printlogo


کد خبر: 221362تاریخ: 1399/4/14 00:00
چگونه برقراری طرح ترافیک با وجود همه تذکرات وزیر بهداشت، شیب ابتلا به کرونا را افزایش داد
بازی با جان مردم
* آمار جان‌باختگان کرونا مرز 11 هزار نفر را درنوردید

نازنین اکبرنیا*: اسفند‌ماه سال گذشته بود که همزمان با انتشار گزارش آمار نخستین مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، اعمال محدودیت در برگزاری برنامه‌های مختلف آغاز و مراکز آموزشی، تفریحی، فرهنگی و... تعطیل شد؛ محدودیت‌هایی که در پی آن وزارتخانه‌های آموزش‌ و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری همه مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها را تعطیل کردند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با صدور اطلاعیه‌ای برگزاری همه برنامه‌های فرهنگی و هنری را در کشور لغو کرد. 

با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس، ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا بحث فاصله‌گذاری اجتماعی را مطرح کرد و جلسات متعددی با این موضوع در سطح کشور و استانداری‌ها برگزار شد. در این میان اما بحث اجرای طرح ترافیک در پایتخت و استفاده مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی که عملاً با موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی مغایرت داشت، برای مردم و مسؤولان نگرانی‌هایی ایجاد کرد. با اینکه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده و به منظور پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، اجرای طرح ترافیک به تعویق افتاده بود، زمزمه‌هایی از اجرای این طرح از 23 فروردین‌ماه- همزمان با آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی- به گوش رسید که البته این طرح در همان روز ابتدایی با مخالفت ستاد مقابله با کرونا و دستور وزیر بهداشت لغو شد. اجرای طرح ترافیک بر اساس دلایل راه‌اندازی آن هم در این ایام معقول به نظر نمی‌رسید، چرا که تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بخشی از ادارات، ترافیک خیابان‌ها را کم کرده بود و از طرفی فصل بهار نیز به لحاظ آلودگی هوا مشکلی نداشت؛ با این حال تنها بعد از گذشت 2 هفته از این تصمیم، معاون حمل‌و‌نقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران از ارائه طرح مشترک پلیس راهور، شورای شهر و شهرداری تهران به‌منظور اجرای طرح‌های ترافیکی با تمهیدات ویژه در ایام مقابله با کرونا به وزارت کشور خبر داد. 
سیدمناف هاشمی در حاشیه نشست ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونای کلانشهر تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «بنا داریم ساعت طرح ترافیک را اصلاح کرده و ساعت اجرای طرح‌های ترافیکی از ۸ تا ۱۶ در نظر گرفته شود. اگر کارکنان دولت قبل از ۸ صبح وارد محدوده شوند مشمول طرح نشده و چون قبل از ساعت ۱۶ هم خارج می‌شوند باز مشمول نخواهند شد». هاشمی با بیان اینکه افزایش تا ۱۰ درصدی مسافران را در بخش اتوبوسرانی و مترو خواهیم داشت، گفت: «با وجود این می‌توانیم در حد استاندارد‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا و ستاد تهران، فاصله‌گذاری‌ها را رعایت کنیم».
خبر اجرای مجدد این طرح باز هم به نگرانی‌ها دامن زد، زیرا علاوه بر افزایش خطر ابتلا به کرونا هزینه‌هایی نیز به مردم تحمیل می‌شد. بعد از آن بود که شهریار افندی‌زاده، مشاور عالی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: «اجرای طرح ترافیک در کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور و ستاد مقابله با کرونا در استان تهران مطرح شده و در «ستاد ملی مقابله با کرونا» درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد».
پس از همه این کشمکش‌ها، روابط عمومی حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد به درخواست وزیر بهداشت از شهردار تهران و به منظور همدلی و رفع نگرانی درخصوص افزایش شیوع ویروس کرونا، طرح‌های ترافیکی که قرار بود از 6 خردادماه مجدداً اجرا شود، تا اطلاع ثانوی اجرا نخواهد شد. با این حال، این ابراز نگرانی و همدلی دوام چندانی نداشت و از 17 خردادماه، اجرای طرح ترافیک عملیاتی شد. طرح ترافیک بخشی از درآمدهای تعریف‌شده شهرداری تهران است که ظاهرا برداشتن آن و کم شدن این درآمد برای شهرداری گران تمام شده است. 
 
* کاهش 30 درصدی فاصله اجتماعی در پایتخت
این در حالی است که به‌رغم پیش‌بینی مسؤولان در معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، در مشاهدات عینی و بر اساس آماری که دهم تیرماه استاندار تهران اعلام کرد، این امر چندان موفق نبوده است. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران در گفت‌وگویی اظهار کرد: «در پی رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلات متعددی که هفته‌های گذشته داشتیم، در ۱۰ روز اخیر روند مراجعان و پذیرش بیمارستان‌ها و بستری‌شدگان در تخت‌های ویژه و فوتی‌ها در کلانشهر تهران رو به رشد است». او با بیان اینکه در جلسه‌ای که با اساتید و متخصصان در ستاد مبارزه با کرونا داشتیم جمع‌بندی ما این شد که شرایط را برای کنترل این بیماری فراهم کنیم، افزود: «تلاش می‌کنیم تهران به شهری با وضعیت هشدار و قرمز تبدیل نشود».
او خاطرنشان کرد: «با اینکه ۹۰ درصد مسافران ناوگان حمل‌‌و‌نقل عمومی از ماسک استفاده می‌کنند اما در عمل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی زیر ۳۰ درصد است و همین باعث می‌شود در چرخه ویروس کرونا شاهد هم‌افزایی باشیم».
استاندار تهران با تأکید بر افزایش آمار مسافران مترو و اتوبوس، گفت: «این آمار به بیش از یک میلیون نفر در روز رسیده و نیاز است در اجرای طرح ترافیک بازنگری داشته باشیم. یکی از پیشنهادات واضح و مشخص ستاد مقابله با کرونای استان تهران که به همراه فرمانده ستاد آن را امضا کرده‌ایم، توقف طرح ترافیک است تا مردم بتوانند از وسایل حمل‌و‌نقل شخصی استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی ارتقا یابد».
 
*سخنگوی وزارت بهداشت: اجرای طرح ترافیک به کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش شیوع کرونا منجر شده است!
سخنگوی وزارت بهداشت هم در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره این موضوع گفت: «بر اساس مصوبه دولت و طرح فاصله‌گذاری پویا، تصمیم‌گیری درباره هر نوع اعمال محدودیت با مسؤولان استانی است. به این شکل که پیشنهادها برای اعمال محدودیت از طرف ستاد استانی و مسؤولان استان به وزارت کشور و وزارت بهداشت اعلام و پس از تایید ستاد ملی مقابله با کرونا و دستور رئیس‌جمهوری، محدودیت یک هفته‌ای اعمال شده و در صورت نیاز، تمدید می‌شود». 
سیما سادات‌لاری افزود: «در زمینه طرح ترافیک نیز با توجه به افزایش ترددها در مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌و مشکلات ایجادشده در زمینه فاصله‌گذاری‌ها، ستاد مقابله با کرونای تهران پیشنهاداتی به استانداری تهران ارائه کرده که یکی از بندهای آن در زمینه طرح ترافیک است». 
او با بیان اینکه استانداری تهران در حال بررسی موضوع طرح ترافیک است، خاطرنشان کرد: «اگر قرار به لغو طرح ترافیک باشد، استانداری تهران با هماهنگی وزارت کشور و تایید نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا باید این کار را انجام داده و اعلام کند». 
لاری تأکید کرد: «وزارت بهداشت از ابتدا در زمینه طرح ترافیک نظر خود را اعلام کرده و معتقد است اجرای این طرح می‌تواند باعث افزایش ترددها و کاهش رعایت فاصله‌گذاری در مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌و در نتیجه شیوع بیشتر ویروس کرونا شود». 
گفتنی است برای تهیه این گزارش، تلاش کردیم دیدگاه‌ها و نظرات مسؤولان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران را هم جویا شویم اما به رغم تماس‌های متعدد هیچ یک از مسؤولان این سازمان حاضر به پاسخگویی نشدند. 
*روزنامه‌نگار
***
[رشد روزافزون ابتلا در تهران پس از فعال شدن طرح ترافیک]
با نگاهی به آمار تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای نخست اجرای مجدد طرح ترافیک تا دهم تیرماه، افزایش تعداد مبتلایان نکته‌ای قابل تأمل است. در این آمار که در روزهای مختلف توسط علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران اعلام شده، ۱۷ خردادماه تعداد افراد بستری در بخش عادی ۱۴۲ نفر و بستری‌های جدید در بخش مراقبت‌های ویژه ۶۷ نفر اعلام شد. این آمار حدود 20 روز بعد افزایش چشمگیری داشت و هشتم تیرماه بستری‌های بخش عادی در مدت 24 ساعت به ۳۳۹ نفر و بستری جدید در بخش مراقبت‌های ویژه به ۱۲۲ نفر رسید. بر اساس جدیدترین گزارش‌های منتشرشده، آمارها همچنان در حال افزایش است و دهم تیرماه ۴۲۵ نفر در بخش عادی و ۱۰۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

Page Generated in 0/0065 sec