printlogo


کد خبر: 221417تاریخ: 1399/4/16 00:00
خبر استفاده از یک زن آن هم دختر مایکل جکسون برای بازی در نقش حضرت مسیح(ع)با واکنش موحدان جهان رو‌به‌رو شد
توهین به منجی در آخرالزمان!

گروه فرهنگ‌وهنر: کرونا همه جهان را درگیر بحرانی بزرگ کرده است و حالا بیش از همیشه جهان عطش ظهور منجی را حس می‌کند؛ در این شرایط و به شکل طبیعی سینما باید همراهی بیشتری با فضای حاکم بر جهان داشته باشد، بویژه هالیوود که این روزها با آمریکایی طرف است که شعله‌های خشم مردم از رفتارهای نژادپرستانه گروهی از سفیدپوستان آمریکایی در آن بیش از همیشه زبانه می‌کشد.
حالا در این میان خبر رسیده که هالیوود قصد دارد اثر جدیدی را به اکران برساند که در آن «پاریس جکسون» دختر پرحاشیه مایکل جکسون، خواننده آمریکایی در قامت نقش حضرت مسیح(ع) حضور پیدا کرده است؛ خبری که می‌توان از آن به عنوان دهن‌کجی آشکار سینمای آمریکا به شرایط فعلی جامعه آمریکا و البته جهان تعبیر کرد، جامعه‌ای که آشوب‌های متعدد این روزها گریبان آن را گرفته و بیش از همیشه نیازمند حضور یک منجی است.
 
* زباله مسیح‌هراسی در هالیوود
بر اساس آنچه گاردین گزارش کرده، فیلمی با عنوان «عادت» با بازی «پاریس جکسون» قرار است در آینده نزدیک اکران شود. موضوع فیلم شاید یکی از موهن‌ترین تولیدات هالیوودی در رابطه با مسیح باشد. پیامد انتشار این خبر، توماری با ۲۶۰ هزار امضا بود که خواهان جلوگیری از پخش این فیلم است. امضا‌کنندگان این تومار، فیلم را آنچنان توهین‌آمیز عنوان کرده‌اند که به آن لقب «زباله مسیح‌هراسی» (Christianophobic garbage)  داده‌اند. این فیلم تناسخ «مسیح» را به عنوان یک زن «همجنسگرا» ترسیم می‌کند. البته بر اساس آنچه تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده، فیلم اشاره مستقیمی به پیامبر بزرگ الهی حضرت عیسی(ع) ندارد اما در بطن قصه آن به شخصیت ایشان اشاره شده است.
اعتراضات به این فیلم نه فقط از سوی امضاکنندگان تومار 260 هزار امضایی، بلکه از سوی سازمانی با عنوان «یک میلیون مادر» نیز در آمریکا رخ داد؛ در بیانیه اعتراضی این سازمان درباره این فیلم به 2 نکته اشاره شده، اینکه این فیلم «موهن به مقدسات» است و «ایمان مردم را مسخره می‌کند».
 
* بدترین انتخاب برای یک نقش جنجالی
مساله صرفاً به تصویر نمایش داده شده از حضرت عیسی(ع) در این فیلم محدود نمی‌شود، بلکه نفس حضور «پاریس جکسون» در شمایلی شبیه حضرت مسیح(ع)، به خودی خود مورد اعتراض قرار گرفت. پاریس جکسون که حواشی متعددی در زندگی شخصی‌اش داشت سال 2017 با انتشار عکس‌هایی برهنه از خود جنجال‌های فراوانی آفرید. او همچنین مدعی شده در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته و مدتی نیز رسانه‌های جهان را با ماجرای کشته شدن پدرش (نه مرگ طبیعی او) سرکار گذاشته بود. همچنان که پدرش نیز در زمان حیات چهره‌ای بشدت پرحاشیه بود و همواره به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای ابتذال در تاریخ هنر و سرگرمی از آن یاد می‌شود. انتخاب پاریس جکسون، در کنار نقشی که او در این فیلم ایفا کرده، ‌آنقدر پرحاشیه و جنجالی بود که بخش چشمگیری از جامعه مسیحیان آمریکا را وادار به اعتراض کرد؛ اعتراض به هتک حرمت منجی آن هم در شرایطی که جامعه آمریکا درگیر آشوب‌هایی بزرگ از جنس اعتراضات ضدنژادپرستانه سیاه‌پوستان در این کشور است.
 
* توهین به مسیح با آخرین وسوسه مسیح
اما مرور کارنامه هالیوود نشان می‌دهد «عادت» با بازی «پاریس جکسون» تنها اثری نیست که مضمونی ضدمسیح دارد. «آخرین وسوسه مسیح» یکی از معروف‌ترین آثار سینمای هالیوود است و مارتین اسکورسیزی آن را کارگردانی کرده است. قصه‌ای با یک روایت بشدت تحریف شده و توهین‌آمیز که در آن حضرت عیسی(ع) نه در جایگاه یک پیامبر عظیم‌الشأن الهی، بلکه به صورت فردی عادی با «وسوسه‌های شهوانی» که همواره با «نفس اماره» درگیر و از درد و شکنجه هراسان است، به تصویر کشیده می‌شود؛ روایتی که صدای اعتراض بسیاری از پیروان ادیان الهی از مسیحیان گرفته تا مسلمانان را بلند کرد و در نتیجه نمایش فیلم در کشورهایی مانند ترکیه، شیلی، مکزیک، فیلیپین و سنگاپور ممنوع شد و حتی در فرانسه کار به اعتراض خشونت‌آمیز کشید. 
اثر دیگری نیز با الگو گرفتن از این اثر ساخته شد که «نخستین وسوسه مسیح» نام داشت و در توهینی بی‌شرمانه، عیسی مسیح (ع) را در نقش یک مرد همجنسگرا تصویر می‌کرد! اثری تولید شده در برزیل که کمپانی آمریکایی نتفلیکس آن را پخش کرد و اتفاقا در جامعه برزیل نیز به آن اعتراضات زیادی صورت گرفت و حدود 2 میلیون نفر با امضای توماری از «نتفلیکس» خواسته‌اند این کمدی را از سرویس پخش خود حذف کند. 
 
* فیلمی برای تحریک عمدی عواطف جامعه مسیحیان؟
البته همه آثار تولید شده در ارتباط با حضرت عیسی(ع) صرفاً در نفی شخصیت ایشان نبوده و آثار دیگری نیز در سینمای جهان تولید شده که رویکرد متفاوتی نسبت به زندگی حضرت عیسی(ع) دارد اما تولید اثری جنجالی که قصه آن به شکلی واضح به توهین به شخصیت پیامبری عظیم‌الشأن همچون عیسی(ع) اختصاص دارد، آن هم در شرایط فعلی آمریکا را نمی‌توان چیزی جز دهن‌کجی سینمای آمریکا به مردم این کشور بویژه سیاه‌پوستان دانست، چرا که بخش عمده‌ای از سیاه‌پوستان جامعه آمریکا یا مسیحی هستند یا پیرو سایر ادیان آسمانی از جمله اسلام به شمار می‌آیند و اتفاقات اخیر را می‌توان توهینی آشکار به باورهای این بخش مهم از جامعه آمریکا دانست، آن هم در شرایطی که سیاه‌پوستان آمریکایی این روزها بیش از همیشه نسبت به تبعیض‌های صورت گرفته از سوی بخشی از جامعه سفیدپوستان آمریکایی معترض هستند و اعتراضات اخیر جامعه سیاه‌پوستان آمریکایی نیز در همین راستاست. حالا در این میان خبری در ارتباط با انتشار اثری موهن درباره حضرت عیسی(ع) در آمریکا منتشر می‌شود که قطعاً یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های معترض به آن بدنه یکتاپرست سیاه‌پوستان آمریکایی است. حتی شاید بیراه نباشد اگر این ماجرا را در راستای دمیدن بر آتش اختلافات و تحریک سیاه‌پوستان آمریکایی برای متوقف نشدن این اعتراضات تا زمان برگزاری انتخابات پیش‌روی آمریکا تحلیل کنیم؛ ماجرایی که قطعا در معادلات جامعه آمریکا در آینده نیز موثر خواهد بود. 

Page Generated in 0/0066 sec