printlogo


کد خبر: 221391تاریخ: 1399/4/15 00:00
حمله غافلگیرکننده کرونا به 2 تیم استقلال و فولاد
جان ها حراج یک جام!
* آخرین شنیده‌ها از مثبت شدن تست کرونای 23 بازیکن تیم‌های استقلال و فولاد حکایت دارد

 خبر کوتاه اما بسیار بد و تأثیر‌گذار بود؛ تا جایی که شوک بزرگی را به تیم پراسترس این روزهای فوتبال ایران وارد کرد. ابتلای چند بازیکن استقلال به ویروس کرونا نه ‌تنها شوک بزرگی به این تیم، بلکه شوک بزرگی به فوتبال ایران بود. در همین راستا احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال از معاونان و مشاورانش خواست سریعا خود را به دفتر او برسانند تا استراتژی باشگاه با مشورت همه آنها مشخص شود. در واقع مدیرعامل آبی‌ها به نوعی ستاد بحران تشکیل داد تا بتواند در این مقطع تیمش را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند. در حالی که آبی‌پوشان پایتخت خود را برای دیدار امشب با پارس‌جنوبی‌ جم آماده می‌کردند، ناگهان با مثبت شدن تست کرونای چند نفر از آنها شوک بدی به اردوی تیم وارد شد. استقلالی‌ها جمعه در محل تمرین تست کرونا را پشت سر گذاشتند و دیروز شنبه جواب این تست‌ها به کادر فنی رسید که مشخص شد تعداد زیادی از بازیکنان و 2 عضو کادر فنی تست‌شان مثبت است و مبتلا به کرونا هستند. بر این اساس در اولین اقدام فرهاد مجیدی رأی به تعطیلی تمرین استقلال داد تا شرایط اردو بدتر از این نشود. درباره نفرات کرونایی استقلال گفته می‌شود وریا غفوری که قبل از بازی با سایپا دچار سرماخوردگی شده بود و فرهاد مجیدی قصد نداشت او را به زمین بفرستد اما به علت کمبود بازیکن و اصرار خود او به میدان رفت، یکی از نفرات کرونایی است. همچنین مسعود ریگی نیز گفته می‌شود یکی دیگر از بازیکنانی است که تستش مثبت شده است. ریگی طی روزهای گذشته تب و لرز شدید داشته و حتی تمرین روز پنجشنبه را نیز نیمه‌کاره رها کرد. همچنین گفته می‌شود تست داریوش شجاعیان و فرشید باقری نیز مثبت شده است. 
 
* واکنش سازمان لیگ به اخبار کرونا
سایت سازمان لیگ روز گذشته در واکنش به اخبار کرونا، بیانیه ای صادر کرد که در قسمت هایی از آن آمده است: مسابقات فوتبال طبق مصوبه ابلاغی تا مرز ابتلای ۲۵ درصد کادر و بازیکنان شاغل به ویروس کرونا در باشگاه ها استمرار خواهد داشت. بخش پزشکی فوتبال، حسب مورد بازیکنان و عوامل تیم را برای انجام تست تکمیلی به مراکز معتمد مورد نظر اعزام خواهد کرد. در صورت اظهار خلاف واقع و اثبات تخلف، باشگاه و شخص مربوطه از ثبت قرارداد و ادامه فعالیت به دلیل تخلف محروم خواهند شد.
 
* جواب تست کرونای ۱۱ بازیکن تیم فولاد مثبت شد
با اعلام مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان، تست کرونای ۱۶ عضو این باشگاه از جمله ۱۱ بازیکن مثبت شده است. 
تیم فولاد خوزستان در حالی باید طبق برنامه امروز یکشنبه در چارچوب هفته بیست‌و‌‌سوم لیگ برتر به مصاف نساجی برود که با شوک کرونا مواجه شده است. سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد دیروز در این ‌باره به سایت باشگاه گفت: تست کرونای ۱۱ بازیکن و ۵ همراه تیم فولاد مثبت شده است. این تست روز پنجشنبه گذشته گرفته شده بود و جوابش دیروز به مسؤولان باشگاه اعلام شده است. 
 
* پاسکاری ستاد کرونا در ورزش و سازمان لیگ
مشخص نیست وظیفه لغو یا برگزاری مسابقات فوتبال در شرایطی که بعضی اعضای فولاد و استقلال به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، بر عهده چه سازمانی است. 
بعد از حرف و حدیث‌های زیاد درباره شروع مجدد مسابقات لیگ، بازی‌ها با دیدار معوقه فولاد و استقلال در 4 تیرماه آغاز شد. قبل از شروع مجدد لیگ بعضی تیم‌ها با برگزاری مسابقات مخالفت کردند اما ستاد کرونا اعلام کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشکلی از بابت شروع لیگ وجود ندارد. 
اما بعد (شنبه) مشخص شد 6 نفر از اعضای تیم فوتبال استقلال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین باشگاه فولاد از مبتلا شدن ۱۶ عضو تیم خود به کرونا خبر داد. یکی از مواردی که در پروتکل بهداشتی مسابقات لحاظ شده، مسأله لغو مسابقه تیم‌ها بر اساس تعداد مبتلایان آنهاست. 
وزارت بهداشت خردادماه، پروتکل‌های بهداشتی برای شروع مسابقات ورزشی را مشخص و به ستاد مقابله با کرونا در ورزش ابلاغ کرد. در بخشی از این پروتکل آمده بود: در صورت وجود بیش از 5 نفر با علایم مثبت یا مثبت شدن تست‌های تشخیصی مبنی بر ابتلای فرد به «کووید-۱۹»، فعالیت تیم مربوط تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت، معلق خواهد شد، همچنین در صورت وجود علایم یا تست مثبت، فرد مذکور مجوز همراهی تیم را نداشته و ضروری است به مدت ۱۴ روز قرنطینه شود. 
اگر مسؤولان بخواهند بر اساس این اطلاعیه عمل کنند، باید دیدار تیم‌های فولاد و استقلال با حریفان‌شان لغو شود و اعضایی که تست‌شان مثبت شده به قرنطینه بروند. 
اما سوم تیر‌ماه، دقیقا یک روز قبل از شروع مجدد لیگ برتر، ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش تصمیمات جدیدی را درباره فعالیت‌های ورزشی از جمله مدت زمان انجام تست کرونا در مسابقات فوتبال و فعالیت استخرهای سرپوشیده در مناطق زرد، اتخاذ کرد. 
در اطلاعیه شماره ۱۷ این ستاد درباره لغو بازی تیم‌هایی که اعضای آن به کرونا مبتلا شوند، آمده است: پیرو برگزاری نشست‌های تخصصی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابلاغیه معاونت بهداشت این وزارتخانه، قرار است تست PCR برای تیم‌های فوتبال حین برگزاری مسابقات هر ۱۰ روز یک بار انجام شود و علاوه بر این در صورت مثبت بودن تست PCR در ۲۵ درصد کل تیم (بازیکنان و کادر)، تیم مربوط باید به قرنطینه برود. 
 
* لغو مسابقات بر عهده چه سازمانی است؟
با مثبت شدن تست کرونای اعضای استقلال و فولاد نگرانی‌ها افزایش یافته است اما کسی دقیقا نمی‌داند چه سازمانی باید درباره لغو بازی این تیم‌ها یا به طور کلی لیگ، در شرایط بحرانی تصمیم‌گیری کند. 
فرهاد مرادی، دبیر ستاد مقابله با کرونا در ورزش در مصاحبه‌ای گفت: «در صورتی که نمونه ۲۵ درصد تیم مثبت باشد، در این صورت سازمان لیگ تصمیم می‌گیرد که کل تیم به قرنطینه برود یا همان بازیکنانی که نمونه‌شان مثبت شده قرنطینه شوند».
او همچنین اظهار کرد: «نقش ما این نیست که درباره انجام یا عدم انجام بازی‌ها تصمیم بگیریم، نقش ما نظارتی است. ما حتی آزمایشگاه‌ها را هم تعیین نمی‌کنیم، بلکه افسران سلامت ما در مکان‌ها حضور دارند تا همه چیز را بررسی کنند. جواب آزمایشات نیز به سازمان لیگ اعلام می‌شود». بعد از او این بار نوبت صادق درودگر، عضو هیأت‌رئیسه سازمان لیگ بود که توپ را به زمین ستاد مقابله با کرونا بیندازد. او درباره لغو مسابقات تیم‌ها یا به طور کلی لیگ به خبرنگاران گفت: «برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی در اختیار فدراسیون‌ها و سازمان‌های لیگ نیست. ستاد کروناست که تصمیم می‌گیرد رستوران‌ها باز شوند، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شوند یا بازی‌ها برگزار شود یا نشود. همه اینها به دستور نهادهای بالادستی است و ما هم تابع آنها هستیم. آنها به مسائل اشراف دارند و تصمیمات کلان می‌گیرند و ما مجری هستیم».
با این صحبت‌ها به نظر می‌رسد نه ستاد مقابله با کرونا در ورزش و نه سازمان لیگ نمی‌خواهند مسؤولیت برگزاری یا لغو مسابقه تیم‌ها یا به طور کلی لیگ را بر عهده بگیرند. آمار مبتلایان به کرونا در ایران افزایش پیدا کرده و تعداد شهرها با وضعیت قرمز بیشتر شده است اما با این حال مقامات ورزشی وظیفه حفاظت از سلامت اهالی ورزش را به گردن یکدیگر می‌اندازند. 
***
[آبی‌ها از فرودگاه بازگشتند و به جم نرفتند]
روز گذشته در آستانه سفر تیم استقلال به جم و در شرایطی که اعضای این تیم در فرودگاه حضور داشتند تست چند بازیکن دیگر این تیم مثبت اعلام شد تا آنها به همین بهانه فرودگاه را به مقصد خانه‌های‌شان ترک کنند. در شرایطی که اعضای تیم استقلال در فرودگاه مهرآباد حاضر شده و قصد سفر به جم را داشتند، یک شوک دیگر به آبی‌پوشان وارد شد تا اعضای کادر فنی و مدیریتی این تیم را از سفر به بوشهر منصرف کند. روز گذشته پاسخ دومین تست کرونای بازیکنان استقلال نیز به دست کادر پزشکی و اعضای فنی این تیم رسید و تعداد بازیکنانی که در استقلال به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند به12 نفر افزایش یافت. پیش از این 6 بازیکن تیم استقلال (4 بزرگسال و 2 امید) به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. این اتفاق باعث شد تا کادر فنی تیم استقلال تصمیم بگیرد آبی‌پوشان راهی جم نشوند. طبق ادعای ایسنا 10 بازیکن استقلال به اسامی محمد دانشگر، هرویه میلیچ، آرش رضاوند، حسین پورحمیدی، فرشید اسماعیلی، مهدی قائدی، فرشید باقری، داریوش شجاعیان، وریا غفوری و مسعود ریگی به همراه ۲ بازیکن امید، تست کرونای شان مثبت بوده است. 

Page Generated in 0/0177 sec