printlogo


کد خبر: 221201تاریخ: 1399/4/10 00:00
تعداد مبتلایان «کووید- ۱۹» در کشور به 225205 و آمار تلفات به 10670 نفر رسید
هشدار: ICU ها جا ندارند
عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز»: تعجیل در بازگشایی‌ها آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا را افزایش داد

اسدالله خسروی: وضعیت شیوع کرونا این روزها در کشور نگران‌کننده شده است، چرا که استان‌های درگیر با این بیماری خطرناک هر روز بیشتر در زمره استان‌های قرمز قرار می‌گیرند. به گزارش «وطن امروز»، 3 استان دیگر طی یک روز در جرگه استان‌های در وضعیت قرمز قرار گرفتند تا نگرانی‌های کادر درمان افزایش یابد. خیلی‌ها معتقدند عدم رعایت فاصله‌گذاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی‌ باعث شیوع دوباره ویروس کرونا در کشور شده است. عده‌ای دیگر رفع محدودیت‌ها و ساده‌انگاری نسبت به این بیماری را علل افزایش میزان ابتلا و رشد مرگ و میر ناشی از این بیماری عنوان می‌کنند. البته کثرت مسافران در ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌و ازدحام جمعیت در اماکن عمومی ‌را در گسترش شیوع این بیماری نباید نادیده گرفت. در همین باره، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش تراکم جمعیت و خطر شیوع کرونا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش بستری‌های کرونا در بخش‌های ویژه ‌گفت: مشخصا بیشترین مرکز تجمعی در شهر تهران مربوط به مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌است. علیرضا زالی با اشاره به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اجباری شدن استفاده از ماسک در تجمعات اظهار داشت: در کلانشهر تهران مراکز تجمع متناسب با ترددها و حضور فیزیکی افراد قابلیت تعریف دارد. زالی، مراکز خرید، فروشگاه‌های بزرگ، اداره‌ها و مراکزی را که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهند از دیگر مراکز پرتردد و پرتجمع تهران دانست و خاطرنشان کرد: به طور کلی شاخص مدت زمان حضور افراد، میزان تراکم و فضای محیط می‌تواند خطر انتقال ویروس کرونا را به صورت تصاعدی از فردی به فرد دیگر افزایش دهد. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه طبق آخرین مطالعات جهانی استفاده از ماسک می‌تواند به شکل قابل توجهی انتقال کرونا را کاهش دهد، گفت: آمارها بیانگر این مطلب است که استفاده از ماسک می‌تواند حتی در عدد مولد پایه که شاخص رصد وضعیت اپیدمی ‌در جامعه است، اثرگذار باشد. وی درباره اینکه تجمع چه تعداد از افراد کلونی جمعیتی تلقی می‌شود نیز توضیح داد: در این باره هنوز اجماع جهانی وجود ندارد، در برخی کشورها بر اساس شیوه‌نامه عدد ۳ و در برخی ۵ مطرح است و در برخی کشورها این عدد به سقف ۲۰ نفر نیز می‌رسد. 
 
* ۱۶۲ جان‌باخته کرونا در یک شبانه‌روز
 طبق گزارش‌های موثق موجود، علاوه بر افزایش آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا طی چند روز اخیر تعداد استان‌های درگیر با همه‌گیری این بیماری نیز به نسبت بیشتر شده است و اکنون 8 استان در وضعیت قرمز قرار دارند که این روند رو به رشد شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است. طی ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۹ تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که از این تعداد یک‌هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند. سیما‌سادات ‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است، اظهار داشت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته (شبانه‌روز دوشنبه) ۱۶۲ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۱۸۶ هزار و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته وی،  ۳۰۳۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۸ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. ‌لاری ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و اجتماعی و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بویژه در تجمعات و اماکن عمومی، گفت: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. وی همچنین گفت: از روز دوشنبه خیز قابل توجهی در آمار موارد بیماری در تهران داریم که نگران‌کننده است. بی‌تردید این افزایش آمار بازتاب عملکرد ما در بحث بازگشایی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. ‌لاری بر پیوستن به پویش «من ماسک می‌زنم» تاکید کرد و گفت: یافته‌های علمی ‌فعلا بهترین راه برای پیشگیری از بیماری را استفاده از ماسک معرفی کرده‌اند.
 
* بازگشایی‌ها خیلی سریع انجام شد
کرونا هر روز با ماهیت جدیدی ظاهر می‌شود و این پدیده نگرانی‌هایی را برای کادر پزشکی و دانشمندان جهان ایجاد کرده است. عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا گفت: آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس کرونا در کشور بیشتر هم می‌شود و مردم باید مراقب سلامت خود باشند، چرا که این بیماری بسیار خطرناک است. دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» خاطرنشان کرد: رشد همه‌گیری ویروس کرونا در استان‌ها نیز زیاد شده و بیشتر هم می‌شود، زیرا مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و در محافل و اماکن شلوغ و پرازدحام حضور می‌یابند. وی با گله‌مندی از تصمیم در تعجیل بازگشایی برخی اماکن نظیر مهدهای کودک، کلاس‌های زبان، موسیقی، کنکور و... اظهار داشت: بی‌توجهی به نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در چنین اماکنی عواقب نگران‌کننده‌ای دارد، چرا که چرخش ویروس کرونا بیشتر شده و این موضوع روز ‌به‌ روز بر آمار مبتلایان می‌افزاید. این پزشک متخصص عفونی افزود: تعجیل در بازگشایی‌ها مشکلات فراوانی را برای جامعه و کادر پزشکی به وجود می‌آورد، چرا که آما ابتلا و مرگ‌و‌میر را بیشتر می‌کند. وی خاطرنشان کرد: رشد ابتلا به این بیماری باعث شده تخت‌های ICU پر شود.
 
* زانودرد؛ از علائم جدید کرونا
این فوق‌تخصص عفونی در ادامه با اشاره به اظهارات برخی افراد درباره موارد غیرمعمول مانند درد زانو و پس از آن رخداد مرگ ناگهانی به علت ابتلا به کرونا، اظهار کرد: این‌ موارد مربوط به افرادی است که کرونا داشته‌اند ولی به هر دلیلی به پزشک مراجعه نکرده‌اند و بیماری به نوع حاد و شدید آن گسترش پیدا کرده و متاسفانه به علت عدم دسترسی به پزشک، بیمارستان و درمان مناسب فوت کرده‌اند. مردانی با اشاره به طیف‌ متنوع علائم بیماری کرونا، تصریح کرد: اگرچه بیماری «کووید- ۱۹» در ابتدا با تب و تنگی نفس ظاهر می‌شود ولی در صورت گسترش می‌تواند سایر اندام‌ها مانند کلیه، کبد و مغز را نیز درگیر کرده و حتی منجر به سکته مغزی یا قلبی شود، بنابراین در صورت عدم درمان و رسیدگی می‌تواند خطرناک باشد. وی با اشاره به برخی علائم غیرمعمول «کووید- ۱۹»، اظهار کرد: اگرچه علائم غیرمعمول کرونا شایع شده ولی هر علامتی نشانه کرونا نیست و در این شرایط مردم باید ابتدا با سعه صدر و بدون نگرانی و البته با مراعات برخورد کنند؛ چراکه در اغلب موارد بیماری خود‌به‌خود خوب می‌شود ولی اگر علائم حاد و شدید شد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده علائم غیرمعمول مانند سردرد شدید یا اسهال و... به پزشک متخصص مراجعه کنند، به عنوان نمونه برای سردرد به پزشک مغز و اعصاب، برای اسهال و استفراغ به متخصص عفونی یا گوارش، برای درد در قفسه سینه به پزشک قلب و برای تنگی نفس یا فیبروز ریه به پزشک ریه مراجعه کنند. این متخصص عفونی تاکید کرد: علاوه بر نشانه‌های معمول کرونا همچون گلودرد، سرفه و بدن‌درد، برخی علائم غیرمعمول نیز مشاهده می‌شود، به عنوان نمونه کهیر نشانه‌ای است که کسی فکر نمی‌کرد به دلیل کرونا ایجاد شود ولی الان یکی از نشانه‌های غیرمعمول کروناست. همچنین ضایعات جلدی مثل زخم انگشتان پا، ریزش مو و کچلی از دیگر علائم کرونا هستند که ممکن است در دوره نقاهت بروز پیدا کنند. مردانی در ادامه با بیان اینکه از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز اولین علامت بین ۵ تا ۱۴ روز زمان می‌برد، گفت: در ابتدای بیماری علائم غیراختصاصی مانند تب، بدن‌درد، سرفه، خلط و... بروز پیدا می‌کند و بعد از گذشت یک هفته از استقرار ویروس در ریه، فاز التهابی بیماری آغاز می‌شود و در این مرحله چون یکی از جایگاه‌های خاص کرونا دستگاه تنفسی است، درگیری دوطرفه در دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: اگر بیماری به همین روال پیشرفت کرده و بیش از ۵۰ درصد حجم ریه را درگیر کند، فرد دچار تنگی نفس شده و باید بستری شود.

Page Generated in 0/0063 sec