printlogo


کد خبر: 221275تاریخ: 1399/4/12 00:00
کارگردان سیاه‌پوست خواستار پایین آوردن مجسمه‌های نژادپرستانه شد
همراهی اسپایک لی با درخواست‌های عمومی

کارگردان سرشناس سیاه‌پوست آمریکایی خواستار این شد که مجسمه‌های یادگار دوران نژادپرستی در آمریکا پایین کشیده شود. به گزارش «وطن امروز»، اعتراضات اخیر رنگین‌پوستان آمریکا به رفتارهای تبعیض‌آمیز در جامعه آمریکا هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. در تازه‌ترین نمونه از این واکنش‌ها براساس آنچه ورایتی گزارش کرده، در مصاحبه‌ای در یکی از اپیزودهای جدید پادکست «لیست سیاه»، به مجری‌گری فرنکلین لئونارد از موسسان «لیست سیاه»، اسپایک لی، کارگردان حمایت خود با درخواست‌های عمومی ‌مبنی بر حذف شدن مجسمه‌ها و نمادهای یادبود ایالات موتلفه آمریکا را اعلام کرد. لی در توضیح این درخواست گفت: «لعنت به آن پرچم. آن پرچم باعث می‌شود من همان حسی را داشته باشم که برادران و خواهران یهودی من نسبت به صلیب شکسته دارند. آن مجسمه‌های لعنتی موتلفه باید پایین بیایند».
این موضوع در میان صحبت درباره مجموع آثار لی پیش آمد و صحبت از جایی شروع شد که داشتند درباره صحنه آغازین فیلم سال ۲۰۱۸ «بلک کلنزمن» نویسنده و کارگردان حرف می‌زدند. این فیلم با نمونه‌برداری از شاتی از فیلم «بر باد رفته» آغاز می‌شود که یک پرچم موتلفه را نشان می‌دهد و بعد وارد صحنه سخنرانی یک نژادپرست حامی ‌برتری سفیدپوستان با نقش‌آفرینی الک بالدوین می‌شود. 
در حالی که اعتراض‌های «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در ایالات متحده بعد از قتل جرج فلوید و سیاه‌پوستان آمریکایی پرشمار دیگری به دست پلیس ادامه دارد، استفاده از نمادهای ایالات موتلفه زیر سوال رفته و تعدادی از مجسمه‌های چهره‌های تاریخی نژادپرست توسط مردم در سراسر کشور پایین آورده شده‌اند. 
لی در مصاحبه خود درباره فیلمش «کار درست را انجام بده» که در ماه جولای ۳۱ ساله می‌شود، درباره جنبش عدالت‌طلبی سیاه‌پوستان هم صحبت کرد. داستان این فیلم بعد از قتل یک مرد سیاه‌پوست به دست یک افسر پلیس به اوج خود می‌رسد. لی گفت: «انگار فیلم همین دیروز ساخته شده بود. بنابراین از ۲ طریق می‌توان به آن فکر کرد. اینکه هنوز خاص است. هنوز نو است و بعد اینکه سیاه‌پوستان هنوز دارند کشته می‌شوند و می‌میرند. اگر این فیلم را دیده باشید، چطور به طور اتوماتیک به فکر اریک گارنر یا جرج فلوید نمی‌افتید؟»
او اضافه کرد: «این موضوع هرگز درباره پاسخ سیاه‌پوستان نبوده است. درباره این است که خواهران و برادران سفیدپوست ما چطور به مسأله پاسخ داده‌اند. مثل من سی‌ان‌ان تماشا کرده‌اید؟ مردم دارند در تمام این زمین خدا راهپیمایی می‌کنند و شعار می‌دهند که جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد، در حالی که خودشان سیاه‌پوست نیستند. این تفاوت بزرگ ماجراست».

Page Generated in 0/0061 sec