printlogo


کد خبر: 221254تاریخ: 1399/4/11 00:00
سفیر پیشین آلمان در ایران از پایان مأموریتش خبر داد و گفت دیگر به تهران بازنمی‌گردد
پایان یک جاسوس

گروه سیاسی: سفیر پیشین آلمان در ایران که به جاسوسی و اقدام علیه منافع ایران متهم بود از پایان ماموریتش خبر داد. به گزارش «وطن‌امروز»، میشائیل کلوربرشتولد صبح روز سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود با انتشار عکسی از خود که سوار بر ماشین نیسان است، نوشت: «‏بعد از ۴ سال در ایران، زمان خداحافظی فرا‌رسید». چندی پیش روزنامه آلمانی بیلد با اشاره به آغاز ماموریت برشتولد به‌عنوان سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران در سال ۲0۱۶، خبر از پایان دوره فعالیت وی در این جایگاه و منصوب شدنش به عنوان رئیس اداره اقتصادی وزارت خارجه آلمان داد. با این حال این روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه پیش از این نیز قرار بر اتمام ماموریت برشتولد تا پایان سال میلادی جاری بوده است، سفر زودهنگام وی به آلمان و پایان یافتن دوره سفیری وی در همان برهه را نه به علت بالا گرفتن انتقادهای داخلی در ایران به حضور او، بلکه ناشی از ارتقای جایگاه برشتولد در سمت جدیدش دانست! برشتولد که از سال ۲۰۱۶ سفیر آلمان در تهران  بود، از اعضای بلند‌پایه سازمان جاسوسی آلمان به حساب می‌آید. برشتولد یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان یا همان BND است که 28 سال با پوشش دیپلماتیک برای این سرویس فعالیت کرده است. او در مقطعی معاون رئیس سازمان اطلاعات آلمان هم بوده است. وی از جمله سفرایی بود که اقدامات مشکوکش ظن اقدام علیه منافع ملی ایران را برانگیخت؛ موضوعی که توسط «وطن‌امروز» در چندین گزارش از سال 97 پیگیری و در نهایت منجر به جابه‌جایی وی شد.  یکی از اقدامات مهم سفارت آلمان  در ایران تکمیل پازل تروریستی نامیدن حزب‌الله لبنان توسط دولت آلمان بود.
وزارت کشور آلمان 11 اردیبهشت‌ماه در راستای برنامه طراحی شده توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا، با تروریست خواندن حزب‌الله لبنان، تمام فعالیت‌های این گروه در خاک آلمان را ممنوع کرد. آلمان در حالی حزب‌الله لبنان را به تروریستی بودن متهم  کرد که این گروه به عنوان یکی از گروه‌های مقاومت که رابطه نزدیکی با ایران دارد، به عنوان متحد و دوست استراتژیک ایران شناخته می‌شود. هدف مشترک ایران و حزب‌الله در دشمنی با سیاست‌های رژیم صهیونیستی، این سازمان را به یکی از مولفه‌های اصلی امنیت ملی ایران تبدیل کرده است.  به بیان دیگر اقدام آلمان علیه حزب‌الله لبنان اقدام علیه یکی از متحدان اصلی ایران به حساب می‌آید و به صورت غیرمستقیم اقدام علیه منافع ایران است. پس از این ماجرا بار دیگر نقش سفارت آلمان در تسهیل‌گری فشار بر ایران مورد توجه قرار گرفت. سفارت آلمان در ایران یکی از مراکز جمع‌آوری و تحلیل اخبار امنیتی و ارائه راهکارهای امنیتی به دولت آلمان برای مقابله با منافع ایران به حساب می‌آمد و در این بین سفیر این کشور که سابقه امنیتی مهم و سنگینی  داشت نقش اصلی را ایفا می‌کرد. تکمیل تکه‌های پازل امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی که در ایران سفارت ندارند، یکی از کارویژه‌های سفارت آلمان و سفیر امنیتی آن بود و همان طور که گفته شد در طراحی عملیات‌های امنیتی علیه ایران نقش پررنگی ایفا می‌کرد. فعالیت 5/3 ساله برشتولد در تهران در شرایطی آغاز شد که نهادهای امنیتی درباره حضور فردی با چنین سابقه‌ای هشدارهای متعدد داده بودند و دولت نسبت به آن تعلل نشان داده بود و پایان این فعالیت نیز در شرایطی رخ داد که دولت دست از این تعلل برنداشته و صرفا حساسیت‌های عمومی که حاصل روشنگری‌های رسانه‌های جمعی بود باعث تغییر پازل شد.
***
[سفیر آلمان وجاهت دیپلماتیک خود را از دست داده بود]
فداحسین مالکی*: سفیر آلمان که روز گذشته اعلام شد ماموریتش در ایران به پایان رسیده، وجاهت دیپلماتیک خود را در کشورمان از دست داده بود. دستگاه دیپلماسی ما باید هوشیار باشد و به عناصری که سوابق غیردیپلماتیک دارند، آگرمان (پذیرش) ندهد. باید این نکته را مدنظر داشت که نه‌تنها سفیر آلمان، بلکه اقدامات سفیر انگلیس نیز در ماه‌های گذشته و در جریان حوادث دی‌ماه 98 نشان می‌دهد کشورهای اروپایی از یک استراتژی واحد علیه جمهوری اسلامی تبعیت می‌کنند. کشورهای اروپایی یک بازی نافرجامی را بعد از برجام علیه ایران آغاز کرده‌اند که از یک طرف جمهوری اسلامی از برجام خارج نشود تا از مزایای این معاهده بهره‌مند شوند و از طرف دیگر خودشان به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند. در همین قطعنامه اخیری که شورای حکام علیه ایران صادر کرد، ۳ کشور اروپایی یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه نقش محوری را بازی کردند. بیانیه بعدی آنها نیز اوج دشمنی آنان با نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت. 
البته تاکید بر این نکته هم خالی از لطف نیست که آلمان‌ها در همین وقایع اخیر نیز بیش از 2 کشور دیگر اروپایی فعال بودند و نقش ویژه‌تری را بازی کردند. به صورت کلی ما رفتار دولت آلمان را در برابر کشورمان مثبت تلقی نمی‌کنیم. این کشور در عمل منطبق با سیاست‌های آمریکا حرکت می‌کند. در همین اقدام اخیر دولت آلمان نسبت به حزب‌الله لبنان نیز کاملا مشخص بود که آلمان در پازل طراحی شده توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی عمل می‌کند. آلمان در حالی حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی قلمداد کرد که نه‌تنها حقی در این زمینه ندارد، بلکه این موضوع که متعلق به منطقه خاورمیانه است، اساسا ربطی به این کشور اروپایی ندارد. این اقدام دولت آلمان نشأت گرفته از همان ارتباط تنگاتنگی است که بدنه حاکمیتی آلمان با لابی‌های رژیم صهیونیستی دارد.
* عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

Page Generated in 0/0053 sec