printlogo


کد خبر: 221315تاریخ: 1399/4/12 00:00
نماینده پارلمان استرالیا به جاسوسی برای چین متهم شد

یکی از نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان استرالیا به اتهام جاسوسی برای چین تحت بازجویی قرار گرفت. به گزارش روزنامه گاردین، ماموران سازمان اطلاعات و امنیت استرالیا (ASIO) درست یک هفته پیش در عملیاتی مشترک با پلیس فدرال به خانه «شوکت مسلمان» نماینده باسابقه حزب کارگر در حومه سیدنی یورش بردند تا اسناد و مدارکی دال بر ارتباط او با پکن پیدا کنند. حزب کارگر استرالیا نیز بلافاصله پس از بازداشت موقت نماینده‌اش در مجلس علیای قانونگذاری منطقه نیوساوث ولز این کشور، عضویت او را به حالت تعویق درآورد. شوکت 55 ساله که اصالتی لبنانی دارد، جزو حامیان آشکار برقراری روابط حسنه با چین در عرصه سیاسی مهم‌ترین کشور اقیانوسیه محسوب می‌شد و در ابتدای دستگیری‌اش، برخی مخالفان، دولت راست‌گرای حاکم را متهم به پاپوش ساختن برای او کرده بودند بویژه که شوکت با تمجید از عملکرد چینی‌ها در مهار همه‌گیری کرونا موجبات عصبانیت دولتی‌ها را فراهم آورده بود. او خود اتهامات وارده از جمله دریافت خدمات مسافرتی رایگان از سوی دولت چین را رد کرده و با تاکید بر اینکه دیگر تحت بازداشت نبوده و در تحقیقات اطلاعاتی به عنوان «مظنون» شناخته نشده، گفته هرگز کار اشتباهی انجام نداده و اقدامی ‌علیه امنیت استرالیا، کشوری که از 12 سالگی تبعه آن است، نکرده است. با این وجود او داوطلبانه از عضویت پارلمان نیوساوث ولز کناره‌گیری کرد. 
اسکات موریسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار این کشور در بیانیه‌ای رسمی ‌موضوع تحقیقات درباره نفوذ پکن بر نماینده حزب رقیب را بسیار جدی قلمداد کرده است. در مقابل رسانه‌های دولتی چین نیز مدعی شده‌اند همگام با تحت فشار قرار گرفتن روابط دیپلماتیک بین کانبرا و پکن، دولت استرالیا در حال تشدید تلاش‌های جاسوسی خود علیه طرف مقابل است. روزنامه گلوبال‌تایمز، ارگان انگلیسی‌زبان حزب کمونیست چین، استرالیا را متهم کرده از طریق ارسال جاسوس به این کشور به اقدامات تهاجمی‌ خود از طریق جاسوسی شدت بخشیده است. 
در این مقاله به نقل از یک منبع انتظامی‌چینی آمده است استرالیایی‌ها تلاش کرده‌اند در سفارت چین در کانبرا، تجهیزات استراق سمع نصب کنند. این روزنامه همچنین عکس‌هایی را از تجهیزات جاسوسی از جمله یک قطب‌نما، کارت حافظه فلش مموری (USB)، یک نوت‌بوک، ماسک، دستکش و نقشه شانگهای منتشر و ادعا کرد این اقلام از مأموران دستگیرشده استرالیایی ضبط شده است. 

Page Generated in 0/0064 sec