printlogo


کد خبر: 221187تاریخ: 1399/4/10 00:00
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فردا طرح اشغال کرانه باختری را به کنست ارائه می‌کند
انتحار نتانیاهو
گروه‌های مقاومت تهدید کردند این اقدام به منزله آغاز جنگی جدید در سرزمین‌های اشغالی است

گروه بین‌الملل: طرح اشغال کرانه باختری توسط صهیونیست‌ها در حالی فردا از سوی نتانیاهو به کنست ارائه خواهد شد که علاوه بر گروه‌های فلسطینی و جریان مقاومت، جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی نیز با جدیت نسبت به عواقب این اشغالگری هشدار داده‌اند. به نظر می‌رسد نتانیاهو تنها راه فرار از محاکمه و ماندن در قدرت را افزایش تنش و ایجاد درگیری در منطقه می‌بیند. نکته قابل تأمل در ارتباط با این وضعیت اینکه هماهنگی گروه‌های فلسطینی و آمادگی گروه‌های مقاومت برای مقابله نظامی با رژیم صهیونیستی در صورت اجرایی شدن این طرح به منزله ایجاد انتفاضه جدید علیه رژیم صهیونیستی خواهد بود.
به گزارش «وطن امروز»، مقام‌های فلسطینی در روزهای گذشته به اشکال مختلف مخالفت خود را با طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی نشان داده و بر مقابله جدی با آن تاکید کرده‌اند. گروه‌های مقاومت فلسطینی تهدید کرده‌اند اجرای این طرح به منزله آغاز جنگی جدید در سرزمین‌های اشغالی است. مطابق اعلام قبلی قرار است این طرح فردا از سوی دولت رژیم صهیونیستی به کنست ارائه ‌شود.
 
* موضع سرسختانه حماس، جهاد اسلامی و فتح با الحاق
فاش شدن طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی سبب نزدیکی بیش از پیش مواضع جریان فتح با گروه‌های مقاومت مثل حماس و جهاد اسلامی شده است. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به این طرح با صدور فرمانی، دستور توقف فوری هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل را صادر کرد. جنبش‌های محور مقاومت از جمله حماس و جهاد اسلامی نیز مانند گذشته بر ایستادگی و مقاومت مسلحانه در برابر جدیدترین طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال خاک فلسطین تاکید دارند. علاوه بر این در عرصه دیپلماتیک نیز «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس با مقامات حدود ۴۰ کشور جهان درباره تبعات اجرای طرح الحاق کرانه باختری به رایزنی و گفت‌وگو پرداخته است. اخیرا هم جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای مشترک با حماس بر آمادگی مقاومت فلسطین برای رویارویی با تجاوزهای رژیم صهیونیستی تاکید و آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد. 
 
* تعویق در اجرای طرح الحاق
در حالی که بنیامین نتانیاهو از ماه قبل، اول جولای (11 تیرماه) را به عنوان آغاز فرآیند اجرای طرح اعلام کرده بود اما مخالفت‌های جدی گروه‌های فلسطینی بویژه جریان مقاومت، اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین وجود بحران‌های متعدد بهداشتی و اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی سبب شده است اجرای این طرح عملا از سوی مقامات بین‌المللی چندان جدی گرفته نشود. از سوی دیگر بروز اختلافاتی در بدنه دولت آمریکا بر سر اجرای این طرح نیز موجب شده آینده مشخصی برای آن تصور نشود. در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه در زمینه اجرای طرح از سوی صهیونیست‌ها اجرای آن به صورت مرحله‌ای است. 
 
* اختلاف‌نظر در سرزمین‌های اشغالی
بین احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی نیز درباره زمان اجرای این طرح اختلافات جدی وجود دارد، چنانکه «بنی گانتس» رهبر حزب آبی و سفید که اخیراً ضمن توافق با نتانیاهو باعث خروج این رژیم از بن‌بست سیاسی و تشکیل دولت شد، در ردیف مخالفان اجرای این طرح در زمان اعلام شده است. گانتس در دیدار با برکوویتز، نماینده دولت آمریکا در طرح معامله قرن اعلام کرد از نظر او مقابله با کرونا و کاهش نرخ بیکاری مهم‌تر از اجرای طرح اشغال کرانه باختری است. یکی از دلایل عمده مخالفت اکثریت احزاب سیاسی با زمان اجرای این طرح، جلوگیری از بهره‌برداری سیاسی و رسانه‌ای نتانیاهو از این اقدام برای ایجاد محبوبیت است. علاوه بر احزاب، دستگاه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز نظرات متفاوتی درباره زمان و شیوه اجرای این طرح دارند. ارتش و شاباک معتقدند این طرح برای جلوگیری از افزایش تنش در سرزمین‌های اشغالی باید به صورت مرحله‌ای اجرا شود اما موساد بر اجرای کامل طرح تاکید دارد. 
 
* باج‌گیری نتانیاهو در قالب طرح الحاق کرانه باختری
الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی که بر اساس آن 30 درصد از کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی ضمیمه می‌شود، به عنوان بخشی از طرح کلان معامله قرن در نظر گرفته شده است. زمستان پارسال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که پس از 2 دور شکست در انتخابات پارلمانی و رسیدن به بن‌بست در تشکیل کابینه و متهم بودن در پرونده‌های فساد مالی بشدت خود را در تنگنا می‌دید، برای نجات خود، بر اجرای طرح الحاق کرانه باختری اصرار کرد و همواره به عنوان بخشی از کمپین انتخاباتی خود شعار الحاق کرانه باختری و دره رود اردن به سرزمین‌های اشغالی را سر می‌داد. پس از برگزاری انتخابات سوم پارلمان رژیم صهیونیستی و توافق نتانیاهو با رقیب خود بنی‌ گانتس، رهبر حزب آبی و سفید برای تشکیل کابینه ائتلافی، وی توانست با گانتس بر سر طرح الحاق کرانه باختری به توافق برسد. نتانیاهو از سوی دیگر برای تحت فشار قرار دادن مخالفان داخلی خود بارها تهدید کرده اگر این طرح اجرا نشود، کابینه را منحل می‌کند و کار به انتخابات چهارم کشیده خواهد شد. برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند ممکن است رژیم صهیونیستی با توجه به فشارهای گسترده بین‌المللی، طرح الحاق کرانه باختری را در چندین مرحله اجرا کند و در مرحله اول ۳ مجتمع بزرگ شهرک‌نشینی در کرانه باختری را به اراضی اشغالی ملحق کند. بیش از ۸۰ درصد صهیونیست‌های ساکن کرانه باختری در این ۳ مجتمع سکونت دارند.
 
* نگرانی مقامات بین‌المللی از تبعات الحاق
هشدار گروه‌های فلسطینی به رژیم صهیونیستی درباره عواقب اجرای طرح اشغال، کشورهایی در منطقه و جهان و حتی برخی سیاستمداران صهیونیست را بر آن داشته که رژیم صهیونیستی را از اجرای آن بازدارند. 
 
* اختلاف جدی بین مقامات آمریکایی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه اعلام کردند اختلافاتی میان ۲ دیپلمات آمریکایی درباره طرح الحاق وجود دارد و انتظار می‌رود اجرای این طرح هفته‌ها یا ماه‌ها به تعویق افتد. شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش داد اختلافاتی که بین «جرد کوشنر» داماد ترامپ و طراح معامله قرن با «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در تل‌آویو درباره طرح الحاق ایجاد شده است اجرای این طرح را برای مدتی نامعلوم به تعویق خواهد انداخت. ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور با بحران‌های شدید داخلی و خارجی مواجه شده، به هیچ وجه حاضر نیست ریسک اقدامی جدید را که می‌تواند اثرات نابودکننده‌ای بر شرایط ناپایدار او داشته باشد تحمل کند و از این رو تاکنون رفتاری خنثی در قبال این تصمیم منفعت‌جویانه نتانیاهو داشته است.
 
* هشدار اردن به رژیم صهیونیستی
در ادامه مخالفت‌ها با اشغال کرانه باختری، منابع صهیونیستی خبر دادند دولت اردن از طریق چند کانال به تل‌آویو اعلام کرده که قاطعانه با اشغال محدود کرانه باختری مخالفت خواهد کرد و پاسخ این کشور به این اقدام همانند پاسخ به اشغال وسیع خواهد بود. یکی از منابعی که این خبر را منتقل کرده از جمله حاضران در نشست میان «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «یوسی کوهن» رئیس موساد بوده که هفته پیش برگزار شد. در این دیدار،‌ کوهن به بررسی موضع اردن در صورت الحاق محدود در بلوک‌های صهیونیست نشین یا اشغال تعداد اندکی از شهرک‌ها پرداخت. مقامات صهیونیستی اشاره کردند که پاسخ اردن این بود: «هیچ تفاوتی میان الحاق بزرگ با الحاق کوچک برای ما وجود ندارد. اردن این را برای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شفاف ساخته تا از هرگونه عدم اطمینان درباره موضع اردن درباره این اقدام جلوگیری شود».
 
* انفعال اروپایی‌ها
هرچند رئیس کمیسیون اروپا در اظهاراتی در رابطه با اشغال کرانه باختری گفته‌بود «ابتدا باید ببینند چه پیش می‌آید» اما اتحادیه اروپایی چند روز قبل واکنش تندی به تصمیم رژیم صهیونیستی داشته و تهدید کرده در صورت اجرای این طرح، ضمن به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی، موضوع تحریم رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار خواهد داد.
 
* سازمان ملل: الحاق کرانه باختری غیرقانونی است
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم از رژیم صهیونیستی خواسته است طرح غیرقانونی مربوط به الحاق کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را متوقف کند. میشل باشلت  به رژیم صهیونیستی هشدار داده است که اجرای این طرح اشغالگرانه می‌تواند منجر به درگیری‌های مرگباری شود. وی افزود: الحاق کرانه باختری، غیرقانونی است. من واقعا نگران این هستم که حتی کمترین میزان الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، منجر به تشدید خشونت‌ها و از دست رفتن جان انسان‌ها شود.
 
***
[آکسیوس: نتانیاهو باخت ترامپ در انتخابات آمریکا را محتمل می‌داند]
پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با توجه به آسیب‌پذیر بودن ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری، به دنبال گرفتن چراغ سبز از کاخ سفید برای پیشبرد طرح اشغالگرانه خودش است. بر اساس این گزارش، نتانیاهو از حامیان اوانجلیک ترامپ خواسته برای کسب مجوز از کاخ سفید جهت پیشبرد این طرح لابی‌گری کنند. پایگاه آکسیوس نوشته است: «مقام‌های اسرائیلی می‌گویند در فاصله 4 ماه مانده به انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا نتانیاهو فکر می‌کند ترامپ از لحاظ سیاسی آسیب‌پذیر بوده و ممکن است نتیجه انتخابات را به جو بایدن واگذار کند».

Page Generated in 0/0070 sec