printlogo


کد خبر: 221395تاریخ: 1399/4/15 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه روز استقلال این کشور با حضور در پارک ملی «مونت راش مور» در داکوتای جنوبی مخالفانش را به باد انتقاد گرفت
ترامپ: هدف معترضان پایان دادن به آمریکاست

گروه بین‌الملل: سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا این روزها بیش از همیشه رنگ و بوی ناامیدی دارد. او در سخنرانی آخر خود صراحتا از عبارت «پایان آمریکا» استفاده کرد، اگر چه آن را هدف غایی معترضان نامید اما خود او بهتر از هرکسی نشانه‌های این پایان را دیده است و پیش از او نیز تئوریسین‌های بسیاری در خود آمریکا از این موضوع سخن گفته‌اند. سخن از زوال یا پایان آمریکا جزو «کلمات ممنوعه» در ساختار قدرت آمریکا بود که حتی سخن از آن در نهادهای دانشگاهی و علمی آمریکا هم با واکنش و مقاومت مواجه می‌شد. کرونا و مدیریت آمریکایی آن که در خود آمریکا ۱۳۵هزار کشته داد و این کشور را به مضحکه مدیریتی دنیا تبدیل کرد، انگار این «ممنوعیت» را از بین برد و حالا عبارت پایان آمریکا حتی در ادبیات رئیس‌جمهوری آمریکا هم وارد شده است. کافی است عبارت «زوال آمریکا» را به هر زبانی جست‌وجو کنید تا با انبوهی از اظهارنظرات اندیشمندان و تئوریسین‌های آمریکایی و غیر‌آمریکایی مواجه شوید. بهانه‌های زوال این روزها بیش از بهانه‌های ادامه وضعیت فعلی در آمریکاست. ناامیدی بیش از 70 درصدی مردم آمریکا از اینکه در کشورشان اتفاق مثبتی بیفتد، بی‌پایه و اساس نیست و رد آن را باید در اوضاع پاشیده‌شده این کشور دید.
حمله شدید ترامپ در «مونت راش مور» بار دیگر به معترضان علیه نژادپرستی نظام‌مند در این کشور ثابت کرد رئیس‌جمهور آمریکا سبد رأی خود را براساس تفرقه‌افکنی و ایجاد دو‌قطبی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان تنظیم کرده است. در حالی که بومیان منطقه داکوتای جنوبی با حضور در نزدیکی محل سخنرانی ترامپ به سیاست‌های نژاد‌پرستانه او اعتراض کردند اما ترامپ با حمله به معترضان هدف نهایی آنها را پایان دادن به آمریکا بیان کرد. به گزارش «وطن امروز»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه روز استقلال این کشور با حضور در پارک ملی «مونت راش مور» در ایالت داکوتای جنوبی ضمن سخنرانی در تجمع کم‌تعداد حامیانش، مخالفانش را به باد انتقاد گرفت. ترامپ در این سخنرانی در اظهاراتی ‌کم‌سابقه ضمن انتقاد شدید از معترضانی که قصد تخریب مجسمه‌های کنفدراسیون را دارند، آنها را به تلاش برای سرنگونی «انقلاب آمریکایی و ایجاد تغییرات ساختاری در این کشور» متهم کرد. ترامپ در جمع طرفدارانش افزود: این یک فاشیسم جدید چپگرای افراطی است. اگر با زبان آنها صحبت نکنید، خواسته‌های آنها را عملی نکنید و برخلاف میل آنها اقدام کنید، سانسور خواهید شد، در فهرست سیاه قرار می‌گیرید، تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات می‌شوید. وی در ادامه گفت: اشتباه نکنید، این انقلاب فرهنگی چپگرا با هدف سرنگونی انقلاب آمریکا طراحی و برنامه‌ریزی شده است. هدف نهایی معترضان پایان دادن به آمریکاست. 
تحلیلگران معتقدند سخنان ترامپ در دامنه کوه راش مور 4ماه مانده به روز انتخابات با هدف تاثیر مستقیم بر رأی‌دهندگان سفیدپوست صورت گرفته است. رئیس‌جمهور آمریکا بشدت به معترضان تبعیض‌نژادی در این کشور تاخت. 
اعتراض‌های سراسری علیه نقض حقوق بشر و تبعیض‌نژادی سیستماتیک در آمریکا پس از قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که در ششم خردادماه رخ داد، همچنان در سراسر آمریکا جریان دارد که به زیر کشیدن نمادهای تبعیض‌نژادی و مجسمه‌های مقامات آمریکایی مروج برده‌داری، یکی از اقدامات آنها بوده است. در مقابل اما ترامپ بشدت با این اقدام مخالف است و تاکید کرده اقدام‌کنندگان علیه مجسمه‌ها و اماکن تاریخی تا ۱۰ سال زندان محکوم شوند. 
 
* بی‌توجهی ادامه‌دار ترامپ به کرونا
اما یکی از نکات قابل توجه در مراسم سخنرانی ترامپ، بی‌توجهی وی و کمپین انتخاباتی‌اش به توصیه‌های مقام‌های ارشد بهداشتی آمریکا درباره خطرات برگزاری تجمعات انتخاباتی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بود. خبرگزاری آسوشیتد‌پرس در گزارشی با اشاره به این مسأله نوشت: «سخنرانی و آتش‌بازی در کوه راش مور در حالی انجام شد که همه‌گیری (کرونا) بیش از ۱۳۵۰۰۰ آمریکایی را کشته است. رئیس‌جمهور برای جلب جمعیت انبوهی از هواداران به سراسر کشور رفته است؛ هوادارانی که اغلب آنها ماسک نمی‌زنند و به دستورالعمل‌های بهداشتی برای حاضر نشدن در تجمعات بزرگ توجهی نمی‌کنند». همزمان با این سفر انتخاباتی ترامپ، کارزار او ابتلای «کیمبرلی گایلفویل» یکی از اعضای کمیته جمع‌آوری حمایت مالی از کارزار ترامپ و از نزدیکان دونالد ترامپ جونیور (پسر ارشد ترامپ) به ویروس کرونا را تایید کرد. به گفته رئیس کمیته تأمین مالی کارزار ترامپ، گایلفویل و پسر ارشد ترامپ خود را در قرنطینه قرار داده و حضور در تجمعات و برنامه‌ها را لغو کرده‌اند. 
از دیگر موضوعات مورد توجه در مراسم سخنرانی ترامپ حضور کم ‌طرفداران وی در سخنرانی بود. گزارش‌های محلی تصاویری را به نمایش درآورده‌اند که نشان می‌دهد صندلی‌های سالنی که قرار بود دونالد ترامپ در آن سخنرانی کند پر نشده بود و طبقه بالایی سالن تقریبا خالی ماند. این اتفاق در گردهمایی ترامپ در اوکلاهما و تسالا هم رخ داد و جمعیت اندکی برای حضور در سخنرانی وی خود را به سالن رسانده بودند.
 
* درگیری پلیس آمریکا با معترضان بومی
در آستانه حضور دونالد ترامپ در داکوتای جنوبی برای بازدید از «یادبود ملی کوه راش مور»، همچنین سرخ‌پوستان آمریکایی در اعتراض به غصب سرزمین اجدادی‌شان تجمع کردند اما این تجمع با دخالت نیروهای پلیس و دستگیری معترضان مواجه شد. معترضان بومی ‌با حضور در جاده منتهی به محل سخنرانی برای تقریبا 3 تا 4 ساعت آن را مسدود کرده بودند و پلیس برای بازکردن مسیر از گاز فلفل علیه معترضان استفاده کرد. قبل از عبور ترامپ از این بزرگراه تعدادی از معترضان دستگیر شدند.  معترضان و سرخ‌پوستان آمریکایی پلاکاردها و بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «شما در یک زمین سرقت شده حضور دارید» و «برتری‌طلبی سفیدپوستان را برچینید». پارک ملی مونت راش مور، یک یادبود ملی در ایالت «داکوتای جنوبی» است و روی کوهی در آن چهره 4 رئیس‌جمهور اسبق آمریکا حک شده است. این یاد‌بود که در سال ۱۹۲۵ میلادی رونمایی شد، در زمین‌های سرخ‌پوستان قبیله «لاکوتا» قرار دارد. روزنامه یو‌اس‌ای تودی در مصاحبه با یکی از معترضان بومی ‌در این باره نوشت: معترضان می‌گویند این منطقه با عنوان «بلک هیلز» برای بومی‌های آمریکا مقدس است، در حالی که سیاست‌های دولت ترامپ علیه منافع بومی‌ها و سایر گروه‌های اقلیت است. «فردی لانگورث» یکی از اعضای قبیله «لاکوتا» در این باره گفت: مشکل موجود در آمریکا فراتر از رئیس‌جمهور فعلی این کشور است اما ترامپ به عنوان کاتالیزور عمل کرده است. او افزود: «یا به حق موجودیت ما احترام بگذارید یا با مقاومت ما روبه‌رو شوید. ما مثل آدم‌های یتیمی ‌هستیم که در شب گریه می‌کنیم و تا زمانی که صدای‌مان را بشنوند به سر و صدا کردن ادامه خواهیم داد». به گزارش این روزنامه، منظور این معترض از به کار بردن عبارت «یتیم»، همه مردمان بومی ‌آمریکا هستند که چندین نسل آنها تحت تأثیر معاهدات نقض‌شده توسط ایالات متحده قرار گرفته‌اند. 
 
* ادامه قهر نظرسنجی‌ها با ترامپ
 هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی با اشاره به ادامه کمپین ترامپ با استراتژی نفرت‌پراکنی نوشت: در حالی که تنها 4 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باقی‌ مانده است، رای‌دهندگان آمریکایی شرکت‌کننده در نظرسنجی‌ها، دونالد ترامپ را بدترین رئیس‌جمهوری آمریکا در ۳ ‌دهه اخیر دانستند. ضعف عملکرد ترامپ در سیاست خارجی، عملکرد غیرقابل دفاع او در مهار شیوع کرونا، شیوه خشونت‌آمیز او در برخورد با اعتراضات مردمی‌ و... از جمله دلایلی است که باعث شده مردم آمریکا در نظرسنجی او را بدترین رئیس‌جمهوری کشورشان در 3 دهه اخیر بدانند. در نظرسنجی‌های منتشر شده توسط ریل‌کلیرپالیتیکس، بایدن با اختلاف 3/9 درصد، از رقیب خود جلوتر است. هر چند در این میان برخی دیگر از نظرسنجی‌ها از جمله یو‌اس‌ای تودی/ سافولک پیشگامی ‌بایدن از ترامپ را با اختلاف ۱۲ درصد نشان می‌دهند. به این ترتیب که بایدن با کسب ۵۳ درصد آرا در برابر ترامپ با ۴۱‌درصد رای قرار دارد. 
 

Page Generated in 0/0406 sec