printlogo


کد خبر: 221435تاریخ: 1399/4/16 00:00
«کوویدـ ۱۹» جان 163 ایرانی را در 24 ساعت گرفت
مرگبارترین روز کرونایی کشور

اسدالله خسروی: بیماری «کووید-۱۹»مدتی است با شیب تندی در کشور ادامه یافته است، چرا که آمار جان‌باختگان کرونا برای نخستین بار در کشور به 163 نفر در طول یک شبانه‌روز رسید تا مرگبارترین روز کرونایی در کشور از ابتدای شیوع این بیماری در ایران به ثبت برسد. به گزارش «وطن امروز»، آمار مبتلایان به این بیماری مسری و کشنده در کشور همچنان روندی افزایشی را طی می‌کند و این روزها ویروس کرونا در خیلی از شهرهای کشور در کمین افرادی که نسبت به خودمراقبتی بی‌توجهند و اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نشسته است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر  اجباری‌بودن استفاده از ماسک در اماکن عمومی اعلام کرده است که واکسن کرونا تا یک سال دیگر به دست ما نمی‌رسد و اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوه انتقال ویروس، استفاده از ماسک مهم‌ترین راهکار پیشگیری از انتقال ویروس است؛ به طوری که اگر دو نفر از ماسک استفاده کنند، حتی اگر یکی از آنها مبتلا باشد و در برابر فردی قرار بگیرد که سالم است، بسته به نوع ماسک می‌تواند بین ۸۵ تا ۹۵ درصد محافظت انجام دهد. از طرفی سخنگوی وزارت بهداشت از مثبت شدن تست کرونای ۲۵۶۰ نفر دیگر در کشور طی روز گذشته خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از روز شنبه تا یکشنبه ۱۵ تیر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۲۹۵ مورد بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه دیروز ۱۶۳ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید. وی همچنین ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۲۰۱ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته وی، ۳۱۶۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۲۷ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.
 
* ابتلای بیش از ۵۰ درصد ساکنان برخی استان‌‌ها به کرونا
معاون کل وزارت بهداشت از ابتلای بیش از ۵۰ درصد افراد برخی استان‌‌ها به کرونا خبر داد و اعلام کرد: وضعیت فعلی را موج دوم تلقی نمی‌‌کنیم. ایرج حریرچی در پاسخ به این سوال که آیا 18 میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌‌اند، تصریح کرد: بررسی‌‌های انجام شده نشان می‌دهد در برخی استان‌‌ها که اپیدمی کرونا در آنها زودتر شروع شد بیش از 50 درصد افراد به کرونا مبتلا شده‌‌اند، بنابراین آمارهایی در حد 18 میلیون نفر مبتلا خیلی عجیب نیست. اما نکته کلیدی این است که سابق بر این تصور می‌‌شد هرکس به کرونا مبتلا شد ایمنی دارد اما اینطور نیست و با توجه به مطالعات موجود بعد از 3 ماه سطح سرمی آنتی بادی کاهش می‌‌یابد و احتمال ابتلای مجدد بویژه در افراد کم‌علامت وجود دارد.
 
* ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود
۲۳۹ متخصص و دانشمند از ۳۲ کشور جهان در نامه‌ای سرگشاده به سازمان بهداشت جهانی، شواهدی ارائه دادند که ذرات کوچک ویروس کرونا معلق در هوا می‌تواند افراد را آلوده کند و از این سازمان خواستند در توصیه‌های خود تجدیدنظر کند. ویروس کرونا در سراسر جهان در رستوران‌ها، اداره‌ها، بازارها و مکان‌های دیگر قربانی‌های جدیدی می‌گیرد؛ این موج ترسناک عفونت در واقع تاییدی است بر آنچه محققان ماه‌های قبل اظهار داشته‌اند مبنی بر اینکه ویروس کرونا مدت زیادی در هوای مکان‌های بسته باقی می‌ماند و افراد را آلوده می‌کند. درصورتی که انتقال ویروس کرونا از طریق ذرات معلق در هوا عامل مهمی در این همه‌گیری بویژه در مکان‌های پرجمعیتی باشد که سیستم تهویه ضعیفی دارند، در آن صورت عواقب این آلودگی قابل توجه خواهد بود. زدن ماسک در محیط‌های بسته حتی در صورت رعایت فاصله اجتماعی ضروری است. همچنین کادر درمان باید حین مراقبت از بیماران کرونایی از ماسک‌های 95‌N استفاده کنند که حتی کوچک‌ترین ذرات قطرات تنفسی را فیلتر می‌کند. 

Page Generated in 0/0058 sec