printlogo


کد خبر: 221250تاریخ: 1399/4/11 00:00
درخواست بازگشت محدودیت‌ها روی میز ستاد ملی مبارزه با کرونا
تخت‌های بستری کرونا در تهران پر شد
تعداد مبتلایان «کووید-۱۹» در کشور به 227662 و آمار تلفات به 10817 نفر رسید

اسدالله خسروی: بی‌توجهی و ساده‌انگاری خیلی‌ها  موجب شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه شده تا جایی که تخت‌های بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران دیگر ظرفیت بستری مبتلایان کرونا را ندارد و استانداری تهران بازگشت محدودیت‌ها را از ستاد ملی کرونا خواستار شده است. به گزارش «وطن امروز»، افزایش موارد ابتلا و فوتی ناشی از بیماری «کووید-19» طی چند روز اخیر نگرانی‌های فراوانی را برای مردم و جامعه پزشکی ایجاد کرده است؛ نگرانی بابت بی‌توجهی برخی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی که شیوع این بیماری را تشدید می‌کند و خستگی کادر پزشکی و محدودیت در بستری مبتلایان بد حال را در پی دارد. علاوه بر این، کرونا حالا با تغییر ماهیت به اشکال مختلف ظهور می‌کند؛ قبلا فقط دستگاه تنفسی را درگیر و افراد مسن را بیشتر مبتلا می‌کرد اما حالا این بیماری جوان و پیر و کودک و نوزاد نمی‌شناسد و دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن چون مغز و عروق و زانوها را درگیر می‌کند.  در چنین شرایطی اما خیلی‌ها هنوز نسبت به عواقب گرفتاری به این بیماری بی‌تفاوتند و بدون رعایت اصول بهداشتی در اماکن شلوغ حضور می‌یابند. این بی‌توجهی‌ها باعث شده تا هم میزان مرگ‌و‌میر و هم میزان ابتلا به ویروس کرونا در کشور سیر صعودی به خود گیرد و مسؤولان در تصمیمات خود برای جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده تجدید نظر کنند.  در این باره رئیس ستاد مدیریت کرونا در تهران از امضای نامه‌ای مشترک با استاندار تهران و ارسال به ستاد ملی کرونا برای اعمال محدودیت‌ها در پایتخت خبر داد. علیرضا زالی با اشاره به افزایش موارد بروز و بویژه مرگ ناشی از کرونا در کشور بر لزوم اعمال محدودیت‌ها در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود اعمال محدودیت در تناسب با شرایط هر شهر و استان لازم است. بر همین اساس‌نامه‌ای مشترک با امضای بنده و استاندار تهران در 6 بند تهیه و به ستاد ملی کرونا ارسال شد تا براساس مصوبه ستاد ملی، محدودیت‌های جدیدتری در شهر تهران اجرا شود. وی درباره اینکه آیا این محدودیت‌ها مختص ساعات کار ادارات است یا اماکن؟ افزود: این پیشنهاد 6 بند دارد که همه مصادیق قبلی را در بر می‌گیرد و پیشنهادها به صورت عمومی‌تر مطرح شده است که امیدواریم با تایید ستاد ملی کرونا و با ساز‌وکارهایی که در ستاد تهران و استانداری طراحی شده است اعمال شود. 
 
* مردم رعایت نکنند مرگ‌و‌میر زیاد می‌شود
مرگ و میر ناشی از کرونا  در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی به شدت افزایش می‌یابد. عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا گفت: برخورد با افرادی که از ماسک در بیرون از خانه و در محیط‌های پرجمعیت و اماکن شلوغ و... استفاده نمی‌کنند ضروری است، چرا که ناقلان ویروس کرونا خاموش هستند و افراد عادی احتمال دارد به این بیماری مبتلا باشند اما علائمی ‌نداشته باشند. 
دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه تعداد مبتلایان به بیماری «کووید-19» در کشور بسیار زیاد شده است، خاطرنشان کرد: مرگ‌و‌میر گسترده در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی وجود دارد، چرا که اکنون ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی تا حدودی پر شده و از طرفی کادر پزشکی نیز از بی‌توجهی مردم نسبت به خودمراقبتی‌ها برای رهایی از این ویروس خسته شده‌‌اند. 
وی به برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشت احتمالی محدودیت‌ها با هدف کاهش ترددها و جلوگیری از گسترش این ویروس در جامعه اشاره کرد و افزود: بگیر و ببند و تعطیلی‌ها جواب نمی‌دهد، بلکه بهترین راه مبارزه با کرونا استفاده صددرصدی مردم از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی است.  عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: این روزها که کرونا در سطح وسیعی در جامعه پراکنده است، متاسفانه مشاهده می‌شود برخی‌ با بی‌توجهی به عواقب مرگبار این بیماری در مراسم عروسی و عزا، رستوران‌ها و... حضور دارند که خیلی از آنها نیز بدون ماسک هستند.  وی به خدمات طاقت‌فرسای کادر پزشکی و پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این روزهای سخت کرونایی اشاره کرد و افزود: پزشکان خسته شده‌اند و تامین پزشک و پرستار جدید نیز برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی به آسانی نیست، بنابراین مردم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند تا با مرگ‌و‌میر و ابتلای گسترده مواجه نشویم.
 
* افزایش موارد بستری
افزایش موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا باعث شده است تا اقداماتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری به کار گرفته شود. معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه مجبور هستیم بازگشایی‌ها را انجام دهیم، گفت: اما وقتی بازگشایی‌ها انجام می‌شود باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. ایرج حریرچی با تاکید بر اینکه کرونا شوخی‌بردار نیست و جدی جدی آدم را می‌کشد، گفت: اخیرا موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است و همه اینها یک زنگ خطر و هشداری است که مردم این بیماری را جدی بگیرند. وی با اشاره به اینکه موارد بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از «کووید-19» نتیجه جبری و الزامی ‌رفتار مردم در بازگشایی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی و درمانی است، ادامه داد: هیچ چیزی شوخی‌بردار نیست. به هر اندازه که تماس‌های اجتماعی را کاهش دهیم اما از ماسک استفاده نکنیم و نکات بهداشت فردی را رعایت نکنیم با افزایش موارد ابتلا مواجه خواهیم بود. 
حریرچی با اشاره به نوجوانان و جوانان که اکثرا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: اگر به خودتان رحم نمی‌کنید به کادر بهداشت و درمان رحم کنید؛ اگر پرسنل نباشند خودتان به مشکل خواهید خورد. وی تاکید کرد: اینکه برخی محدودیت‌ها بازگردد اجتناب‌ناپذیر است. همانطور که ستاد ملی کرونا با ماهیت شهرستانی تصویب کرده است، اکنون ۶ استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در این زمینه داشته‌اند. این محدودیت‌ها در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی اعمال شده است و مساجد، سینماها، مدارس و... با این اختیارات تعطیل شده است. 
 
* تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های تهران پرشد
ظرفیت بیمارستان‌های علوم‌پزشکی تهران برای درمان مبتلایان به کرونا پر شده است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران از پر شدن تخت‌های مربوط به بیماران کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: اگر از بروز بیماری پیشگیری نکنیم، این گلوله برف بزرگ شده و ممکن است در جایی تاب‌آوری سیستم درمانی دیگر پاسخگو نباشد. دکتر فرشاد علامه در نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: باید بدانیم که سیستم درمانی کشور یک ظرفیتی دارد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۰۰۰ تخت بستری در حوزه بیمارستان‌های دانشگاهی‌مان داریم که نزدیک به ۵۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کروناست. وی با بیان اینکه اکنون تمام تخت‌هایی که برای مبتلایان کرونا در نظر گرفتیم، تقریبا پر هستند، ادامه داد: حال اگر روند به همین صورت ادامه یابد، باید از تخت‌های دیگرمان کم کنیم و آنها را به کرونا اختصاص دهیم. وی با بیان اینکه از ۱۷ تا ۲۲ اسفندماه اوج بستری بیماران کرونا را داشتیم، گفت: اگر مجددا به این آمار برسیم که با توجه به شرایط و سیر بیماری احتمال آن وجود دارد و از آن رد شویم، دیگر تاب‌آوری وجود نخواهد داشت. 
 
* ۲۴۵۷ ابتلا و ۱۴۷ فوتی جدید در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۲۴۵۷ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور خبر داد. دکتر لاری گفت: از ظهر دوشنبه تا ظهر امروز ۱۰ تیر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۵۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۴۳۵ مورد بستری شدند. وی ادامه داد: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر رسید. لاری افزود: متاسفانه طی روز گذشته، ۱۴۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۱۸۸ هزار و ۷۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۳۰۴۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
***
افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها
میزان مراجعه مبتلایان به کرونا به بیمارستان‌ها هر روز بیشتر می‌شود. رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: با افزایش تعداد بیماران کرونا، طبعا میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و تعداد بیماران بستری که به خدمات ویژه‌تری نیاز دارند، افزایش می‌یابد اما اولویت ما این است که سرویس‌دهی مناسبی به همه بیماران داشته باشیم. رضا گلپیرا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بستری بیماران کرونا در بیمارستان‌ها، گفت: به هر حال در حال حاضر همان‌طور که در آمارها می‌بینیم به علت اینکه مردم جدیت لازم را در حوزه پیشگیری از کرونا به خرج نمی‌دهند و شاید به نوعی خسته شده‌اند، متاسفانه تعداد بیماران‌ مبتلا به کرونا رو به افزایش است. وی با بیان اینکه در بیمارستان‌ها هم بیمار کرونا و هم بیمار غیرکرونا پذیرش می‌شود اما بخش بیماران کرونا مجزاست، اظهار کرد: البته در حال انجام اقداماتی هستیم که بیمارستان‌هایی را به عنوان بیمارستان‌های پاک از کرونا داشته باشیم تا مردم با خیال راحت به این بیمارستان‌ها مراجعه کنند. 
***
گام‌های تند ایران برای ساخت واکسن کرونا
دانشمندان ایرانی در حال ساخت واکسن «کووید-19» بوده و بزودی خبر خوش در این زمینه به گوش خواهد رسید. وزیر بهداشت ضمن اعلام اقدامات موثر ایران در ساخت واکسن «کووید-19» گفت: اغلب تست‌های مدل‌های حیوانی این واکسن پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای کلینیکال ترایال (مطالعات بالینی) در انسان وارد عمل خواهیم شد. دکتر سعید نمکی در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۰ گفت: خبر خوش برای مردم آن است که خوشبختانه ما در ساخت واکسن «کووید-19» گام‌های موثری برداشتیم و امروز تعداد قابل توجهی از دانشمندان ما با تکیه بر دانش بومی ‌و استفاده از تجربیات جهانی در کنار یکدیگر در ساخت واکسن «کووید-19» گام‌های تندی برمی‌دارند. خودم نیز در ۴ ماه گذشته لحظه به لحظه کنارشان بودم و موارد را دنبال کردم و البته اقدامات را خیلی هم با فریاد اعلام نکردیم. اعلام می‌کنم که در ساخت واکسن علیه «کووید-19» گام‌های موثری برداشته‌ایم. 

Page Generated in 0/0070 sec