printlogo


کد خبر: 221208تاریخ: 1399/4/10 00:00
حکم جلب و تعقیب قضایی ترامپ و دیگر مقامات و عاملان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی صادر و به پلیس بین‌الملل اعلام شد
فهرست مجازات

گروه سیاسی: 36 نفر از افرادی که در ترور سردار سلیمانی مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، شناسایی و توسط دستگاه قضایی ایران برای آنها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین‌الملل صادر شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در رأس این فهرست قرار دارد. 
به گزارش «وطن امروز»، دادستان تهران در جلسه روز گذشته مسؤولان عالی قوه‌قضائیه از شناسایی 36 آمریکایی دخیل در ترور شهید سلیمانی خبر داد. القاصی مهر در این جلسه اظهار داشت: ۳۶ نفر از افرادی که در ترور حاج‌قاسم مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، اعم از مسؤولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها شناسایی شدند که توسط مقام قضایی برای آنها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین‌الملل صادر شده است. 
وی عنوان اتهامی این افراد را «قتل» و «اقدام تروریستی» اعلام کرد و افزود: در رأس این فهرست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسؤولیتش نیز پیگیری خواهد شد. 
همزمان با اظهارات دادستان تهران، محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز در نشست جداگانه‌ای که روز گذشته برگزار شد، جزئیات بیشتری از اقدامات حقوقی جمهوری اسلامی برای پیگیری ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی را تشریح کرد. بهاروند در این نشست که با حضور نمایندگان نهادهای سیاسی، حقوقی، امنیتی، نظامی و قضایی برگزار شد، اظهار داشت: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما تاکنون تعدادی از افراد آمریکایی را اعم از آمران، مباشران و معاونان جرم که به نحوی در این ترور دست داشته‌اند، شناسایی کرده‌اند و تعداد دیگری از افراد از جمله چند نفر از اپراتورهای پهپادهای آمریکایی تاکنون شناسایی نشده‌اند که بزودی این کار انجام خواهد شد. 
بهاروند اضافه کرد: امروز ما هماهنگ کردیم که کار را با سرعت بیشتری به پیش ببریم و پس از شناسایی افراد آمریکایی و غیرآمریکایی باقیمانده که در این ترور دخیل بوده‌اند بزودی قاضی مربوط بر اساس شواهد و مدارک غیر‌قابل انکار برای آنها کیفرخواست صادر خواهد کرد. وی تاکید کرد: مجموعه نظام تا این افراد را به دست عدالت نسپارد از تلاش دست بر نخواهد داشت. 
وی افزود: علاوه بر افرادی که در این جنایت دست داشته‌اند و از آنجا که این جنایت اقدامی علیه حاکمیت و امنیت ملی ما بوده است، دولت آمریکا و چند کشور که از قلمرو آنها برای ارتکاب این جنایت استفاده شده است دارای مسؤولیت بین‌المللی هستند و باید در قبال اقدام خلاف حقوق بین‌الملل خود پاسخگو باشند و ما این موضوع را در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد. 
سوم تیرماه سال جاری نیز نشست «ستاد پیگیری شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی» با حضور سیدصادق خرازی رئیس این ستاد، زینب سلیمانی رئیس بنیاد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و محمدجواد ظریف در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد که البته جزئیات بیشتری از این جلسه در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. 
 
* حق مشروع مجازات عاملان ترور سردار سلیمانی
سحرگاه 13 دی‌ماه سال 98 بود که خبر ترور سردار سلیمانی به تیتر یک همه رسانه‌های جهان تبدیل شد؛ خبری که از یک سو موجی از اندوه و ناراحتی را در جامعه به راه انداخت و از سوی دیگر مطالبه اقدام تلافی‌جویانه را بین مردم برانگیخت. کلیدواژه «انتقام سخت» که در متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری به آن اشاره شد، تبدیل به شعار مردم به‌ عنوان ترجمانی از احساسات درونی‌شان شد. 
بلافاصله بعد از ترور سردار سلیمانی پیگیری حقوقی و قضایی این حادثه آغاز شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی 23 دی‌ماه در جلسه شورای عالی قوه‌قضائیه با بیان اینکه شهادت سردار رشید و سرافراز اسلام، حاج‌قاسم سلیمانی قلب همه مردم مسلمان و آزادی‌خواه را جریحه‌دار کرد، این اقدام تروریستی آمریکا را نقض بی‌سابقه موازین و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و تصریح کرد: از آنجا که سردار شهید سپهبد سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم و حمایت از مظلومان بود، قطعا اقدام آمریکا در به شهادت رساندن ایشان قابل تعقیب است و مجامع حقوقی جهان باید این نقض آشکار قوانین بین‌المللی را فریاد بزنند، زیرا در غیر این صورت، جلوی سایر اقدامات ناقض موازین بین‌المللی را نمی‌توان گرفت. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به لزوم همکاری ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه و سایر بخش‌ها برای پیگیری این اقدام، افزود: باید گریبان رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان اولین متهم این اقدام تروریستی گرفته شود و مورد تعقیب قرار گیرد. این شخص باید در یک دادگاه عادلانه بین‌المللی محاکمه شود و قطعا وجدان‌های بیدار جهان، امت اسلامی، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، قوه‌قضائیه و سایر دستگاه‌های مسؤول، این موضوع را رها نخواهند کرد. 
ترور سردار سلیمانی نه‌تنها از منظر حقوقدانان ایرانی، بلکه از نگاه حقوقدانان آمریکایی نیز یک «اقدام مجرمانه» توصیف شد؛ اقدامی که حق اقدام متقابل را برای ایران محفوظ نگه می‌دارد. در این زمینه می‌توان به یادداشت «ویکی دیوول» در 6 بهمن سال 98 در روزنامه «دیلی بیست» اشاره کرد. وی که سابقه تصدی سمت وکیل کل کمیته انتخابی سنا در امور اطلاعاتی و همچنین دستیار وکیل کل سازمان اطلاعات مرکزی ایالات‌متحده (سیا) را دارد، در مقاله‌ای نوشت: «پرزیدنت ترامپ با لاف زدن درباره آنچه ترور موفق ژنرال قاسم سلیمانی خوانده، به جرم خود مبنی بر سوءقصد به یک مقام حکومتی ارشد کشور ایران در حال سفر به یک کشور دیگر (عراق) اعتراف کرده است. از این منظر، رفتار و قصد وی با عناصر قتل عمد تحت بند 1111 ماده 18 قانون کیفری ایالات‌متحده دال بر «جنایت یا قتل نفس مقامات خارجی، میهمانان رسمی یا افراد تحت حفاظت بین‌المللی» مطابقت می‌کند. ما می‌توانیم و باید بحث کنیم که آیا قتل یک سوءقصد بوده یا نقض نرم‌های بین‌المللی ولی هیچ ‌یک از این جرائم توسط کنگره در چارچوب قوانین کیفری تدوین نشده‌اند، پس آنها (کنگره) در این مورد برشی ندارند. در عین حال ممنوعیت ترور در یک دستورالعمل اجرایی (ریاست ‌جمهوری) یافت می‌شود که رئیس‌جمهور هم از آن مستثنا نشده است. درباره هنجارهای بین‌المللی، از جمله پیروی از اصول دیرینه اخلاق برای جنگ عادلانه، خب! نادیده انگاشتن هنجارها روال کار ترامپ است و هوادارانش او را برای همین دوست دارند. با این حال، مقررات قانون کیفری ایالات‌متحده، همه افراد، از جمله رؤسای جمهور را ملزم به رعایت می‌کند. آنها با اینکه دندان‌های بسیار برانی دارند، نمی‌توانند سرپیچی کنند. با صدور دستور حمله پهپادی برای قتل ژنرال سلیمانی، به نظر می‌رسد ترامپ طبق قانون فدرال اقدام به قتل کرده است». خانم دیوول به عنوان استاد دانشگاه هاروارد و مدیر مؤسسه سیاست در این دانشگاه معتقد است کنگره نباید درباره اقدام تروریستی ترامپ تبعیض قائل شود و در ادامه می‌نویسد: «کنگره در واکنش به قتل ورزشکاران المپیکی اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) در مونیخ آلمان و سایر اقدامات تروریستی در سراسر جهان، بند 1116 از ماده 18 قانون مربوط را علیه «آدمکشی یا قتل مسؤولان خارجی» به تصویب رساند. بر این اساس «هرکس» اقدام به قتل یک مقام خارجی، میهمان رسمی یا شخص تحت حمایت بین‌المللی کند، مجازات خواهد شد». 
به این ترتیب براساس اعلام نظر حقوقدانان بین‌المللی، بر مبنای قوانین حقوقی حاکم بر نظام بین‌الملل، «حق مجازات» برای جمهوری اسلامی نسبت به همه کسانی که به‌عنوان شریک جرم ترور سردار سلیمانی شناخته بشوند، محفوظ خواهد بود؛ حقی که اگر چه مطالبه بخشی از آن در حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد تجلی یافت اما هنوز استیفای کامل آن محقق نشده است و در صف انتظار به سر می‌برد. 
 
* پروپاگاندای آمریکایی
ساعاتی پس از انتشار خبر صدور حکم جلب و پیگرد قضایی 36 تن از مقامات آمریکایی از جمله دونالد ترامپ به جرم شراکت در قتل و ترور سردار سلیمانی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به این خبر واکنش نشان داد. برایان هوک تلاش کرد با «تبلیغاتی» خواندن این خبر، پیام اصلی این اقدام را تحریف کند. وی مدعی شد: این مسأله ارتباطی با امنیت ملی، صلح بین‌المللی یا افزایش امنیت ندارد. این تنها یک شیرین‌کاری تبلیغاتی است که کسی آن را جدی نمی‌گیرد. البته باید خاطرنشان کرد بر اهل فن و کارشناسانی که از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ‌برای پیگیری قصاص عاملان قتل شهید سلیمانی شناخت کافی دارند، پوشیده نیست این اظهارات برایان هوک چندان اهمیتی ندارد و یک «پروپاگاندای آمریکایی» است. آنچه دارای اهمیت است این است که ایران اعلام کرده عزمش برای مجازات قاتلان شهید قاسم سلیمانی جدی است.

Page Generated in 0/0065 sec