printlogo


کد خبر: 221224تاریخ: 1399/4/11 00:00
انتقاد شدید رئیس ائتلاف فتح از نخست‌وزیر عراق نسبت به مسامحه‌ با آمریکا
از چه اقتداری صحبت می‌کنید؟

همزمانی تحولات مربوط به بازداشت نیروهای مقاومت در عراق با روزهای بزرگداشت یکصدمین سال اخراج انگلستان از این کشور سبب شده انتقادهای شدیدی نسبت به حاکمیت سیاسی دولت و حضور نظامیان آمریکایی در این کشور مطرح شود. در این بین سخنان ‌هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح با این عنوان که «وقتی نیروهای خارجی در عراق جولان می‌دهند، از چه اقتداری سخن می‌گویند؟» بیشترین بازتاب را داشت.  
به گزارش «وطن امروز»، ‌هادی العامری، رئیس ائتلاف «الفتح» عراق در سخنانی که به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب 1920 عراق علیه استعمار انگلیس ایراد کرد، ضمن حمله شدید به مسؤولان دولتی به خاطر اخراج نشدن نیروهای خارجی از این کشور، گفت از مطالبه خود برای اخراج این نیروها دست بر نخواهیم داشت.  وی افزود: انقلاب 1920 فریاد رسای ملت عراق علیه اشغالگری انگلیس بود و نشان داد این ملت، مشتاق حاکمیت و زندگی شرافتمندانه است و هر گونه اشغالگری را رد می‌کند. شبکه خبری «النجباء» به نقل از رئیس ائتلاف الفتح گزارش داد، انقلاب 1920 از مهم‌ترین دوران‌های عراق است که باید از آن درس عبرت گرفت. 
وی ابراز امیدواری کرد ملت کنونی عراق مانند «اجداد خود، عاشق شهادت در راه زندگی آزاد و شرافتمندانه باشد... و اینکه موضع ملی در رد حضور هر گونه نیروی خارجی در خاک پاک ما یکپارچه باشد و حاکمیت ملی محقق شود». العامری تاکید کرد: به کسانی که به دروغ بر اقتدار حکومت اشک می‌ریزند می‌گوییم که از چه اقتداری سخن می‌گویند؟ در حالی که نیروهای خارجی در کشور جولان می‌دهند و حریم هوایی به صورت کامل نقض می‌شود. این مسؤول عراقی ادامه داد: «جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی در آسمان بغداد جولان می‌دهند و فرزندان غیور عراق را هدف قرار می‌دهند، به شهادت می‌رسانند و زخمی می‌کنند. در صدر این افراد، فرماندهان پیروزی در برابر تروریسم داعشی یعنی ۲ شهید بزرگوار [حاج قاسم] سلیمانی و [ابومهدی] المهندس قرار دارند». وی در پایان خاطرنشان کرد: «ما کسانی هستیم که برای بازگرداندن قدرت حکومت و حفظ نهادهای آن، هزاران شهید دادیم و همچنان می‌دهیم. خون ما خشک نشده است و نمی‌پذیریم آن را فدای منافع و مطامع کنند. از مطالبه خود برای خروج همه نیروهای خارجی از عراق عقب‌نشینی نخواهیم کرد». 
 
* طرح جدید آمریکا برای تداوم حضور در عراق
 طی ماه‌های گذشته و بویژه پس از عملیات تروریستی آمریکا در عراق که منجر به شهادت ۲ فرمانده بزرگ محور مقاومت شد، نیروهای آمریکایی تحت تاثیر فشارهای مردمی ‌برای اخراج از عراق، دست به تغییر استراتژی و پیگیر طرح‌های جدیدی برای تداوم حضور در عراق شدند. در همین ارتباط «محمد الصیهود» نماینده ائتلاف «دوله القانون»، تحریک سازمان حشدالشعبی و هدف قرار دادن مقرهای آن را طرح جدید واشنگتن برای ابقای حضور نظامیان آمریکایی در عراق دانست. 
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: عملیات بازداشت عناصر حشدالشعبی به منظور گرفتن نبض گروه‌های مقاومت در جریان این طرح خبیث که ایجاد بهانه برای ابقای نیروهای آمریکایی در عراق از طریق تحریک حشد و هدف قرار دادن مقرهای آن است، صورت گرفت. الصیهود افزود: ما به منظور تقویت ارکان دولت و مقابله با چالش‌هایی که روند سیاسی کشور از سوی آمریکا با آن مواجه است، باید به حشدالشعبی و مقاومت به عنوان ۲ گزینه اصلی غیرقابل جایگزینی پایبند باشیم.

Page Generated in 0/0056 sec