printlogo


کد خبر: 221309تاریخ: 1399/4/12 00:00
تعداد مبتلایان «کوویدـ ۱۹» در کشور به 230211 و آمار تلفات به 10958 نفر رسید
ابلاغ محدودیت‌های کرونایی به ۱۱ استان

شیوع کرونا و افزایش آمار مبتلایان و بستری‌های این بیماری کشنده باعث شد وزارت بهداشت با ابلاغ محدودیت‌های کرونایی به 11 استان کشور هشدارهای لازم را به مسؤولان استانی درباره آمادگی برای روزهای سخت در صورت بی‌توجهی‌ برخی‌ها به اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی بدهد. به گزارش «وطن امروز»، آمار ابتلا به بیماری «کووید-19» روز به روز افزایش می‌یابد. وضعیتی که کادر پزشکی را خسته و تخت‌های بیمارستانی را مملو از بیماران کرونایی کرده است. شیوع گسترده این بیماری خطرناک و بسیار مسری در خیلی از شهرها و کلانشهرهای کشور علاوه بر گله‌مندی کادر پزشکی از بی‌توجهی‌های برخی به عواقب ابتلا به کرونا، داد رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه را نیز درآورده و از ستاد ملی کرونا خواسته است نه‌تنها محدودیت در استان‌های قرمز اعمال شود، بلکه برنامه‌ریزی بلندمدت نیز برای مبارزه با این بیماری انجام شود. هشدارها برای جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری در حالی مورد تاکید است که اکنون ظرفیت تخت‌های بستری محدود و کادر پزشکی با فرسودگی و خستگی مفرط پرسنل روبه‌رو است. در این باره معاون کل وزارت بهداشت از ابلاغ اعمال محدودیت‌های کرونایی به استانداران ۱۱ استان کشور خبر داد. ایرج حریرچی گفت: اقدامات محدودکننده برای مقابله با کرونا به استانداران خوزستان، سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، کرمان، تهران و البرز ابلاغ شده است. وی افزود: با توجه به احتمال افزایش موج شیوع کرونا، برخی اقدامات با دستور رئیس‌جمهور اجرایی می‌شود. وی افزود: عمده مشکلات مربوط به برگزاری مراسم جشن، ترحیم و دورهمی‌هاست و همین باعث شیوع بیشتر کرونا شده است. در چنین شرایطی تنها با توصیه نمی‌شود کاری را پیش برد و باید در مواردی قانون اعمال شود. 
 
* موج فزاینده شیوع کرونا در میانسالان و جوانان
گسترش ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور این روزها نگرانی‌هایی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است، چرا که بیماران روز به روز زیادتر و کادر پزشکی خسته و خسته‌تر می‌شوند. معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با هشدار نسبت به افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به کرونا طی ۲ هفته اخیر و بویژه ۳ روز اخیر، گفت: افزایش میزان ابتلا از یک سطحی بالاتر در کنار خستگی مفرط و فرسودگی کادر درمان، منجر به افزایش بسیار شدید مرگ‌و‌میر بیماران کرونا در سطح کشور خواهد شد. علی ماهر با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در سطح شهر تهران، اظهار کرد: به دلیل ظرفیت محدود تخت‌های بستری و بویژه تخت‌های ویژه، در حال حاضر درصد بالایی از آنها اشغال شده است. وی با تاکید بر فشار بالای کاری بر کادر درمان طی دوره شیوع کرونا و افزایش مضاعف این بار طی روزهای اخیر، گفت: این مسأله طبیعتا به فرسودگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن کادر و پرسنل درمان منجر شده و از این طریق در معرض خطر بالاتری نیز قرار می‌گیرند. وی هشدار داد: ادامه این روند مطمئنا توانایی کادر درمان برای مدیریت بیماری را بشدت تضعیف می‌کند و به دنبال آن با افزایش بیشتر آمار ابتلا و میزان مرگ‌و‌میر بیماران کرونا مواجه خواهیم شد. وی افزود: در شرایط فعلی نه‌تنها با ازدحام بالای بیماران بستری در بخش‌های ویژه روبه‌رو هستیم، بلکه از طرف دیگر توان متخصصان و کادر درمان کاهش پیدا کرده و در این شرایط پاسخگویی درمانی به مبتلایان و بیماران بدحال و مدیریت بیماری تضعیف خواهد شد. 
 
* لزوم اعمال محدودیت در استان‌های قرمز
استان‌هایی که در شرایط قرمز قرار دارند باید با اعمال محدودیت، مانع گسترش این بیماری شوند. رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه با بیان اینکه دولت برای جهان کرونایی باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد، در عین حال به دولت توصیه کرد برای مقابله با کرونا در استان‌هایی که در شرایط هشدار و قرمز قرار دارند، محدودیت‌هایی اعمال شود. یونس نوربخش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش شمار قربانیان کرونا در کشور از کمرنگ شدن فعالیت ستاد مقابله با کرونا در میان مشغله‌های زیاد دولت انتقاد کرد و گفت: در ابتدا ستاد کرونا بسیار موفق بود به طوری که مقام معظم رهبری نیز از اقدامات ستاد تشکر کردند. تقریبا تمام کابینه و دستگاه‌ها تلاش‌ منسجمی‌ داشتند اما متاسفانه این تلاش‌ها به آن شدت ادامه پیدا نکرد، به نحوی که حالا ستاد مبارزه با کرونا با آن رویکرد جدی که پیش از این تشکیل جلسه می‌داد، مصوبات آن لازم‌الاجرا بود، مباحث جدی انجام می‌شد و تحقیقات پژوهشگران دیده و بررسی می‌شد، وجود ندارد. وی با تاکید بر لزوم اجرای قوانین و اعمال محدودیت‌های کرونایی از سوی دولتمردان، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، بر این نکته نیز تاکید کرد که نیاز است یکسری از محدودیت‌ها لااقل در استان‌هایی که وضعیت قرمز اعلام شده بازگردد و مردم نیز مثل ماه‌های فروردین و اردیبهشت احساس جدیت کنند. 
 
* بیمارستان‌های بزرگ تهران باید آماده موج دوم کرونا باشند
کرونا درمان ندارد و تنها راه آن پیشگیری است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به موج افزایشی «کووید-19»، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: در شرایط موجود، مراقبت‌های فردی و رعایت فاصله فیزیکی بیشترین تاثیر را دارد. 
عباسعلی کریمی در نشست هیأت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: همکاران در حالی‌ که خستگی بحران قبلی را از تن به در نکرده‌‌اند، باید از قله دیگری بالا بروند. 
وی با اشاره به نحوه برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای مقابله با موج دوم کرونا، با تأکید بر اینکه بیمارستان‌های بزرگ جنرال تهران باید در موج دوم نیز مسؤولیت قبول کنند، افزود: دانشگاه بیمارستان‌های بزرگ آموزشی دارد و نمی‌تواند یک بیمارستان را تعطیل و به کرونا اختصاص دهد، بلکه باید همه بیمارستان‌های بزرگ جنرال تهران مسؤولیت قبول کنند و براساس گسترش بیماری و شدت مراجعات، بخش اضافه کنند. 
 
* افزایش قابل توجه آمار ابتلا و بستری‌ در تهران
آمار مبتلایان به ویروس کرونا دیروز نسبت به روز ماقبل (سه‌شنبه) افزایش یافت. به گزارش «وطن امروز»، در تهران نیز آمار مبتلایان و بستری‌ها به این بیماری صعودی گزارش می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲هزار و ۵۴۹ بیمار جدید «کووید-19» طی ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه خبر داد. سیما سادات‌لاری گفت: در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۴۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که از این میان یک‌هزار و ۶۲۱ مورد بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۲۳۰ هزار و ۲۱۱ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه طی مدت یادشده ۱۴۱ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۹۵۸ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون ۱۹۱ هزار و ۴۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سادات‌لاری افزود: ۳۰۸۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۹۳ هزار و ۲۴۲ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. وی گفت: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند. وی ادامه داد: استان‌های اصفهان، همدان، زنجان، کرمان، خراسان شمالی و کهگیلویه‌و‌بویراحمد در وضعیت هشدار قرار دارند. وی گفت: در استان تهران نیز افزایش قابل توجه موارد ابتلا و بستری گزارش شده است.

Page Generated in 0/0065 sec