printlogo


کد خبر: 221348تاریخ: 1399/4/14 00:00
تعداد مبتلایان «کووید- ۱۹» در کشور به 235429 و آمار تلفات به 11260 نفر رسید
آمار جان‌باختگان کرونایی مرز 11 هزار نفر را درنوردید

اسدالله خسروی: آمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور به بیش از 11 هزار نفر رسید؛ آماری که معلوم نیست در آینده نزدیک به چه رقمی خواهد رسید، چرا که روز به روز بر تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، روزهای مرگبار کرونایی در حالی همه را نگران و مضطرب کرده است که هنوز خیلی‌ها در پی بازگشایی‌ها و انجام مسافرت‌ها توجهی به عواقب این بیماری ندارند؛ بیماری‌ای که درمان ندارد و همچنان مردم را به کام مرگ می‌کشاند. مسؤولان برای جلوگیری از شیوع این بیماری محدودیت‌هایی را در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی اعمال کرده‌اند با این وجود همچنان برخی بدون ماسک در مجالس و محافل شادی و عزا حضور می‌یابند. این در حالی است که آمار جان‌باختگان «کووید- 19» در کشور مرز 11 هزار نفر را درنوردید. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز گفت: تاکنون ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۴ نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسید. سیما سادات‌لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس بیان کرد: از روز پنجشنبه تا امروز (جمعه ۱۳ تیر) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 2 هزار و ۵۶۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید- ۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۴۸۳ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران «کووید- ۱۹» در کشور به ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر رسید. وی ادامه داد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته ۱۵۴ بیمار «کووید- ۱۹»  جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسید. معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۹۶ هزار و ۴۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید- ۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان‌و‌بلوچستان و البرز در وضعیت هشدار قرار دارند. 
 
* تزریق واکسن آنفلوآنزا برای «کووید- 19» ایمنی ایجاد نمی‌کند
برخی‌ها فکر می‌کنند با تزریق واکسن آنفلوآنزا بدن آنها در مقابل بیماری «کووید- ۱۹»  مقاوم می‌شود اما گویا اینطور نیست. رئیس اداره مراقبت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان برای بیماری «کووید- ۱۹»  ایمنی ایجاد نمی‌کند اما با شروع فصل سرد سال در پاییز که احتمال همزمانی آنفلوآنزا و «کووید- ۱۹»  وجود دارد حتما باید واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های هدف و پرخطر تزریق شود. حسین عرفانی گفت: واکسن آنفلوآنزا، واکسنی خوب، بدون ضرر و موثر برای بیماری آنفلوآنزاست اما برای سرماخوردگی و بیماری«کووید- ۱۹» کاربرد و اثری ندارد. وی خاطرنشان کرد: علائم اصلی بیماری «کووید- ۱۹» علائم تنفسی است و ممکن است در سیستم گوارشی بدن از جمله کلیوی و ادراری نیز علائمی وجود داشته باشد اما برخی علائم عمومی مانند تب، سردرد، احساس ضعف، خستگی و کوفتگی نیز ممکن است در بیماران وجود داشته باشد. 
 
* اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز
محدودیت‌ها در شهرهای با وضعیت قرمز اعمال می‌شود. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از اعمال محدودیت‌ها در شهرهای قرمز کرونا خبر داد. محسن فرهادی درباره مصوبه اعمال محدودیت در استان‌های قرمز کرونا، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، مقرر شده طبق رنگی که برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف اعلام می‌شود، برای فعالیت 4 گروه شغلی در آن استان‌ها تصمیم‌گیری شود. وی افزود: به این معنا که در این مصوبه مشاغل به 4 گروه تقسیم شده‌اند و بر اساس وضعیت شهرها به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. مثلاً در شرایط سفید هر 4 گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه 4 از فعالیت منع شده و در شرایط نارنجی فعالیت گروه 3 نیز ممنوع می‌شود. اما در شرایط قرمز، فقط گروه یک می‌تواند فعالیت کند. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره جزئیات گروه شغلی یک که در شرایط قرمز می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد، بیان کرد: گروه یک شامل تمام گروه‌های امدادی و درمانی، گروه‌هایی که برای تأمین مایحتاج و ارزاق مردم فعالیت دارند و همچنین خدمات اضطراری می‌شود. فرهادی اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، این مصوبه تهیه و به استانداری‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده تا با توجه به شرایط حاکم در استان‌ها، از نمودار مشخص شده در این مصوبه پیروی کنند. وی بیان کرد: قبلاً هر تصمیمی که اعلام می‌شد، بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای کل کشور بود و مثلاً اگر گفته می‌شد تالارها تعطیل شود، تمام تالارهای کشور تعطیل می‌شد. اما در حال حاضر، فقط استان‌های قرمز با محدودیت فعالیت مواجه می‌شوند.

Page Generated in 0/0064 sec