنی برای این بیماری پیدا نشده، داروی قطعی برای درمان ندارد و بی‌تردید ما با موج بعدی بیماری روبه‌رو خواهیم شد. 
 
* شناسایی ۲۴۸۹ بیمار جدید
آمار مرگ‌و‌میر و ابتلا به ویروس کرونا طی ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه افزایش یافت. سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: از روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۸ تیر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید- 19» در کشور شناسایی شدند که از این تعداد یکهزار و ۴۰۶ مورد بستری شدند. سیما سادات‌لاری افزود: مجموع بیماران «کووید- 19» در کشور به ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسید. وی ادامه داد: متأسفانه طی این مدت ۱۴۴ بیمار «کووید- 19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسید. او گفت: تاکنون ۱۸۳ هزار و ۳۰۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۹۴۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید- 19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند. 
 
* استفاده از ماسک از هفته آینده اجباری می‌شود
استان‌های با وضعیت قرمز درگیر با کرونا باید الزام استفاده از ماسک را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند. معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده از ماسک از هفته آینده در مکان‌های عمومی اجباری است و به کسانی که از آن استفاده نکنند، خدمت ارائه نمی‌شود. ایرج حریرچی افزود: هیچ دارو یا مواد غذایی خاصی برای مقابله با کرونا وجود ندارد و باید تنها استفاده از ماسک در دستور کار قرار گیرد. وی با بیان اینکه استفاده از ماسک از ۱۵ تیر در اماکن عمومی الزامی خواهد شد، اضافه کرد: استان‌های با وضعیت قرمز باید این الزام را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند. حریرچی با اشاره به امکان اعمال دوباره محدودیت در شهرهای با وضعیت قرمز اظهار کرد: استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد.

Page Generated in 0/0073 sec