printlogo


کد خبر: 221302تاریخ: 1399/4/12 00:00
دور دنیا

طرح خروج ۹۵۰۰ نظامی‌ آمریکا از آلمان
«جاناتان‌ هافمن» دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور عمومی ‌دیروز گفت: وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش درباره طرح‌های باز استقرار ۹۵۰۰ نظامی ‌از آلمان به رئیس‌جمهور گزارش ارائه کردند. وی که طی بیانیه‌ای این مطلب را عنوان می‌کرد، افزود: «این طرح که مورد تایید قرار گرفته، نه ‌تنها با دستور رئیس‌جمهور تطابق دارد، بلکه بازدارندگی در برابر روسیه را افزایش داده و ناتو را تقویت می‌کند و به متحدان اطمینان داده و انعطاف‌پذیری راهبردی آمریکا را نیز افزایش می‌دهد و از نیروهای مسلح ما و خانواده‌های‌شان مراقبت می‌کند. تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان از آلمان به ادعای آمریکا به دلیل عدم هزینه کافی برلین در زمینه دفاعی است. در حالی که آمریکا از کشورهای ناتو خواسته دست کم ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود را در زمینه دفاعی هزینه کنند، آلمان تنها 4/1 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی می‌کند. ترامپ پیش‌تر در سخنانی گفته بود: ما در حال حفاظت از آلمان هستیم اما آنها تخلف مالی دارند. این هیچ معنایی ندارد. بنابراین من می‌گویم قصد داریم تعداد نظامیان‌مان در آلمان را تا ۲۵ هزار نفر کاهش دهیم. 
***
مسکو: ترکیه حق صادرات «اس400» را ندارد
در حالی که برخی مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه در زمینه خرید سامانه «اس‌400» ساخت روسیه ابراز تمایل کردند اما مسکو اعلام کرد بدون مجوز کشور سازنده- یعنی خود روسیه- این کار غیرممکن است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از اینترفکس، یک سخنگوی دولت روسیه در این زمینه اظهار داشت: ترکیه نمی‌تواند سامانه دفاع موشکی «اس400» را بدون مجوز مسکو به کشور دیگری صادر کند. این در حالی است که سناتور آمریکایی «جان تون» متممی ‌را برای لایحه بودجه نظامی‌۲۰۲۱ آمریکا پیشنهاد کرده که ذیل آن واشنگتن می‌تواند سامانه «اس۴۰۰» را از ترکیه خریداری کند. سناتور آمریکایی طرح مذکور را با هدف پایان دادن به بن‌بست سیاسی و دیپلماتیکی که واشنگتن و آنکارا به دلیل خرید سامانه «اس۴۰۰» از روسیه به آن رسیده‌اند، پیشنهاد کرده است. وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده است هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی‌۲۰۲۰ مکلف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف۳۵» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کند. 
***
پنتاگون: در ساخت «اف35» به ترکیه وابسته هستیم
مقامات پنتاگون گفتند تا 2 سال دیگر به پیمانکاران ترکیه در ساخت قطعات اصلی جنگنده گرانقیمت «اف35» وابسته خواهند بود. به نوشته وبگاه شبکه خبری بلومبرگ آنطور که پنتاگون اعلام کرده این وابستگی شامل قطعاتی از بدنه گرفته تا 139 قطعه از پیشرانه موتور خواهد بود و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت. این نخستین واکنش پنتاگون درباره تداوم حضور ترکیه در ساخت جنگنده «اف35» و نشانه‌ای از نرم شدن لحن دولت ترامپ نسبت به گذشته است. دولت ترامپ متعهد شده بود ترکیه را از برنامه ساخت این جنگنده تا مارس سال جاری (اسفند) به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس400» ساخت روسیه خارج کند. 
***
توقف انتشار کتاب افشاگرانه علیه خانواده ترامپ
در حالی که قرار بود کتاب افشاگرانه‌ای درباره خانواده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به قلم «مری ترامپ» برادرزاده رئیس‌جمهوری منتشر شود اما یک قاضی در ایالت نیوجرسی روز سه‌شنبه با انتشار آن مخالفت کرد. به نوشته وبگاه دیلی بیست، یک قاضی ایالت نیوجرسی حکم توقف موقت انتشار این کتاب افشاگرانه را پیرو شکایت «رابرت ترامپ» برادر کوچک رئیس‌جمهور آمریکا صادر کرد. پس از این اتفاق، وکیل مری ترامپ به نشریه دیلی بیست گفت حکم دادگاه موقت است اما کماکان محدودیت‌ها بر گفتمان سیاسی پابرجاست و این به صراحت نقض متمم اول قانون اساسی ایالات متحده است. ما بلافاصله تقاضای تجدید نظر خواهیم کرد. 
***
محاکمه غیابی قاتلان خاشقجی
خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی که اکتبر سال ۲۰۱۸ به دست یک تیم امنیتی سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد، خبر آغاز محاکمه غیابی ۲۰ سعودی متهم این پرونده در روز جمعه آینده را تایید کرد. جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست بود که در سال‌های پایانی عمرش در آمریکا سکونت داشت. وی مهرماه سال گذشته برای انجام برخی امور اداری به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و طبق اعلام رسانه‌ها و مقامات ترکیه، در آنجا به دست یک تیم ترور اعزامی ‌از عربستان، کشته و تکه‌تکه شد. جسد او هنوز هم پیدا نشده است. اندکی بعد از آن حادثه، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند ارزیابی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) این است که قتل خاشقجی به دستور مستقیم محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و تحت نظر سعود القحطانی از مشاوران ارشد بن‌سلمان انجام گرفته است. 
***
حضور 3 هزار نظامی ‌ترکیه در خاک عراق
غیاث السورجی، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق با اشاره به مشارکت بیش از 3 هزار نظامی ‌ترکیه در عملیات‌های نظامی‌ در شمال عراق گفت ترکیه نیروها و تجهیزات خود را در پایگاه‌های این کشور در شمال عراق از زمان آغاز عملیات‌ها ۲ برابر کرده‌ است. السورجی در مصاحبه با وبگاه المعلومه تصریح کرد اطلاعات موجود نشان می‌دهد بیش از ۳ هزار نظامی ‌ترکیه در عملیات نظامی ‌برای تعقیب عناصر «پ‌ک‌ک» در شمال عراق مشارکت دارند. 

Page Generated in 0/0073 sec