printlogo


کد خبر: 221337تاریخ: 1399/4/14 00:00
دور دنیا

آغاز جلسه محاکمه غیابی قاتلان خاشقجی
محاکمه غیابی عاملان و آمران قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که مهرماه ۹۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، از دیروز در ترکیه آغاز شد. بن‌سلمان متهم اول این پرونده است اما نامی از وی در لیست اعلامی از سوی ترکیه برای محاکمه متهمان نیست. به گزارش شبکه خبری «الجزیره» قطر، در این جلسه خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی گزارش خود را درباره این پرونده ارائه داد. همچنین ۱۶ وکیل از سندیکای وکلای ترکیه در استانبول حضور داشتند تا از متهمان پرونده قتل خاشقجی دفاع کنند. «یاسین اوکتای» مشاور رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز که به عنوان شاهد در این جلسه حضور داشت، در این باره شهادت داد: خاشقجی به اطلاع من رسانده بود رژیم سعودی شهروندانش را وادار می‌کند درباره حوادث جاری در یمن، مطیع دولت ریاض باشند. مشاور رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه افزود: خاشقجی به من گفته بود وقایع جاری در یمن مرا بر آن داشت که مقاله‌های انتقادی علیه رژیم سعودی بنویسم. اوکتای همچنین به نقش بی‌بدیل «سعود القحطانی» مشاور پیشین دربار پادشاهی سعودی در قتل خاشقجی اشاره کرد و افزود: خاشقجی همچنین به من اعلام کرده بود القحطانی با تهدید یکی از فرزندانش، از او خواسته بود به پدرش بگوید از انتقاد رژیم سعودی دست بکشد. وی در ادامه افزود: القحطانی همچنین برای فشار وارد کردن به خاشقجی، یکی از فرزندانش را از کار اخراج کرده بود. خاشقجی، روزنامه‌نگار ۵۹ ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید. 
***
استعفای نخست‌وزیر فرانسه
4 روز بعد از شکست حزب «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات شهرداری‌های این کشور، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور استعفا کرد. نخست‌وزیر فرانسه که 4 روز قبل در انتخابات شهرداری‌های این کشور در شهر لو آور پیروز شد، دیروز از سمت خود در مقام نخست‌وزیر استعفا کرد. ادوارد فیلیپ به‌رغم شکست حزب مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و متحدانش در انتخابات شهرداری‌ها توانسته بود در انتخابات لو‌ آور با 8/58 درصد آرا پیروز شود. بلافاصله بعد از اعلام قصد فیلیپ برای استعفا از نخست‌وزیری فرانسه، کاخ الیزه (ریاست جمهوری فرانسه) به این خبر واکنش نشان داد و اعلام کرد نخست‌وزیر فرانسه تا زمان انتخاب جایگزینش به رتق و فتق امور دولت ادامه خواهد داد. 
***
اعلام نظر رسمی سازمان ملل درباره درگیری‌های لیبی
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد دولت فائز السراج دولت قانونی لیبی به حساب می‌آید. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری عنوان داشت: یک دولت قانونی در طرابلس لیبی وجود دارد که جامعه بین‌الملل نیز آن را به رسمیت می‌شناسد. اما خلیفه حفتر نیز که یک طرف درگیری‌هاست، خواهان صحبت با دبیرکل سازمان ملل شده است. دوجاریک گفت: این باور وجود دارد که گوترش پیام‌های شفافی را برای حفتر فرستاده است. من این مسأله را در همین حد باقی می‌گذارم. مشخص است در حال حاضر کشورهایی هستند که تأثیرات مستقیمی بر 2 طرف درگیر در لیبی دارند. مهم است که این پیام به آن کشورها نیز فرستاده شود. مهم است که نقض‌های مکرر صادرات سلاح به لیبی از سوی بسیاری از کشورها متوقف شود. 
***
خط و نشان اقتصادی عراق برای ترکیه
احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق بار دیگر خواستار توقف حملات ترکیه در شمال عراق شد و آن را بدون هماهنگی با دولت بغداد و به طور یک‌جانبه دانست. او به شبکه روداوو گفت، ترکیه در عراق منافعی دارد که تحت کنترل عراق است. ۱۶ میلیارد دلار به صورت سالانه تراز تجاری مثبت ترکیه در عراق است و ده‌ها شرکت تجاری و اقتصادی ترکیه‌ مشغول فعالیت هستند و دولت عراق تمام این موارد را در صورت یک تصمیم فوری لحاظ خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه عراق بار دیگر گفت اینگونه حملات کمکی به مبارزه با تروریسم نمی‌کند و باید در هماهنگی کامل با عملیات مشترک ارتش عراق انجام شود. 
***
دیدار هیأت عراقی با نخست‌وزیر لبنان
یک هیأت بلندپایه از دولت عراق دیروز با حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان در بیروت دیدار کرد. بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، این هیأت که شامل وزرای نفت، صنعت و معدن و تجارت عراق است با نخست‌وزیر لبنان درباره صادرات نفت عراق به لبنان در ازای تولیدات زراعی و صنعتی گفت‌وگو کردند. امین النصراوی، کاردار سفارت عراق در بیروت هم تاکید کرد سفر هیأت عراقی به منظور بررسی مسائل مورد اهتمام 2 کشور و تقویت روابط است که بازتاب مثبتی بر عمق روابط 2 ملت دارد. موضوع واردات نفت عراق از جانب لبنان در ازای تولیدات زراعی و صنعتی به دیدارهای رسمی بین 2 کشور واگذار شده است. 

Page Generated in 0/0062 sec