printlogo


کد خبر: 221138تاریخ: 1399/4/9 00:00
تکریم و معارفه‌ مدیران قبلی و جدید حوزه هنری با کلیدواژه «جهاد»
اعتماد مردم، ثروت حوزه‌هنری

گروه فرهنگ و هنر: صبح روز گذشته تالار اندیشه حوزه هنری پذیرای جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر بود که برای بدرقه رئیس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی دور هم جمع شده بودند؛ جمعیتی که در میان آنها افرادی با تفکرات و نظرات مختلف و حتی مخالف دیده می‌شد که در عین حال برای خیرمقدم به رئیس جدید و جوان حوزه هنری گرد هم آمده بودند. میهمانانی که پیش از آغاز رسمی مراسم، با حضور در مزار شهدای محوطه حوزه هنری با شهدای انقلاب و دفاع‌ مقدس تجدید میثاق کردند. 
حجت‌الاسلام قمی، داریوش ارجمند، سیدعباس صالحی، حجت‌الاسلام خاموشی، حسن بنیانیان، فاضل نظری، حجت‌الاسلام قاسمیان، محسن مؤمنی‌شریف، عزت‌الله ضرغامی، غلامعلی حدادعادل، علی فروغی، منوچهر شاهسواری، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، محمد حمزه‌زاده، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، ابراهیم داروغه‌زاده، محمدرضا فرجی، علیرضا تابش، مرتضی سرهنگی، مهدی آذرپندار، عبدالحمید قدیریان، کورش زارعی، محسن کاظمی، علی‌محمد مؤدب، محمدرضا سنگری، حجت‌الاسلام سلیمانی، سعید بیابانکی و... از جمله مدیران و چهره‌های فرهنگی حاضر در این مراسم بودند. 
 
* اعتماد مردم به حوزه هنری ثروتی ابدی است
مرتضی سرهنگی از نویسندگان شاخص ادبیات دفاع‌ مقدس اولین سخنران این مراسم بود. او در سخنانی اظهار کرد: «من فقط به چند نکته بسنده می‌کنم که اعتماد مردم به حوزه هنری یک ثروت ابدی برای این سرزمین است. ما اجازه نداریم از این ثروت کم کنیم و به کشورمان ضرر بزنیم، برای همین هر کس برای ادبیات و انقلاب و جنگ کار می‌کند ما برادرش هستیم».
محمدعلی رجبی‌دوانی، هنرمند نگارگر و از مدرسان برجسته حوزه نقاشی هم در ادامه با اشاره به نقش حوزه هنری در جریان فعالیت‌های فرهنگی و هنری انقلاب توضیح داد: «در سال‌های اول که این مرکز راه افتاد، بسیاری مؤمنانه کار کردند و همه بدون توقع مالی کارهای زیادی انجام می‌دادند. در این زمان رابطه ما با حضرت امام(ره) رابطه تنگاتنگی بود. حتی برای موسیقی هم با ایشان صحبت می‌کردیم که ایشان می‌فرمودند شما چون به خاطر خدا قیام می‌کنید پس هنر برای شما وسیله نیست. جای تأسف داشت که این فضا بعدها تبدیل به یک مجتمع اداری شد؛ موضوعی که باعث شد بسیاری از نیروهای اولیه و هنرمند از آن بی‌بهره باشند. ما باید یک بار دیگر برگردیم به آنچه هنر می‌خواهد؛ هنری که باید در جهت انقلاب و نیک‌نفسی باشد. هنری که اداری باشد، قطعاً از بالا به پایین برای آن دستور می‌رسد و این اصلاً شایسته نیست».
 
* در حوزه «هنر» آسیب‌پذیر شده‌ایم
سخنران بعدی این مراسم غلامعلی حدادعادل بود که در سخنانی به جایگاه حیاتی «هنر» در جوامع انسانی اشاره و بر لزوم تحقق «جهش تولید» در عرصه تولیدات هنری تأکید کرد. حدادعادل در بخشی از این سخنان اظهار کرد: «ما به دلایل تاریخی در عرصه هنر ضعیف بوده‌ایم و ما را در این زمینه ضعیف خواستند که متأسفانه بعد از مواجهه با غرب دچار ضعف شدیم. ما از ناحیه هنر آسیب‌پذیریم و آسیب هم دیده‌ایم و می‌بینیم. شما ملاحظه کنید موسیقی‌های زیرزمینی که خیلی هم زیر زمین نیستند، مشغول انجام کارهای خود هستند که همه برای ما هشدار و علامت است. ما اگر چاره‌اندیشی نکنیم، قطعا انقلاب اسلامی از این ناحیه ضربه خواهد خورد، پس شهیدداده‌ها به فکر باشید که هنر برای فرد فرد انسان‌ها امری حیاتی بوده و به هیچ وجه حاشیه‌ای نیست».
 
* حوزه هنری باید مکتب هنر انقلاب را تأسیس کند
سید عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق رسانه ملی هم در این مراسم با تأکید بر اینکه «حوزه هنری مخاطب عام دارد»، محسن مؤمنی‌شریف را مدیری متخصص در حوزه هنر توصیف و نسبت به توفیقات محمدمهدی دادمان در جایگاه ریاست حوزه هنری ابراز امیدواری کرد. آیت‌الله صادقی‌رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی ضمن طرح پیشنهاد «تأسیس مکتب هنر انقلاب» گفت: برای من حوزه هنری یکی از خاطره‌انگیزترین نهادهای شبکه فکری و عملی انقلاب اسلامی است. پیش‌تر زمانی که جوان بودم و کار ذوقی داشتم، به اینجا رفت‌وآمد داشته و با اصحاب اندیشه و هنر مراوده می‌کردم و امروز در جلسه تکریم مدیری مخلص هستم و معارفه مدیر جوانی که از نمادهای رویش نسل سوم انقلاب است. 
 
* قدردانی پرویز پرستویی از مؤمنی‌شریف
در بخش دیگر این مراسم نیز ویدئوی از صحبت‌های پرویز پرستویی خطاب به محسن مؤمنی‌شریف، رئیس سابق «حوزه هنری» پخش شد که او در این ویدئو به تقدیر از فعالیت‌های محسن مومنی‌شریف پرداخته بود. او در بخشی از این ویدئو که در قالبی نمایشی برای این مراسم تدارک دیده شده بود، از سردار مکی یازع خواست به میان جمعیت برود تا از محسن مومنی‌شریف قدردانی کند. سردار مکی یازع نیز در این برنامه گفت: «از طرف جشنواره دانش‌آموزی دفاع‌ مقدس دوست داریم تندیس ویژه خودمان با نام شهید دریاقلی را به محسن مؤمنی‌شریف تقدیم کنیم. این تندیس از سوی جشنواره هر ساله به نام یک سردار شهید به فعالان فرهنگی هنری تقدیم می‌شود».
 
* اهتمام و محبت رهبر انقلاب؛ پشتوانه «حوزه هنری»
در بخش دیگری از این مراسم محسن مومنی‌شریف، رئیس سابق «حوزه هنری» در سخنانی با اشاره به «اهتمام و محبت رهبر انقلاب به حوزه هنری» برای محمدمهدی دادمان در دوران تازه حوزه هنری آرزوی توفیق کرد. مؤمنی‌شریف در سخنانی گفت: در این سال‌ها مقام معظم رهبری با اهتمام و محبتی که به حوزه هنری داشتند برای ما پشتوانه بزرگی ساختند که بر این باورم می‌تواند پشتوانه بزرگی برای جناب دادمان باشد. امروز حوزه هنری به تعبیر فرمایشات مقام معظم رهبری یک مجموعه جهادی است که لازم است برای رسیدن به این نقطه از همه حمایت‌ها تشکر کنیم. 
 
* نقش بی‌بدیل حوزه هنری در پاسداشت دفاع مقدس
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با تأکید بر «نقش بی‌بدیل حوزه هنری در پاسداشت دفاع مقدس» اظهار کرد: وقتی به فعالیت ۴۰ ساله حوزه هنری نگاه کنیم تصویرهای مختلفی از آن می‌توانیم روایت کنیم. من به اختصار به چند گزاره اشاره می‌کنم. نخست نقشی است که حوزه هنری در پاسداشت دفاع‌ مقدس داشته است؛ دفاع مقدسی که گنج ایرانی ما است و با هیچ برهه‌ای از تاریخ ایران برابری ندارد. معدنی است که مواد خام کشف نشده زیادی دارد و نیازمند کاوش‌های بسیار است. 
 
* دادمان: امروز عنصر هویتی ما «جهاد» است
محمدمهدی دادمان، رئیس جدید «حوزه هنری» آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: «قبل از همه وظیفه خودم می‌دانم از استادم محسن مؤمنی‌شریف که به حق، بر گردن من حق استادی دارند تقدیر کنم. خوشبختانه در این جلسه از وصف ایشان زیاد صحبت شد اما من می‌خواهم امروز به مدیریت وی در این ۱۰ ساله اشاره کنم. هر کسی حوزه هنری را می‌شناسد شهادت می‌دهد که حوزه هنری بالنده‌تر و رشیدتر از دوره‌های گذشته خود شده است. از عزیزان در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع‌ مقدس تشکر می‌کنم بابت تلاش‌های بسیاری که کرده‌اند. امروز همه هویت ما، که به ‌صورت همه‌جانبه تحت هجوم هستیم، به عنصر جهاد وابسته است. اگر من و همکارانم در حوزه هنری کاری کنیم که جهاد را روایت کنیم، قطعا در راه خود موفق خواهیم بود».

Page Generated in 0/0074 sec