printlogo


کد خبر: 221178تاریخ: 1399/4/10 00:00
دور دنیا

حضور 2 هزار هوادار فوتبال از زمان جام جهانی همچنان در روسیه
یوگنی ایوانف، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» این کشور اعلام کرد بالغ بر 2 هزار هوادار فوتبال با «آی‌‌دی کارت» هواداری از زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2018 هنوز در روسیه به سر می‌برند و خاک این کشور را ترک نکرده‌اند. وی افزود: طبق آمارها و اطلاعات سرویس‌های پلیس، بیش از 2000 هوادار فوتبال که سال 2018 وارد این کشور شده‌اند با روادید آزاد هواداری همچنان در روسیه مانده و از کشور خارج نشده‌اند. این دیپلمات روس گفته این افراد در حال حاضر مهاجر غیرقانونی محسوب می‌شوند.  
***
محدودیت ویزایی چین برای آمریکایی‌ها
چین دیروز اعلام کرد در واکنش به تحریم‌های جدید واشنگتن، در صدور ویزا برای آن دسته از مقامات آمریکایی که با اعتراضات هنگ‌کنگ در ارتباط هستند، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند. روز جمعه سنای آمریکا در ادامه دخالت‌های این کشور در امور سایر کشورها و برای تحت فشار قرار دادن چین درباره قانون امنیت ملی، تحریم‌های جدیدی را علیه پکن تصویب کرد. در چند ماه اخیر تنش میان آمریکا و چین به بهانه‌های مختلف افزایش یافته است. اوایل ماه جاری میلادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه‌ای را امضا و آن را قانونی کرد که قانون حقوق بشر اویغور ۲۰۲۰ نام دارد و هدف آن تحریم مقامات چینی است که واشنگتن مدعی است در سرکوب اقلیت اویغور دخیل هستند. 
***
بحرین: بود و نبود قطر در شورای همکاری فرقی ندارد
یک منبع عالی‌رتبه بحرینی با اشاره به لزوم بازخواست قطر از طریق تعلیق عضویتش در شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرد بود و نبود قطر در شورای همکاری خلیج فارس فرقی با هم ندارد. به گزارش صدی البلد، این منبع عالی‌رتبه بحرینی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: وجود دوحه در شورای همکاری خلیج فارس دیگر هیچ فرقی با عدم حضورش ندارد و این امر برای سایر کشورهای عضو فعال اهمیتی ندارد. این منبع همچنین مدعی شد دوحه از تمام ‌مسؤولیت‌های خود در قبال شورای همکاری خلیج فارس انصراف داده و به اجرای مکانیسم‌های خصمانه علیه همسایگانش رو آورده است. 
***
بولتون: ترامپ نباید دیگر رئیس‌جمهور شود
مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد توئیت رئیس‌جمهور آمریکا که در آن هرگونه اطلاع داشتن از گزارش پاداش‌های تعیین‌شده توسط روسیه برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان را انکار کرد، یک رفتار کاملا معمولی از سوی رئیس‌جمهور است. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه به نظر او ترامپ خطری آشکار برای کشور است، گفت: فکر می‌کنم او آنقدر خطرناک است که برای دور دوم نباید رئیس‌جمهور باشد. وی افزود: هیچ حدی برای آنچه او بخواهد در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش انجام دهد متصور نیست. بولتون همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: خیلی چیزها هست که ما از آن بی‌اطلاع هستیم، به همین خاطر باید هوشیار باشیم. اما از آنچه از توئیت‌های روز یکشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا متوجه شدیم، برای من همانند یک روز دیگر فعالیت در کاخ سفید ترامپ است. 
***
انفجار خونین در جنوب افغانستان
بر اثر حمله راکتی طالبان به شهرستان سنگین ولایت هلمند، 25 غیرنظامی‌کشته و 19 نفر زخمی‌شدند. فرماندار شهرستان سنگین ولایت هلمند از جان باختن دست‌کم 10 غیرنظامی ‌در نتیجه حملات راکتی طالبان به بازار این شهرستان خبر داد. روح‌الله باسط، فرماندار سنگین گفت این حمله ظهر دوشنبه در منطقه تحت کنترل گروه طالبان رخ داده است. روح‌الله باسط افزود دسترسی مستقیم به منطقه وجود ندارد و آمار تلفات این حمله از منابع محلی به دست آمده و ممکن است در آن تغییرات به‌ وجود آید. 
***
زلمی‌ خلیل‌زاد به ازبکستان سفر می‌کند
زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان دیروز به ازبکستان سفر کرد. طبق برنامه چارچوب این سفر، وی با مقامات مجلس سنا، وزارتخانه‌های امور خارجه، سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و کاهش فقر ازبکستان گفت‌وگوهای دوجانبه انجام خواهد داد. در این گفت‌وگوها مسائل حمایت از پروسه صلح‌آمیز در افغانستان و چشم‌انداز جذب مبالغ مالی DFC برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در ازبکستان بررسی خواهد شد. 
***
نماینده پوتین: آمریکا به دنبال توجیه شکست در افغانستان است
در ادامه واکنش‌ها به گزارش ادعایی روزنامه آمریکایی درباره پیشنهاد کمک مالی مسکو به طالبان برای حمله به نیروهای آمریکایی در افغانستان، «زمیر کابولوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به این خبر واکنش نشان داده و آن را رد کرده است. به نوشته اسپوتنیک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد مسکو گزارش‌های رسانه‌ای ادعایی درباره ارائه پیشنهاد مالی به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی را بخشی از «دعوای سیاسی داخلی در ایالات‌متحده آمریکا» می‌داند، چرا که طرف‌هایی که در آمریکا علاقه‌مند به حضور نظامی ‌این کشور در افغانستان هستند از اخبار جعلی برای توجیه شکست‌شان در افغانستان استفاده می‌کنند. زمیر کابولوف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه گفت: ما پیش‌تر درباره گزارش نیویورک‌تایمز اظهارنظر کرده‌ایم. درباره این خبر جعلی بیش از حد هیاهو وجود دارد و حتی ترامپ و دولتش هم آن را رد کرده‌اند.

Page Generated in 0/0146 sec