printlogo


کد خبر: 221354تاریخ: 1399/4/14 00:00
اخبار

رفع محدودیت‌های واحدهای تولیدی بدهکار به تأمین اجتماعی
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از تصویب مصوبه‌ای برای رفع محدودیت‌های اعمال‌شده درباره واحدهای تولیدی دارای بدهی به تأمین اجتماعی خبر داد. میثم زالی گفت: سازمان تأمین اجتماعی و ادارات کل استانی این سازمان باید به استناد ماده ۴۶ قانون تأمین اجتماعی در مرحله صدور اجراییه در صورت تعیین‌تکلیف بدهی یا ترتیب پرداخت بدهی حداکثر در تقسیط ۶۰ ماهه توسط کارفرمایان مشمول تأمین اجتماعی با دریافت سفته یا چک به عنوان تضمین بازپرداخت بدهی، نسبت به رفع محدودیت‌های اعمال‌شده درباره رفع توقیف یا بازداشت اموال و دارایی‌ها، ممنوع‌الخروجی، انسداد حساب‌ها، کارت بازرگانی و تسهیلات بانکی اقدام کند. وی افزود: پس از ابلاغ مصوبه توسط سازمان تأمین اجتماعی به ادارات کل این سازمان در استان‌ها، کارفرمایان با تعیین‌تکلیف بدهی خود به تأمین اجتماعی یا مشخص شدن ترتیب بدهی خود، سفته یا چک خود را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌دهند و محدودیت‌های واحد تولیدی مرتفع می‌شود. دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید همچنین گفت: حداکثر اختیارات تأمین اجتماعی در این باره تقسیط ۶۰ ماهه است. زالی افزود: تقاضای جدی ما از کارفرمایان نیز انجام تعهدات به‌موقع بازپرداخت پس از این تعیین‌تکلیف و جلوگیری از خلل در روند بازپرداخت اقساط بدهی است. 
***
راه آهن خواف- هرات آبان‌ماه  به بهره‌برداری می‌رسد
محمد اسلامی، ‌وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌آهن خواف- هرات آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد. بخشی از راه‌آهن خواف به هرات با سرمایه‌گذاری ایران و بخش دیگر آن به وسیله دولت افغانستان احداث می‌شود که بخش مربوط به ایران رو به اتمام است. طول این راه‌آهن از لب مرز تا شهرستان خواف ۶۶ کیلومتر است. اهمیت این طرح در آن است که با راه‌اندازی آن راه‌آهن افغانستان متولد می‌شود و از این طریق به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد. 
***
خیز صادرات ایران به روسیه در سال ۹۹
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: برقرار شدن سیستم‌های بانکی میان ایران و روسیه باعث شده ما بتوانیم میزان صادرات بیشتری به روسیه داشته باشیم و نسبت به سال‌های گذشته با افزایش نسبی رو‌به‌رو شویم. کامبیز میرکریمی ‌گفت: محموله‌های صادراتی ایران به روسیه در 2 سال اخیر زیر 300 میلیون دلار بوده اما سال گذشته در حوزه صادرات، ایران جهش وزنی و ارزشی را تجربه کرد. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اضافه کرد: روسیه معمولا مواد طبیعی یا خام نمی‌خرد، چرا که خودش به این منابع دسترسی دارد. وی افزود: روسیه کشوری سردسیر است و در فصل‌های سرد سال، به محصولاتی نیاز دارد که در جنوب ایران تولید می‌شوند. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه برخی صنایع غذایی شعبه‌هایی را در روسیه دارند، اظهار داشت: برقرار شدن سیستم‌های بانکی میان ایران و روسیه باعث شده ما بتوانیم صادرات بیشتری به این کشور داشته باشیم و نسبت به سال‌های گذشته با افزایش نسبی رو‌به‌رو شویم. میرکریمی ‌تأکید داشت: اگر تراز مالی 2 کشور در حالت مطلوب قرار داشته باشد، تجارت با پول ملی می‌تواند گزینه‌ خوبی باشد اما در حالتی که تراز تجارت منفی باشد، پول ملی کم می‌آورد و ما مجبور می‌شویم از پول ثالث استفاده کنیم. وی با بیان اینکه سامانه نیما به روبل توجه کافی ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی و روسی ترجیح می‌دهند از طریق کشورهای واسطه فرآیند تجارت را تکمیل کنند. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود: بانک مرکزی باید با ایجاد مشوق‌های مختلف شرکت‌های مختلف را از کار کردن با واسطه‌ها منصرف کند. 
***
قاچاق پوشاک ۸۰۰ هزار شغل را از بین برد
مدیر اجرایی طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه جزو ۳ کشور تولید‌‌کننده پوشاک هستیم اما فقط ۵۰ درصد پوشاک داخل را تأمین می‌کنیم، گفت: ۴ صنعت کفش، پوشاک، لوازم خانگی و مبلمان پتانسیل بالایی در جهش تولید و اشتغالزایی دارند. رضا تازیکی در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه در حال حاضر حدود 550 هزار نفر در صنعت پوشاک مشغول کار هستند، گفت: بیش از 97 درصد کارگاه‌های تولید پوشاک، کوچک هستند و تنها 3 درصد آنها بالای 100نفر و فقط یک کارخانه بالای هزار نفر در این زمینه در کشور وجود دارد. وی افزود: گران تمام شدن قیمت کالای داخلی باعث افزایش قاچاق و عدم رقابت‌پذیری می‌شود، ما می‌توانیم تعرفه‌ها را هوشمند کنیم. طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سالانه 5/2 میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور انجام می‌شود که این میزان قاچاق برابر با ایجاد بیش از 700 تا 800 هزار نفر شغل در کشور است. 
مدیر طرح ملی تکاپو با اشاره به اینکه در صنعت کفش مرکز طراحی کفش تبریز را در دستور کار داریم، گفت: ظرفیت اشتغالزایی در صنعت کفش هم بالا است. در حال حاضر نیازمند حدود 4 تا 5 هزار نیروی کار متخصص در صنعت کفش برای کوتاه‌مدت هستیم. 

Page Generated in 0/0062 sec