printlogo


کد خبر: 221227تاریخ: 1399/4/11 00:00
وقتی پرسپولیس کارگر می‌شود و آتیه ‌داده‌پرداز کارفرما
اسپانسر یا ارباب!

حامد وفایی: سوالی که باید پرسید این است:کدام باشگاه معتبر اینگونه که پرسپولیس اعتبار خود را به حراج می‌گذارد، با یک قرارداد همه چیز را فدا می‌کند؟ براستی بررسی فالوئینگ‌های صفحات باشگاه‌های بزرگ دنیا کار سختی است؟ پرسپولیس پس از ماه‌ها تعطیلی مسابقات فوتبال و در نتیجه دوری اش از میادین موفق شد با 3 گل پیکان را شکست دهد اما طی چند روز گذشته  حواشی عجیب و غریبی برای باشگاه ایجاد شد که اصلاً نباید به وجود می‌آمد؛ حاشیه‌هایی که نتیجه فعالیت‌های کارگزار و نحوه ورود آن به مسائل بود؛ از به راه افتادن یک هشتگ عجیب و غریب تا مطرح شدن کسوراتی که در پرداخت رخ داد. طی روزهای اخیر، هواداران پرسپولیس و برخی خبرنگاران حوزه این تیم، حاشیه‌ها و البته واکنش‌هایی را از مسؤولان این باشگاه دیدند که در نوع خود جالب بود. به گونه‌ای که در آستانه بازی پرسپولیس و پیکان شاهد اطلاعیه‌‌ها، بیانیه‌‌ها و جوابیه‌ها بودیم. موضوع زمانی جالب شد که پاسخ‌هایی ارائه شد که کاملا غیرمنطقی بودند و سوالات یا بهتر بگوییم ابهامات جدیدی مطرح شد. وقتی شرکت آتیه‌داده‌پرداز و معاونان باشگاه، بی‌پروا در گل به خودی آشکار، عنوان می‌کنند آن شرکت را کارفرمای پرسپولیس می‌دانند، شاید آسان‌تر بتوان به موضوع پرداخت. به هر حال فشار وارده از سوی رسانه‌ها و جامعه هواداران بر سر این موضوع که چرا سهمی از درآمد پرسپولیس کسر شد، باعث این پاسخ‌های نسنجیده شده است.
 
* بند عجیب در قرارداد پرسپولیس و آتیه ‌داده‌پرداز
داستان از این قرار است که شرکت آتیه ‌داده‌پرداز در واقع با کسر ۵۸ درصد از آخرین پرداختی که باید مبلغ ۵ میلیارد تومان می‌بود، در مجموع اقدام به کسر 67/16 درصد از ۳ پرداخت‌ خود به ارزش ناخالص ۱۷میلیارد تومان کرده است که با عنوان بیمه تامین اجتماعی و طبق تبصره ۵ از بند۲ ماده ۵ قرارداد فی‌مابین 2 شرکت انجام شده است.
در این میان واکنش به خبر کسورات توسط رضا یلوه، معاون اقتصادی باشگاه در حد شاهکار بود! و این نگرانی را ایجاد کرد که با توجه به اینکه تمام امکان‌های اقتصادی و پولساز باشگاه به کارگزار واگذار شده است مبادا بخش اقتصادی هم ‌تغییر کارکرد داده و به دفتر حافظ منافع کارگزار تبدیل شده باشد؟
قطعا در جریان قرار دارید که یلوه در پست اینستاگرامی خود، اعلام کرد درصدد هستند با ارائه مستندات به سازمان بیمه تامین اجتماعی ثابت کنند پرسپولیس شامل بیمه این قرارداد نمی‌شود و در صورت موفقیت، کسورات اعمال شده به باشگاه برمی‌گردد و بعد هم منتقدان را شماتت کرد که از سر بی‌اطلاعی، چنان هجمه‌ای به راه انداخته‌اند!
یلوه در حالی این ادعا را مطرح کرده و منتقدان را مورد شماتت قرار داده که این قرارداد، یک قرارداد شراکتی است و اصلاً پیمانکاری و مقاطعه‌کاری نیست که شامل ۵ درصد کسورات به عبارتی و 67/16 درصد کسورات به‌عبارتی‌ دیگر شود. آن هم در حالی که چنین کسوراتی در سرفصل اجرای ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی انجام شده!
در ادامه مدیر روابط عمومی شرکت آتیه داده‌پرداز نیز در توضیحاتی که داشته به‌صراحت به این ماده ‌قانونی اشاره می‌کند و تاکید دارد که کسورات به پرسپولیس برمی‌گردد! ولی موضوع این است که وقتی آگاه باشید در این ماده از قانون چه آمده و معنای آن در کنار تبصره ماده ۵-۲-۵ چیست که تاکید دارد «هر پرداخت کارگزار پس از کسورات بیمه و مالیات انجام می‌شود»، نه‌تنها صحبت‌های روابط عمومی آتیه‌داده‌پرداز خوشحال‌ کننده نیست، بلکه این حس را به هر هوادار عاشق پرسپولیسی می‌دهد که پذیرش آن از سوی باشگاه مایه خجالت است. 
به معنای دیگر انتقاد اصلی نه به کارگزار که به پذیرندگان این ماده در قرارداد مربوط می‌شود؛ مدیرانی چون انصاری‌فرد و البته رسول‌پناه که حاضر به پذیرش این شرط عجیب و غریب شدند.
 
* مگر آتیه داده‌پرداز کارفرماست که پول مقاطعه‌کار را نگه می‌دارد؟
یک بار دیگر بخشی از ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی را مرور می‌کنیم. در بخشی از این ماده قانونی آمده: «در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌شود کارفرما باید در قراردادی که منعقد می‌کند مقاطعه‌کار را متعهد سازد که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه‌کاران فرعی را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کند و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی بپردازد. پرداخت ۵ درصد بهای کل کار مقاطعه از طرف کارفرما موکول به ارائه مفاصا حساب از طرف سازمان خواهد بود».
حال سوال این است که پذیرش بند مذکور در قرارداد، حراج اعتبار باشگاه نیست؟ وقتی قرارداد همکاری فعلی یک قرارداد مقاطعه‌کاری نیست، روی چه حسابی بند مربوط در قرارداد آمد و به تایید رسید و امضا شد؟ چه هدفی در میان بوده؟ کسی می‌تواند جواب این سوال را بدهد؟
«پرداخت ۵ درصد بهای کل کار مقاطعه از طرف کارفرما موکول به ارائه مفاصا حساب از طرف سازمان خواهد بود». این هم یک بند دیگر است و این حق را به هر منتقدی می‌دهد که بپرسد شرکت آتیه داده‌پرداز روی چه حسابی، کارفرمای پرسپولیس تلقی شده است؟ مدیران وقت روی چه حسابی پرسپولیس را مقاطعه‌کار و کارگر و دستمزد‌بگیر کارگزار دانسته‌اند؟ کدام طرف برای کدام طرف کار می‌کند و چه کسی باید به چه کسی جواب پس بدهد؟
واقعا چرا کسی به این سوال جواب نمی‌دهد که کارگزارها چون پول درمی‌آورند، ولی‌نعمت باشگاه‌ها و پرسپولیس تلقی می‌شوند؟ چرا که تحت هیچ شرایطی نه منطق تجارت و صنعت فوتبال این را می‌پذیرد و نه هیچ دلسوخته‌ای.
 
* چوب حراج به چه قیمتی؟
سایت رسمی باشگاه پرسپولیس که به نوعی سایت رسمی کارگزار باشگاه است مطلبی اطلاعیه‌مانند را منتشر کرد که به نوعی پاسخ به هجمه‌های ایجادشده نسبت به هشتگ مدیا بود. در این اطلاعیه آمد: صفحه اینستاگرام پرسپولیس، بزرگ‌ترین صفحه فارسی‌زبان غیرشخصی است! و نکته بارز این بود که هیچ پاسخ و توضیحی درباره نقدهای واردشده از سوی هواداران و فعالان شبکه‌های اجتماعی ارائه نشده است.‌ ای‌کاش کارگزار تقصیر خود در نحوه ورود به موضوع را می‌پذیرفت که کاملاً حساسیت‌برانگیز است و برخلاف آنچه در این اطلاعیه آمد تمام آنچه جریان دارد، بازاریابی دیجیتال در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیست. قطعاً کسی نمی‌تواند از تبلیغات در محیط اینستاگرام با شرط رعایت شئون باشگاه انتقاد کند. پرسپولیس یک صفحه با ۴ میلیون دنبال‌کننده دارد و باید بتواند از آن به درآمد برسد اما نه به این شکل. واقعا کدام باشگاه معتبر اینگونه اعتبار خود را به حراج می‌گذارد؟ آیا بررسی فالوئینگ‌های صفحات باشگاه‌های بزرگ دنیا توسط دوستان رسانه‌ای حاضر در باشگاه که کلی ادعا هم دارند، کار سختی است؟ به هر روی آنچه مشخص است اینکه هواداران پرسپولیس در آینده‌ای نه چندان دور متوجه می‌شوند چه قراردادی به باشگاه محبوب‌شان توسط 2 مدیر فعلی و سابق، تحمیل شده است.
***
[هیأت‌مدیره استقلال و پرسپولیس در آستانه تغییر اساسی]
هیأت‌مدیره باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تهران به احتمال فراوان تا پایان هفته دچار تغییر می‌شوند. مهر دیروز این خبر اختصاصی را منتشر کرد. مشکلات مدیریتی و تیمداری در باشگاه‌های استقلال تهران و پرسپولیس مدت‌هاست صدای اعتراض هواداران و برخی پیشکسوتان این دو باشگاه را درآورده است. از این رو وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی سرخابی‌ها تصمیم به ترمیم هیأت‌مدیره هر دو باشگاه گرفته است تا بتواند در راستای خصوصی‌سازی اقدام مناسبی را برای فراهم کردن امور اداری و اجرایی ۲ باشگاه پرطرفدار انجام دهد. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان به احتمال فراوان تا پایان هفته جاری اعضای جدید هیأت‌مدیره را معرفی می‌کند. وی قصد دارد تکلیف مدیرعامل باشگاه پرسپولیس را پس از استعفای 6 ماه پیش محمدحسن انصاری‌فرد، با اعلام ۲ عضو جدید هیأت‌مدیره مشخص کند. سرخ‌ها که در حال حاضر مهدی رسول‌پناه، مهرداد‌هاشمی ‌و علی رغبتی را به عنوان عضو هیأت‌مدیره دارند، در طول ۶ ماه گذشته توسط مهدی رسول‌پناه، سرپرستی شده‌اند که عملکرد وی حاشیه‌های فراوانی را نیز به همراه داشته است. همچنین سلطانی‌فر تصمیم دارد ۲ عضو جدید را وارد هیأت‌مدیره باشگاه استقلال تهران کند؛ هیأت‌مدیره‌ای که پس از استعفای میرشاد ماجدی با احمد سعادتمند، اسماعیل خلیل‌زاده، حجت نظری و کامران منزوی به کارش ادامه می‌دهد. حل مشکلات اقتصادی و درآمدزایی قابل اتکا در راستای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها از اهداف سلطانی‌فر برای تعیین اعضای جدید هیأت‌مدیره این دو باشگاه است. 

Page Generated in 0/0077 sec