printlogo


کد خبر: 221158تاریخ: 1399/4/9 00:00
اخبار

توافق ارزی ایران و عراق یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت دلار بود
کارشناس حوزه اقتصاد بین‌الملل با انتقاد از شرایط عجیب کانال مالی عراق برای ایران، گفت: همه تعاملات در این کانال مالی صرفا با اجازه و نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا انجام می‌شود و این موضوع با توجه به اینکه عراق یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی ایران است، موانع جدی در دسترسی‌های ارزی کشور ایجاد می‌کند. بنابراین دولت شروع به مذاکره با عراق کرد تا همانطور که مسؤولان گفتند کانالی برای خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها ایجاد شود اما نتیجه مذاکرات که نهایتا سال گذشته منتهی به توافق شد، متاسفانه چیزی جز پذیرش تحریم‌ها نبود. این کارشناس ادامه داد: یک کانال مالی ایجاد شد با این شرایط که تعاملات مالی صادرات برق و گاز ایران به عراق، از طریق آمریکایی‌ترین بانک عراق یعنی تی‌بی‌آی انجام شود و هیچ پول نقدی به ایران منتقل نشود. هیچ کالای تحریمی ‌مانند قطعات خودرو که مورد نیاز ایران است، نمی‌توانیم از طریق این کانال وارد کنیم. از طریق این کانال، صرفا می‌توانیم غذا و دارو یعنی همان کالاهای بشردوستانه را بخریم. عجیب‌تر و خطرناک‌تر اینکه همه این تعاملات صرفا با اجازه و نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا انجام می‌شود. یعنی ما توافقی با کشور همسایه مسلمان خودمان انجام دادیم که درواقع کشور ثالث یعنی آمریکا، این توافقنامه را برای ما نوشته است و ما باید اجرا کنیم؛ متاسفانه اسم این توافق را هم گذاشتیم دستاورد خنثی کردن تحریم! حسین حاجیلو در پاسخ به سوالی که نظارت و اعمال کنترل وزارت خزانه‌داری آمریکا بر این کانال به چه شکلی است، گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا آبان‌ماه سال گذشته چارچوبی را برای هر گونه تعامل بشردوستانه با ایران قرار داد که این چارچوب بشدت سختگیرانه است. برای اینکه تعامل بشردوستانه اجرا شود، باید این چارچوب رعایت شود و مطابق آن، باید همه اطلاعات اقتصادی تعامل بشردوستانه با ایران و اطلاعات بازیگران مرتبط با این تعامل به صورت ماهانه به وزارت خزانه‌داری آمریکا منتقل شود و بدون اجازه این وزارتخانه، هیچ تعاملی نمی‌تواند اجرایی شود. این چارچوب هم بر اینستکس، هم بر کانال سوییس و هم متاسفانه بر کانال عراق حاکم است و اگر ما از این کانال‌ها استفاده کنیم، بدین معناست که در حال ارائه اطلاعات به وزارت خزانه‌داری آمریکا هستیم.
***
اعطای تسهیلات یک میلیون تومانی فقط به خانوارهای 5 نفره و جامانده
سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی وزارت رفاه، اعلام کرد: پیامک تسهیلات یک میلیون تومانی حمایتی که برای برخی سرپرستان خانوار یارانه‌بگیر در روز شنبه 7 تیر 99 ارسال شده، ‌فقط برای خانوارهای 5 نفره و بیشتر و جامانده‌های مرحله قبل که سیمکارت به نام نداشتند، ‌خواهد بود. وی در توئیت اول خود نوشت: «۷ تیرماه، با سرشماره V.Refah برای 910 هزار سرپرست خانواری که کد ملی خود را به اشتباه یا با شماره تلفن همراه دیگران ارسال کرده بودند، پیامک مجدد ارسال شد. این افراد حداکثر 5 روز از زمان دریافت پیامک مهلت دارند کد ملی خود را با سیمکارتی که به نام سرپرست خانوار است، به 6369 پیامک کنند». میرزایی در توئیت دوم خود نوشت: «برای خانوارهای «۵ نفر و بیشتر» که پیش از این، تسهیلات یک میلیون تومانی را دریافت کرده بودند نیز پیامک ارسال کردیم تا به این خانوارها یک میلیون مازاد بر تسهیلات قبلی پرداخت شود. در پاسخ پیامک باید کدملی سرپرست را با سیمکارتی که به نام وی است به ۶۳۶۹ پیامک نمایند». سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی وزارت رفاه در توئیت سوم نوشت: «موضوع پرداخت مرحله دوم تسهیلات یک میلیون تومانی صحت ندارد. این پیامک‌ها صرفا به ۹۱۰ هزار خانواری که در ارسال پیامک اشتباه کرده بودند و خانوارهایی که مشمول وام یک میلیون مازاد می‌شوند، ارسال شده است».
***
رقم آورده نقدی متقاضیان مسکن ملی اعلام شد
تفاهمنامه تأمین مالی ۳۰ هزار واحد از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن توسط سرپرست بانک عامل بخش مسکن و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به امضا رسید. تفاهمنامه تأمین مالی بخش دیگری از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن تا سقف ۳۰ هزار واحد از سوی نادر قاسمی‌سرپرست بانک عامل بخش مسکن و علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به امضا رسید. بانک مذکور، مسؤولیت و تعهد پرداخت تسهیلات ساخت به چهارمین دسته از مجموعه پروژه‌های طرح تولید و عرضه مسکن ملی را در قالب امضای تفاهمنامه با این نهاد دولتی برعهده گرفت. نادر قاسمی، ‌سرپرست بانک عامل بخش مسکن درباره جزئیات این تفاهمنامه اعلام کرد: بانک، تسهیلات ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی تحت مدیریت سازمان ملی زمین و مسکن با نظارت ادارات راه و شهرسازی استان‌ها را در قالب ضوابط و شرایط مصوب دولت، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی، پرداخت می‌کند. قاسمی‌افزود: پیش‌تر، بانک موفق شد در تفاهمنامه‌های جداگانه و منعقد شده بین خود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و شرکت عمران شهرهای جدید، گام اول و اساسی برای پرداخت ۷۵ هزار فقره تسهیلات ساخت مختص طرح اقدام ملی مسکن را بردارد. اکنون نیز با تفاهمنامه چهارم، این بانک در مجموع از ساخت ۱۰۵ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت روی زمین‌های دولتی، حمایت اعتباری و تأمین مالی می‌کند. وی همچنین تصریح کرد: روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اقدام ملی به این صورت تعریف شده است که ابتدا با ثبت‌نام متقاضیان و تشخیص واجد شرایط بودن آنها توسط وزارت راه‌و‌شهرسازی، نسبت به افتتاح حساب جهت متقاضیان اقدام شده و آورده اولیه (نقدی) توسط آنها واریز می‌شود. بر این اساس تاکنون برای ۱۱ هزار نفر به عنوان متقاضی واجد شرایط افتتاح حساب صورت گرفته و مبالغی با میانگین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به عنوان آورده نقدی پرداخت کرده‌اند. از طرفی، سازنده یا پیمانکار پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن برای دریافت قسط اول تسهیلات ساخت باید ۲۰ درصد از پیشرفت فیزیکی پروژه را طی کرده باشد یا معادل هزینه انجام آن، آورده نقدی ارائه کند.

Page Generated in 0/0182 sec