printlogo


کد خبر: 221430تاریخ: 1399/4/16 00:00
دور دنیا

وخامت اوضاع اقتصادی عربستان در دوره بن‌سلمان
روزنامه الاخبار در گزارشی تحت عنوان «سعودی‌ها در برابر مالیات؛ خداحافظی با دوره رفاه» به اوضاع اقتصادی این کشور و وخامت آن در دوره زمامداری محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان پرداخت. در این گزارش نوشته شده است: طی روزهای گذشته، فصل جدیدی از سیاست‌های اقتصاد ریاضتی در عربستان سعودی در سایه افزایش مالیات‌ها از ۵ به ۱۵ درصد رقم خورد. بحران کرونا و جنگ قیمت نفت باعث شده است اوضاع اقتصادی عربستان سعودی وخیم شود. درست است که روند تصمیم‌گیری درباره اقتصاد ریاضتی در عربستان سعودی از ۶ سال قبل در سایه کاهش قیمت نفت آغاز شده اما به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان باعث شده اوضاع بدتر شود. نکته مهم اینکه عربستان سعودی از اشتباهات گذشته خود درس نمی‌گیرد و اعضای سازمان اوپک را تهدید کرده اگر تولید نفت خود را کاهش ندهند جنگ جدیدی درباره قیمت‌ها به راه می‌اندازد. بر اساس این گزارش، شکست‌های پی‌در‌پی چشم‌انداز اقتصادی بن‌سلمان باعث شده بافت اجتماعی جامعه عربستان سعودی با خطر تنش و درگیری رو‌به‌رو شود. نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته بعد از اجرای سیاست‌های ریاضتی نشان می‌دهد ۵۱ درصد سعودی‌ها مجبور هستند هزینه‌های خود را کاهش داده و ۳۸ درصد آنها نسبت به این اقدامات بسیار نگران هستند. 
***
نقش افسران اطلاعاتی آمریکا در قاچاق مواد مخدر افغانستان
رئیس بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین برای افغانستان اظهار داشت: افسران اطلاعاتی آمریکا که روسیه را به مسائل مختلف متهم می‌کنند در قاچاق مواد مخدر دست دارند. ضمیر کابلف افزود: هواپیماهای آنها از قندهار و بگرام به هرجایی که بخواهند، به آلمان، رومانی و دیگر کشورها پرواز می‌کنند بدون اینکه کسی این هواپیماها را بازرسی کند. دیپلمات ارشد روس افزود: دخیل بودن آمریکا در قاچاق مواد مخدر بر کسی پوشیده نیست و از هر شهروند کابل که بپرسید در این باره به شما خواهد گفت که همه آماده‌اند در این باره صحبت کنند. 
***
12 زخمی ‌در پی تیراندازی در آمریکا
پلیس ایالت کارولینای جنوبی از وقوع تیراندازی در یک باشگاه شبانه در منطقه «گرین ویل» خبر داد که در جریان آن، حداقل ۱۲ نفر زخمی ‌و به بیمارستان منتقل شدند. این حادثه بامداد دیروز در باشگاه لاویش لانج در منطقه گرین ویل رخ داد. همچنین هنوز علت و انگیزه مهاجمان از این تیراندازی مشخص نیست. 
***
انتقاد اردوغان از اروپایی‌ها
رجب طیب اردوغان روز شنبه در سخنانی در استانبول از خودداری اتحادیه اروپایی نسبت به لغو محدودیت‌های گردشگری و سفر به ترکیه (که در پی شیوع کرونا اعمال شده است) ابراز ناخشنودی کرد. رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش از مسأله شیوع کرونا قدرتمند خارج شده است، گفت: به نظر می‌رسد این موضوع برخی‌ها را ناراحت کرده است، زیرا اتحادیه اروپایی مرز‌های خود را به روی برخی کشور‌ها گشوده که نه در عرصه اقتصاد، دموکراسی و نه در زمینه شفافیت و زیرساخت‌ها نام آنها برده نمی‌شود، در چنین شرایطی از باز کردن مرزهایش به روی ترکیه خودداری کرده است. 
***
واکنش روسیه به تحریم‌ها علیه ونزوئلا
ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در بیانیه‌ای تلاش برخی کشورهای اروپایی برای ممانعت از گفت‌وگوی دولت ونزوئلا و مخالفانش را مسموم دانست و گفت آنها مانع آرام شدن فضای این کشور می‌شوند. او گفت: اتحادیه اروپایی یک بسته تحریمی ‌علیه گروهی از سیاستمداران ونزوئلا و عده‌ای از مخالفان که خواستار گفت‌وگوی سازنده با دولت هستند، تصویب کرده است. البته تلاش وزرای خارجه ونزوئلا و اتحادیه اروپایی در جلوگیری از افزایش تنش دیپلماتیک کمک کرده و این مسأله مهمی ‌است. زاخاروا همچنین افزود: اروپایی‌ها این وقفه در بهبود اوضاع را به وجود آورده‌اند. در واقع آنها به شکست خود و نداشتن ایده‌ای برای تنش‌زدایی در ونزوئلا اقرار کرده‌اند. هدف آنها چیزی جز مسموم کردن هرگونه تلاش جهت نزدیک شدن مخالفان و حامیان دولت و ممانعت از رسیدن آنها به اشتراک‌نظر نمی‌تواند باشد. 
***
نگرانی انگلیس برای نفت لیبی
سفارت انگلیس در طرابلس با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر لزوم از سرگیری تولید نفت در لیبی اعلام کرد: انسداد و کاهش تولیدات در میادین نفتی لیبی و همچنین مداخله مزدوران خارجی در میادین نفتی این کشور نگران‌کننده است. در این بیانیه آمده است: «انسداد میادین نفتی لیبی از ژانویه امسال تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار به لیبی آسیب وارد کرده و پیامدهای اقتصادی منفی به همراه داشته است. این انسداد همچنین به زیرساخت‌های نفتی لیبی آسیب رسانده است». 
***
اعلام تصمیم نهایی واشنگتن درباره کرانه‌باختری ظرف ۴۵ روز
رسانه صهیونیست دیروز اعلام کرد آمریکا بزودی تصمیم خود را درباره موضوع الحاق کرانه باختری و دره رود اردن به رژیم صهیونیستی اعلام خواهد کرد. روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم گزارش داد مسؤولان ارشد در کاخ سفید به مورتون کلاین، رئیس سازمان صهیونیستی- آمریکایی تاکید کرده‌‌اند آمریکا به مدت یک ماه تا ۴۵ روز تصمیم خود را درباره الحاق کرانه باختری اعلام خواهد کرد. به نوشته این رسانه صهیونیست، مقامات ارشد کاخ سفید گفته‌اند احتمال موافقت با این طرح بیش از ۵۰ درصد است. براساس این گزارش، مقامات دولت آمریکا بحث و بررسی موضوع الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی را طی ۲ روز گذشته به سبب جشن‌های استقلال آمریکا متوقف کرده بودند و انتظار می‌رود رایزنی‌ها در این باره در کاخ سفید و مذاکرات با مسؤولان رژیم صهیونیستی طی روزهای آتی دوباره  از سر گرفته شود. 

Page Generated in 0/0057 sec