printlogo


کد خبر: 221392تاریخ: 1399/4/15 00:00
از امروز سختگیری برای ناقضان پروتکل‌های بهداشتی کرونا اعمال می‌شود
اتمام حجت با بی‌ماسک‌ها
* رئیس‌جمهور: اعمال مجدد محدودیت‌ها به استانداری‌ها سپرده شد

گروه اجتماعی:‌ رئیس‌جمهور دیروز با اتمام حجت با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، هشدارهای لازم را در این زمینه داد؛ از عدم ارائه خدمت به کسانی که ماسک ندارند تا درج غیبت برای کارمندانی که بدون ماسک در محل کار حاضر می‌شوند و برخورد با اشخاص و صاحبان شغلی که نسبت به اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجهند. 
به گزارش «وطن امروز»، جولان ویروس کرونا در سراسر کشور و گسترش شیوع این بیماری مسری و بسیار خطرناک موجب شد استفاده از ماسک از امروز اجباری شود؛ اقدامی که در راستای جلوگیری از ابتلای ویروس هزارچهره کرونا که مدتی است در کشور روزانه به طور میانگین 150 نفر را راهی گورستان و حدود 2500 نفر را به این بیماری مبتلا می‌کند، انجام می‌شود. 
ایجاد حساسیت بیش از پیش نسبت به رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی در مقابل ابتلای به کرونا و قطع زنجیره این ویروس منحوس در حالی است که ظرفیت خیلی از بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده و کادر پزشکی نیز با خستگی مفرط مواجه است. 
از طرفی «کووید-19» با تغییر ماهیت و ابتلا کردن جوانان و کودکان، نگرانی‌هایی را برای مردم و جامعه پزشکی ایجاد کرده است. البته خیلی‌ها بازگشایی مشاغل و رفع محدودیت‌ها را دلیل همه‌گیری و شیوع گسترده مجدد این بیماری می‌دانند که در این راستا ستاد ملی مقابله با کرونا اختیار اعمال مجدد محدودیت‌ها را در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی به استانداری‌ها سپرده است. 
 
* ماسک‌زدن از امروز اجباری است
رئیس‌جمهور دیروز در ستاد مقابله با کرونا گفت: از روز اول در بازگشایی مراکز تعطیل شده به خاطر ویروس کرونا با مردم قرار گذاشتیم گشایش‌ها به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. حسن روحانی اظهار کرد: بارها اعلام شد این ویروس میهمان ناخوانده است و مدت حضورش معلوم نیست. با هوای گرم هم از بین نمی‌رود. متخصصان ما گفتند حضورش ادامه‌دار است. این ویروس ناشناخته است، اول پیرها را درگیر می‌کرد، الان جوان‌ها را هم درگیر می‌کند. علائمش هم دائما در حال تغییر است. روحانی یادآور شد: به ستادهای مقابله با کرونا در استان‌ها اختیار داده شده است درباره مشاغلی چون رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی، مساجد و... در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی محدودیت فعالیت اعمال شود. اخیرا تصویب کردیم هر کجا چنین وضعیتی داشت، حداقل برای یک هفته ممنوعیت را اعلام کنند و اگر نیاز بود مجددا برای هفته دیگر نیز ادامه دهند تا شرایط عادی شود. 
وی با بیان اینکه «مخفی کردن بیماری نوعی تجاوز به حقوق دیگران است» گفت: من که بیماری‌ام را مخفی می‌کنم و نمی‌گویم، نسبت به خانواده، دوست، همکار و سایر افراد مسؤولیت دارم. وقتی ابتلای خود را اطلاع نمی‌دهم و حتی ماسک هم نمی‌زنم درست نیست. باید این فرهنگ را جا بیندازیم که ماسک استفاده کنیم. روحانی تأکید کرد: از امروز استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی شلوغ باید اجباری باشد و چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کرد، باید از او بخواهند ماسک داشته باشد و حتی باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات و دستگاه‌ها در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، جلوگیری شود.  وی گفت: ستاد مقابله با کرونا با بررسی شرایط نسبت به تعطیلی یا افزایش محدودیت‌ها تصمیم‌گیری کرده و با هماهنگی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات خود را اجرا کند و چنانچه در این مسیر نیاز باشد از نیروی انتظامی و بسیج برای حسن اجرای تصمیمات کمک بگیرد. روحانی ادامه داد: برخی افراد اصلا علائم بیماری ندارند. اگر می‌خواهیم به فردی نزدیک شویم، همه باید مبنا را بگذاریم که آن فرد مبتلا به کروناست. یا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده یا از ماسک استفاده کنیم. در اجتماعات بزرگ هم شرکت نکنیم.  روحانی ادامه داد: مسؤولان مربوط هر کدام وظیفه و مسؤولیتی دارند. من از کمیته امنیتی و اجتماعی و کمیته بهداشتی می‌خواهم که ابلاغ کنند هر کسی وارد اداره‌ای می‌شود که شلوغ هم هست، باید از ماسک استفاده کند. اگر از ماسک استفاده نکرد، به او نباید خدمت ارائه شود. اگر کارمندی در اداره‌ای بدون ماسک حضور یافت، باید برای وی غیبت بزنند و وی را بازگردانند. این موضوع باید ابلاغ شود که ارائه خدمات منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. 
وی یادآور شد: ما باید نسبت به ادارات دولتی و شبه‌دولتی که اداره آن به عهده دولت است، این موارد و پروتکل‌ها را اجباری کنیم. وی گفت: هر 3 گروه خدمت‌دهنده، خدمت‌گیرنده و مکان خدمت باید مورد پایش باشد. مکان خدمت باید بهداشتی باشد و پروتکل را رعایت کند، خدمت‌دهنده که خود کاسب است و خدمت‌گیرنده هم مردم هستند. هر سه باید مراعات کنند تا از این شرایط سختی که داریم، عبور کنیم. مسافرت‌ها باید کاهش یابد و به حد ضرورت برسد. اگر احساس خطر می‌کنیم و در شرایط هشدار هستیم، می‌توانیم برخی محدودیت‌ها را برای مدت کوتاهی بازگردانیم. 
 
* هشدار نسبت به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های پذیرش‌کننده کرونا
بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل انبوه مراجعان کرونایی ظرفیت خدمت‌رسانی ندارند و خیلی‌ها در لیست انتظار قرار دارند. مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه با اوج بیماری کرونا در بسیاری از مناطق کشور روبه‌رو هستیم، گفت: در شرایط کنونی باید مسؤولان، دولت، مجلس و هر ارگان و سازمانی که مسؤولیتی در این رابطه دارد، برای مهار و کنترل بیماری واکنش سریع داشته باشد. دکتر پیام طبرسی با هشدار جدی نسبت به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها و با بیان اینکه ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران کرونایی تکمیل شده است، گفت: در صورتی که بحران ایجاد شده کنترل و مدیریت نشود، از همه جهات ضربه خواهیم خورد و اولین جایی که دچار صدمه می‌شود سلامت مردم است. متاسفانه در حال حاضر تعداد بالایی از مردم در بیمارستان بستری هستند و خیلی‌ها در لیست انتظار برای بستری به سر می‌برند؛ وضعیتی که شایسته کشور ما نیست. 
وی ادامه داد: همان‌گونه که مشاهده می‌شود و آمارها نیز نشان می‌دهد، با اوج بیماری کرونا در بسیاری از مناطق کشور و طبق اعلام وزارت بهداشت در ۱۴ استان روبه‌رو هستیم که تهران نیز جزو آنهاست. البته این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و خود بنده از ۵ خرداد مکرر هشدار دادم که مسافرت‌های بی‌رویه و شرکت در مراسمات و تجمعات منجر می‌شود کرونا از کنترل ایجاد شده، خارج شود و متاسفانه این اتفاق افتاد و همه کسانی که این توصیه‌ها را جدی نگرفته و رعایت نکردند، امروز باید خود را مسؤول بدانند. 
طبرسی با ذکر نکاتی جدی برای کنترل، مدیریت و رهایی از بحران ایجاد شده، عنوان کرد: اولین قدم لغو همه تجمعات و تعطیلی هر مسأله‌ای است که باعث تجمع افراد می‌شود؛ پاساژها، مراکز خرید، رستوران‌ها، کنسرت‌ها، سینماها و هر چیز دیگری که باعث تجمعات می‌شود باید هرچه سریع‌تر لغو شود. 
مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از شرایط برگزاری امتحانات و بویژه کنکور سراسری، گفت: به عنوان نمونه با برگزاری حضوری کنکور، تجمعات چند‌صد هزار نفری ایجاد می‌شود که این مسأله باعث انتقال شدید بیماری خواهد شد و بسیار خطرناک خواهد بود.  وی رعایت فاصله فیزیکی در وسایل نقلیه عمومی را مسأله مهم بعدی عنوان کرد و گفت: باید تمهیدات جدی برای رعایت فاصله‌گذاری در وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس اندیشیده و اجرا شود. وی مسأله بعدی را ممنوعیت مسافرت‌های بین‌استانی و کنترل شدید آن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر افراد براحتی و بدون کنترل از یک منطقه به منطقه دیگر مسافرت کرده و باعث انتقال بیماری می‌شوند. 
طبرسی با تاکید بر اینکه همین بی‌توجهی‌ها باعث وضعیت کنونی شده است، گفت: باید قوانینی تدوین شود تا با افرادی که در اماکن عمومی اصول بهداشتی را رعایت نکرده و از ماسک استفاده نمی‌کنند بشدت برخورد شود، چرا که در حال حاضر سلامت جامعه بشدت در معرض خطر قرار دارد و اگر این کنترل‌ها رعایت نشده و آمار ابتلا کم نشود از همه جهات ضربه خواهیم خورد و اولین جایی که دچار صدمه می‌شود سلامت مردم است. متأسفانه در حال حاضر تعداد بالایی از مردم در بیمارستان بستری هستند و خیلی‌ها در لیست انتظار برای بستری به سر می‌برند؛ وضعیتی که شایسته کشور نیست. 
 
* 20 درصد ایرانیان به کرونا مبتلا شده‌اند
«حدود 15 تا 20 درصد ایرانیان به کرونا مبتلا شده‌اند». عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، در پاسخ به این سوال که واکسن کرونا تا آخر پاییز آماده می‌شود یا خیر؟ گفت: با مجموعه تلاش‌های انجام شده تا آخر پاییز یا ابتدای زمستان واکسن کرونا در دسترس خواهد بود و تا این لحظه راهی جز رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک وجود ندارد. مسعود مردانی گفت: اظهارات من بر اساس اطلاعیه‌های سازمان جهانی بهداشت است. در 3 جهت بر روی واکسن کرونا تحقیق می‌شود. یک جهت که بسیار موفقیت‌آمیز بوده همکاری اتحادیه اروپایی و کمپانی واکسن‌سازی معتبری است که با کمک 5/8 میلیاردی کشورهایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان و ایتالیا اقدام به ساخت واکسنی کرده است که کارآزمایی بالینی و تحقیقات اولیه روی آن به اتمام رسیده و مطالعات اولیه تأثیر‌پذیری این دارو را به اثبات رسانده است. وی در ادامه اظهار داشت، شرکتی آمریکایی نیز قول داده است تا آخر سال میلادی (دی‌ماه) حدود یک تا 5/1 میلیارد از این واکسن را تولید کند، همچنین چین نیز با آزمایش‌هایی به نکات خوبی برای ساخت این واکسن رسیده است. وی درباره ابتلای 18 میلیون ایرانی به کرونا گفت: بین 15 تا 20 درصد ایرانیان به کرونا مبتلا شده‌اند. مردانی اظهار داشت: سرماخوردگی می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به «کووید- 19» مفید باشد. به این صورت که ویروس کرونا نه به صورت «کووید- 19» بلکه به صورت خفیف‌تر در سرماخوردگی‌ها وجود دارد و این عمل می‌تواند باعث ایجاد یک محافظت نسبی در برابر «کووید- 19» شود.
***
[۱۸ استان در وضعیت قرمز و هشدار]
به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا 18 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و نگرانی‌ها درباره شدت یافتن موج شیوع کرونا در مناطق سفید افزایش یافته است. به گزارش «وطن امروز»، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا روزهای سختی را پیش روی کادر پزشکی قرار داده است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طی 24 ساعت گذشته (ظهر جمعه تا ظهر شنبه) 2 هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید- 19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۱۴۸ تن از آنها بستری شدند. سیما سادات‌لاری گفت: مجموع بیماران «کووید- 19» در کشور به ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسید. وی همچنین گفت: متأسفانه طی شبانه‌روز گذشته ۱۴۸ بیمار «کووید- 19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید. سادات‌لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۱۹۸ هزار و ۹۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی تاکید کرد: ۳۱۳۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید- 19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سادات‌لاری ادامه داد: تاکنون یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۵۲۰ آزمایش تشخیص «کووید- 19» در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها و بویژه استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل و حضور در تجمعات، گفت: استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. وی همچنین تاکید کرد: استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان‌و‌‌بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند. وی با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک از امروز و توصیه به پرهیز از سفر و حضور در تجمع‌ها، گفت: روزانه ۱۶۰ هزار نفر در دنیا به «کووید- 19» مبتلا می‌شوند که در حقیقت ۶۰ درصد کل مبتلایان، در یک ماه اخیر بوده‌اند و این نشان می‌دهد ابتلا به «کووید- 19» روندی افزایشی در کل دنیا دارد. 

Page Generated in 0/0070 sec